فناوری

ایده نیسان برای کاهش مصرف سوخت؛ رنگی که دمای خودرو را تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد پایین‌ می‌‌آورد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نیسان به امید کاهش دمای خودرو و کاهش مصرف انرژی، فناوری «رنگ سرد» را آزمایش می کند. این خودروساز ژاپنی می گوید آزمایشات نشان می دهد که این رنگ ویژه دمای سطح بیرونی را تا ۱۲ درجه سانتیگراد و دمای فضای داخلی خودرو را ۵ درجه سانتیگراد کاهش می دهد.

یک رنگ خنک کننده ویژه در مرکز تحقیقات شرکت موتور نیسان در اوپاما، ژاپن در حال آزمایش است. بر اساس اعلام این غول خودروسازی ژاپنی، این رنگ بدنه می تواند دمای سطح بیرونی خودرو و متعاقب آن دمای داخل کابین را کاهش دهد.

این رنگ با مشارکت شرکت چینی رادی کول متخصص در تولید محصولات خنک کننده تابشی ساخته شده است و در تولید آن از مواد چند ساختاری و متا مواد استفاده شده است. این پروژه بخشی از طرح نیسان برای ایجاد خودروهای کم مصرف تر، تمیزتر و پایدارتر است.

دکتر سوسومو میورا مدیر ارشد و کارشناس آزمایشگاه مواد پیشرفته و پردازش در مرکز تحقیقات نیسان است. وی توضیح می دهد: ما با آزمایش در مرکز تحقیقات نیسان این اثربخشی را تایید کردیم و سپس در آبان ماه سال گذشته آزمایش میدانی واقعی را در فرودگاه هوندا آغاز کردیم و در آن زمان این آزمایش میدانی در شرایط گرم تابستان ژاپن انجام شد. ما توانستیم کاهش قابل توجهی در دمای بیرونی ۱۲ درجه سانتیگراد و کاهش ۵ درجه سانتیگراد در داخل خودرو را تأیید کنیم.

رنگ خنک مشابهی اکنون بر روی ساختمان‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود تا با انعکاس تابش خورشیدی قبل از جذب، دمای سطح را در محیط‌های شهری کاهش دهد.

اما در حالی که آزمایش‌ها نشان داده‌اند که رنگ در کاهش دما روی خودروها موثر است، این پوشش شش برابر ضخیم‌تر از رنگ‌های معمولی خودرو است که می‌تواند تجاری‌سازی رنگ را به چالشی تبدیل کند. دکتر اسکار بروس، محقق ارشد طراحی و مهندسی محیط در دانشگاه کالج لندن، توضیح می دهد: «یکی از تفاوت های عمده بین محیط آزمایشگاه و صنعت خودرو این است که در محیط آزمایشگاهی از انواع رنگ های با ضخامت بالا استفاده می کنیم. آنها منعکس کننده هستند و نیازی به اسپری کردن آنها روی سقف نیست ماشین، و این رنگ بسیار نازک‌تر از رنگ‌هایی است که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می‌شود، این یکی از چالش‌هایی بود که آنها با آن روبرو بودند، اما آنها بر آن غلبه کردند تا بتوانند این محصول را به مشتریان خود ارائه دهند.

آزمایشات و تحقیقات نیسان همچنان ادامه دارد و با وجود برخی چالش ها، دکتر میورا از پیشرفت کار بسیار خرسند است. وی می‌گوید: امیدوارم بتوان این رنگ را در تنوع بالا و سفارش‌های خاص عرضه کرد. به‌ویژه در زمینه کاربرد خودروهای تجاری سبک مانند وانت، کامیون یا آمبولانس که بیشتر روز را سپری می‌کنند، پتانسیل بالایی می‌بینم. گشت زنی در محیط های بیرونی.”

شرکت تویوتا موتور نیز مانند نیسان در حال آزمایش رنگ های خنک کننده است و تمرکز این شرکت بر روی رنگ هایی است که می توانند اشعه های خورشیدی را منعکس کنند.

رادیکول که در این پروژه با نیسان همکاری می کند، یک شرکت چینی است که در زمینه های مختلف در زمینه تولید محصولات روکش و خنک کننده سطوح با شرکای ژاپنی همکاری می کند. البته در زمینه رنگ خودرو نیسان تنها شرکتی است که با رادیکول همکاری می کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا