اگر FATF در ایران فعال بود، فاجعه بانک آینده رخ نمیداد | ۳۰ درصد ارزش پول ملی قربانی تصمیمات اشتباه شد

حشمت الله فلاحت پیشه درباره پشت صحنه ماندن ایران در لیست سیاه FATF گفت: به نظر من اسرائیل و دلالان تحریم به یک اندازه از اینکه ایران در FATF پذیرفته نشد خوشحال بودند. اکنون اگرچه احتمال حذف ایران از لیست خاکستری محدود است، اما راه بسیار دشوار است.
افق میهن ۶ سال تاخیر، صدها میلیارد دلار ضرر و بازگشت سخت به لیست سیاه؛ این شاید خلاصه سرنوشت ایران در ماجرای FATF باشد. روندی که به زعم بسیاری از کارشناسان ناشی از اختلاف فنی با گروه اقدام مالی نبود، بلکه ناشی از تصمیمات دیرهنگام و مصلحت اندیشی سیاسی بود. امروز در حالی که دولت به دنبال احیای روابط اقتصادی و بانکی با جهان است، سایه FATF همچنان بر اقتصاد ایران سنگینی می کند.
احشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر مسائل سیاسی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی در گفتگوی کوتاه با اختازنیوز، نگاهی روشن به ریشه های این وضعیت، نقش تصمیم گیران داخلی، حضور اسرائیل در FATF و آینده تعامل ایران با این نهاد بین المللی دارد.
****
به نظر شما دلیل ادامه حضور ایران در لیست سیاه FATF چیست؟ این وضعیت را چگونه تحلیل می کنید؟ به نظر شما دقیقاً تفاوت های اصلی ایران و FATF چیست؟
سخت گیری ها در خصوص به اصطلاح پذیرش خروج ایران از لیست سیاه قابل پیش بینی بود چرا که به هر حال ایرانی ها به تصمیم گیری های دیرهنگام و نابهنگام معروف هستند.
تاخیر شش ساله که راه قانونگذاری را مسدود کرد
بیش از ۶ سال پیش که عملا امکان تصویب وجود داشت و به ویژه زمانی که پالرمو به صورت غیرقانونی به مجلس ارجاع شد، در حالی که شورای نگهبان آن را تایید کرده بود، راه قانونگذاری مسدود شد و اولین موانع شکل گرفت.
در عین حال ایران در لیست خاکستری قرار داشت. اگر پالرمو به FATF می رفت، ایران از لیست خاکستری خارج می شد و مشکل در همان سال ها حل می شد. اما هیئت نظارت بر سیاست های کلی برخلاف قانون عمل کرد و این روند را متوقف کرد. پس از آن CFT نیز دیر به مجمع رفت و تصمیم گیری تا امسال به تعویق افتاد.
تاخیر در پیوستن به FATF و خنده سوداگران تحریمی
در این بین اتفاقاتی در FATF افتاد. مهمترین آن حضور اسرائیل به عنوان یکی از اعضای اصلی بود که با اصل اجماع در تصمیم گیری ها در تضاد است. طبیعی بود که با حضور اسرائیل اجماع امکان پذیر نباشد. زمانی که ایران این اسناد را دیر تصویب کرد، اسرائیل و آمریکا مخالفت کردند و آن را ناکافی دانستند.
مجلس تشخیص به جای تبدیل شدن به مرکز تشخیص مصلحت و سرعت بخشیدن به قانونگذاری، به نهادی محافظه کار تبدیل شد و تصمیم گیری خود را شش سال به تأخیر انداخت. در پشت صحنه لبخند مامور تحریم را می دیدی. کسانی که می دانستند این تاخیرها آنقدر طولانی است که حتی تصویب کنوانسیون ها نیز ایران را از لیست سیاه خارج نمی کند.
به نظر من اسرائیل و دلالان تحریم به یک اندازه از اینکه ایران در FATF پذیرفته نشد خوشحال بودند. اکنون اگرچه احتمال حذف ایران از لیست سیاه محدود است، اما راه بسیار دشوار است. متأسفانه موضوع دروغین «ارتباط FATF با برجام» در داخل ایران حاکم شد و امروز تحلیل صهیونیست ها برای نگه داشتن ایران در لیست سیاه مشابه تحلیل های خودی های تحریمی است. کسانی که از تداوم وضع موجود سود می برند
۳۰ درصد ارزش پول ملی قربانی تصمیمات اشتباه می شود اگر …
پیش بینی شما از ادامه تعاملات در پرونده ایران و احتمال خروج از لیست سیاه چیست؟
ایران فعلا باید اسناد CFT را ارائه کند. طبق ماده ۶ این کنوانسیون، شرایط نباید با روح آن مغایرت داشته باشد. ممکن است برخی کشورها از حضور ایران در FATF حمایت کنند، زیرا حضور ایران می تواند دامنه مبارزه با پولشویی را گسترش دهد. اما احتمال خروج ایران از لیست سیاه بسیار محدود است.
در واقع، با گذشت زمان، حقایق نادرست جایگزین واقعیات شدند. FATF هیچ ربطی به برجام نداشت، بلکه در این پیوند ساخته شد. امروز تحلیل هایی که برای ماندن ایران در لیست سیاه مطرح می شود، بیشتر برخاسته از منافع داخلی است تا ملاحظات خارجی.
به نظر من سرنوشت FATF در ایران تلخ است. زیرا تصمیم گیران دیر وارد عمل شدند و هزینه سنگینی به کشور تحمیل شد. رئیس مجلس به درستی گفت به دلیل FATF و تحریم ها ۳۰ درصد ارزش پول ملی از بین رفته است. اگر ارز را حدود ۱۰۰ میلیارد دلار فرض کنیم، این رقم وحشتناکی است. هیچ کشوری ملت خود را دچار چنین خسارتی نمیکند.
نظر شما درباره فضاسازی تندروها و مخالفان دولت علیه FATF و فشار بر دولت آقای دکتر چیست؟
ایران معمولا مذاکرات خود در FATF را از طریق لابی چین پیش می برد، اما بازیگران دیگری نیز در صحنه حضور دارند. پنج سال پیش عضویت کشورهایی مانند عربستان سعودی در FATF مثبت ارزیابی نمی شد، اما امروز شرایط متفاوت است و ایران می تواند از این گفت وگو بهره مند شود.
اگر FATF در ایران فعال بود، فاجعه بانک آینده رخ نمی داد
من معتقدم اگر FATF در ایران فعال بود و مقررات نظارتی بانکداری جهانی پذیرفته می شد، مفاسدی مانند پرونده آینده بانک رخ نمی داد. زیان ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک آینده نمونه ای از هزینه های عدم نظارت FATF است. در عین حال کنترل ها در این سیستم می تواند سیاسی باشد اما حقوق در کنوانسیون CFT آمده است.
البته باید توجه داشت که حق شرط بندی در CFT نسبت به پالرمو سخت گیرانه تر است، زیرا مجلس تصویب کرده است که اگر FATF شرایط دولت ایران را نپذیرد، دولت حق پیوستن به این کنوانسیون را ندارد. منظور از این بند این است که روزهای پرچالشی در بحث FATF پیش روی دولت آقای دکتر است.










