اخبار اقتصاد ایران

ایران، سرزمین فرصت‌های ترانزیتی | خبرگزاری ایران تحلیل

امروزه کریدورهای ترانزیتی از اهمیت بالایی برخوردارند، ایران در تقاطع کریدورها قرار دارد و راه های دسترسی زیادی دارد که باید از آنها استفاده کرد. ثبت رشد ۷.۱ درصدی ترانزیت در ۹ ماهه امسال نسبت به میانگین عملکرد سالانه ۱۲ سال گذشته نشان از توجه جدی دولت سیزدهم به این مقوله دارد. حمل و نقل […]

امروزه کریدورهای ترانزیتی از اهمیت بالایی برخوردارند، ایران در تقاطع کریدورها قرار دارد و راه های دسترسی زیادی دارد که باید از آنها استفاده کرد. ثبت رشد ۷.۱ درصدی ترانزیت در ۹ ماهه امسال نسبت به میانگین عملکرد سالانه ۱۲ سال گذشته نشان از توجه جدی دولت سیزدهم به این مقوله دارد.
حمل و نقل به معنای جامع آن اعم از مدیریت، زیرساخت و روبنایی (ناوگان) یکی از نیازهای اساسی جوامع امروزی است، به طوری که در هر کشوری به منظور افزایش توان اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی خود، برخورداری از توان گسترده و شبکه حمل و نقل قابل اعتماد پاسخگوی نیازهای آن است که اولیه تلقی می شود.
امروزه حمل و نقل یکی از مولفه های مهم اقتصاد ملی به شمار می رود و به دلیل نقش اساسی که دارد، تأثیر بسزایی در روند رشد اقتصادی کشور دارد. این بخش شامل فعالیت‌هایی است که در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات به‌طور گسترده انجام شده و نقش غیرقابل انکاری در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی دارد. بدون شبکه حمل و نقل، امکانات و تجهیزات کمکی و ناوگان مطلوب، تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر می رسد.
در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در زمان کنونی و روند گسترش آن، نقش سیستم های حمل و نقل در بهینه سازی هزینه ها، زمان سفر، سرعت حرکت، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را نمی توان انکار کرد.
رشد و توسعه اقتصاد جهانی، تلاش کشورها برای استفاده بهینه از توانمندی ها و فرصت های در اختیار و فشرده شدن رقابت در عرصه های جهانی باعث شد که حمل و نقل به دلیل نقش مستقیمی که در کاهش هزینه های تولید و دسترسی به بازار و در نهایت افزایش رقابت پذیری در عرصه تجارت بین الملل به ویژه برای کشورهایی که حجم تجارت خارجی بالایی دارند باید در مدیریت، برنامه ریزی و سرمایه گذاری و حتی پژوهش جایگاه بالایی را به خود اختصاص دهد. تأثیر چنین ویژگی باعث شده است که نگرش های گذشته نسبت به حمل و نقل تغییر کند و حمل و نقل به عنوان یک بخش مهم خدماتی-اقتصادی تلقی شود.
ایران با توجه به موقعیت مطلوب خود در حوزه حمل و نقل بین المللی می تواند از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و نقش عمده ای در حمل و نقل داخلی و بین المللی ایفا کند.
امروزه کریدورهای ترانزیتی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و همه کشورها به دنبال تخصیص سهم قابل توجهی در این کریدورها هستند، زیرا کریدورهای ترانزیتی می توانند به ایجاد کریدورهای لجستیکی که محلی برای مراکز توزیع کالا هستند منجر شود و بهره وری این بخش را افزایش دهند.
ایران در تقاطع راهروها قرار دارد و راه های دسترسی زیادی دارد که باید از آنها استفاده کرد.
ایران با ۱۳ کشور مرز آبی و زمینی دارد به طوری که ۲۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۶۵۰۰ کیلومتر مرز زمینی دارد.

کانتینر حمل کامیون به انبار نزدیک دریا

رشد ۳۷ درصدی ترانزیت تا پایان پاییز
بر اساس این گزارش، دستاوردهای ترانزیتی کشور و ثبت رکوردهای امیدوارکننده و در برخی موارد جهش در دولت سیزدهم به ویژه در سال جاری به ثبت رسیده است که در مقایسه آماری با عملکردهای مشابه در گذشته، می توان آن را با وضوح بیشتری بیان کرد. دهه موضوعی که پشت توافقات بین المللی دوجانبه و چندجانبه است.
در ۹ ماه سال جاری شاهد شکسته شدن رکورد حمل و نقل و ترانزیت کالا در کشور بودیم. ۹۰ درصد این ترانزیت جاده ای و ۱۰ درصد ریلی بوده که دلیل آن جذابیت و اقتصادی بودن مسیر جاده ای به دلیل ارزان بودن گازوئیل است.
بر اساس آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی در ۹ ماهه امسال در مجموع ۱۱ میلیون و ۷۳ هزار و ۸۶۲ تن کالا از کشور ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه ۳۷ درصد افزایش داشته است. دوره سال گذشته همچنین در این مدت ترانزیت فرآورده های نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۱۸۱ تن و ۷ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۶۸۱ تن نسبت به سال گذشته به ترتیب ۷۷.۲۳ درصد و ۲۴.۱ درصد افزایش داشته است. .
از مجموع عملکرد فوق، سهم حمل و نقل جاده ای ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۸۶۲ تن و سهم حمل و نقل ریلی یک میلیون و ۱۱۳ هزار تن است که در بخش راه و ریلی به ترتیب ۳۹.۲۷ درصد و ۵.۳۷ درصد رشد داشته است. . برای مدت مشابه سال قبل محقق شده است. در آذر در این ماه و با عملکرد جهشی ترانزیت به میزان یک میلیون و ۶۰۷ هزار تن، رشد نقطه به نقطه ۹۳.۴۸ درصد نسبت به آذر سال گذشته ثبت شد. در این ماه ترانزیت جاده ای فرآورده های نفتی ۵۶۰ هزار و ۲۴۴ تن، ترانزیت جاده ای فرآورده های غیرنفتی ۸۷۹ هزار و ۷۵۶ تن و مجموع ترانزیت ریلی نفت و فرآورده های غیرنفتی ۱۶۷ هزار تن است.
بر اساس داده های آماری موجود در وزارت راه و شهرسازی و برگرفته از سامانه های آماری و عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میانگین عملکرد سالانه کل ترانزیت جاده ای و ریلی کشور در ۱۲ سال گذشته (یعنی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱) نزدیک به ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن بوده و در ۹ ماهه اول ۷.۱ درصد بیشتر از میانگین عملکرد سالانه ۱۲ سال گذشته بوده است.
همچنین ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در ۹ ماهه امسال به ترتیب ۲.۲ و ۱۰.۱ درصد بیشتر از میانگین عملکرد سالانه ۱۲ سال گذشته بوده است.
به گزارش ایرنا؛ تثبیت روند افزایشی عملکرد ترانزیت در ۲ سال گذشته شرایط لازم و مساعد را برای جهش ترانزیت کشور در سال های آتی به ویژه در سال های برنامه هفتم توسعه کشور فراهم کرده است که با توجه به تدابیر و برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری مد نظر در سطح ملی و با محوریت وزارت راه و شهرسازی در قالب این برنامه پیش بینی می شود در سال های آینده با توجه به ترانزیت احتمالی شاهد جهش این عملکرد باشیم. ظرفیت های کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا