بانک و بیمه

ایجاد ساختاری قانونمند برای معاملات ارزی| نرخ ارز پیش‌بینی پذیر می‌شود

به گزارش ایران تحلیل به نقل از ابنا، محمد قزلباش; مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادلات ایران توضیح داد: قبل از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، ساختار نظام مندی برای معاملات ارزی نداشتیم، بنابراین متقاضیان خرید و فروش ارز به بازار غیررسمی مراجعه می کردند.

وی افزود: سیاستگذاران در بازار غیررسمی توانایی نظارت و کنترل را ندارند. بنابراین در سال‌های اخیر با افزایش نوسانات نرخ ارز، شاهد رفتارهای هیجانی نیز بوده‌ایم، بنابراین افزایش نرخ ارز مبنای واقعی ندارد.» اما بازار کالاهای مصرفی و دارایی‌های مالی را تحت تأثیر قرار داد.

مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادلات ایران تاکید کرد: زمانی که قیمت کالاها با رشد نرخ ارز یا تشدید انتظارات تورمی به دلیل تثبیت قیمت ها افزایش می یابد، حتی اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، قیمت کالاها کاهش نمی یابد.

قزلباش با اشاره به اینکه با راه اندازی مرکز مبادلات ایران، نیازهای واقعی ارز مشخص می شود، خاطرنشان کرد: مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران بستری امن مبتنی بر فناوری اطلاعات و سامانه های معاملاتی بین عرضه کنندگان و متقاضیان است که از طریق ایجاد آن کشف می شود. ساخته شده است.» جمله یک فرآیند است. به صورت رسمی و قانونی صورت می گیرد؛ بنابراین متقاضیان نیز تمایل دارند ارز خود را از این مرکز دریافت کنند.

وی افزود: مرکز مبادلات ایران انواع خدمات و همچنین ارز پزشکی و دانشجویی را در اختیار متقاضیان قرار می دهد و همچنین اوراق مبادله ارزی را که به تازگی معرفی کرده ایم در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد.

مدیر توسعه و مطالعات بازار ارز مرکز مبادلات ایران تاکید کرد: با عملکرد مرکز مبادلات ایران، قابلیت پیش بینی نرخ ارز از طریق استفاده از ابزارهای مشتقه مانند سوآپ، قراردادهای آتی و قراردادهای آتی افزایش می یابد و این ابزارها همچنین یک پلت فرم امن برای پوشش ریسک فراهم می کند. البته در گذشته تنها راه رفع نیازهای ارزی، مراجعه به بازار و خرید نقدی بود. اما گاهی ممکن است نیاز به پوشش این مبلغ در ماه های آینده باشد. بنابراین در قرارداد آتی صادرکننده یا واردکننده مطمئناً موضع خود را گرفته و ارز لازم را خریداری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا