اگر منطقه آزاد انزلی نبود، ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر گیلان به وضعیت بحرانی میرسید

استاندار گیلان در نشست دبیرخانه مناطق آزاد کشور:
استاندار گیلان در جلسه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با تاکید بر موقعیت استراتژیک منطقه آزاد انزلی گفت: این منطقه محور اصلی ترانزیت شمال به جنوب و نقطه امید توسعه در دریای خزر است.
افق میهن، هادی حق شناس شامگاه دوشنبه در نشست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی نقش کلیدی در اقتصاد و حمل و نقل شمال کشور دارد، اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی نقش کلیدی در اقتصاد و حمل و نقل شمال کشور دارد. اگر امروز منطقه آزاد انزلی وجود نداشت، ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر گیلان به وضعیت بحرانی می رسید.
وی با اشاره به هم افزایی بندر انزلی و منطقه آزاد افزود: اکنون امکان تخلیه و بارگیری همزمان ۲۰ کشتی در بنادر گیلان وجود دارد و بخشی از این ظرفیت به دلیل زیرساخت های ایجاد شده در منطقه آزاد انزلی است.
استاندار گیلان با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی بر اساس راهبرد ترانزیت شمال به جنوب شکل گرفت، تصریح کرد: امروز ترانزیت کالا از ترکیه به روسیه و ترکمنستان و بالعکس انجام می شود و این روند جایگاه گیلان را در زنجیره حمل و نقل بین المللی تثبیت کرده است.
حقشان با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر گفت: طی سه سال گذشته تراز آب دریای خزر ۶۰ سانتی متر کاهش و امسال ۳۱ سانتی متر دیگر عقب نشینی کرده است.
وی با اشاره به اقدامات توسعه ای انجام شده در سال های اخیر گفت: علاوه بر گسترش فعالیت های گردشگری، توسعه زیرساخت های اسبند و تقویت ظرفیت های لجستیکی باید در اولویت برنامه های منطقه آزاد قرار گیرد.
استاندار گیلان همچنین از اختصاص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۵۰ هکتار از اراضی اطراف فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت خبر داد و افزود: با اجرای این طرح طول باند فرودگاه به چهار کیلومتر افزایش می یابد و امکان فرود هواپیماهای پهن پیکر نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: توسعه فرودگاه رشت مکمل حمل و نقل دریایی و ریلی گیلان است و اگر منطقه آزاد انزلی وجود نداشت، اجرای این پروژه ها به تعویق می افتاد.
حق شناس با اشاره به میزبانی گیلان از مجامع ملی گفت: برخی از استانداران در جلسات آتی با هواپیمای ویژه وارد استان می شوند و لازم است زیرساخت هایی مانند اپرون و پارکینگ هواپیما در فرودگاه رشت تکمیل شود.
وی نقش منطقه آزاد انزلی را در تسهیل ترانزیت کالا بین بنادر شمالی کشور مهم دانست و گفت: طراحی زیرساخت های این منطقه امکان عبور محموله ها از مسیرهای ترکیه، روسیه و ترکمنستان را فراهم کرده و زنجیره حمل و نقل کشور را تکمیل کرده است.
استاندار گیلان همچنین به ظرفیت های گردشگری منطقه آزاد انزلی اشاره و تصریح کرد: این منطقه در حوزه سخت افزاری پیشرفت چشمگیری داشته است اما نیازمند تحول نرم افزاری است تا گردشگر در بدو ورود احساس کند وارد منطقه ای متفاوت از سایر نقاط کشور شده است.
حق شناس با بیان اینکه دریای خزر ظرفیت بی نظیری برای گردشگری دریایی دارد، خاطرنشان کرد: باید مسیرهای ترافیکی تفریحی بندرانزلی، کیاشهر و تلاش فعال شود تا مردم از مزایای این دریا بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: همانطور که در جنوب کشور اسکله های تفریحی باعث رونق اقتصادی مناطق ساحلی شده است، این مدل با شرایط بومی شمال کشور نیز قابل اجرا است تا گردشگران با قایق های مسافربری از غرب به شرق گیلان سفر کنند.
استاندار گیلان همچنین به کمبود زیرساخت های درمانی در نوار ساحلی استان اشاره کرد و گفت: گیلان با جمعیت ثابت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری و پذیرش سالانه بیش از چندین میلیون گردشگر همچنان از داشتن بیمارستان عمومی در مناطق ساحلی محروم است.
حق شناس افزود: بیمارستان عمومی لاکان در حال ساخت است اما پاسخگوی تمام نیازهای استان نخواهد بود. بنابراین باید بیمارستان جامع با خدمات تخصصی در رشت، انزلی، لاهیجان و آستانه اشرفیه احداث شود.
وی در پایان تاکید کرد: منطقه آزاد انزلی ظرفیت ارزشمندی برای توسعه تجهیزات پزشکی و گردشگری دارد و با همکاری وزارت بهداشت و نهادهای ملی می توان گیلان را به یکی از قطب های گردشگری سلامت کشور تبدیل کرد.










