اخبار اقتصاد ایران

ایرانسل ۱۸ ساله شد :: افق میهن

ایرانسل، این جریان همیشه جوان، ۱۸ سال حرکت به سوی هوشمندی را با همراهی مشترکین خود جشن می گیرد.

به گزارش افق میهن، پس از پشت سر گذاشتن سال های اولیه بهره مندی از خدمات شبکه تلفن همراه در بخشی از دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ و عدم تعادل عرضه و تقاضا و کمبود زیرساخت های لازم، ۲۹ مهر در سال ۱۳۸۵، اپراتوری متولد شد تا شبکه تلفن همراه کشور را رقابتی و متحول کند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران چند هدف اصلی از جمله توسعه زیرساخت خدمات ارتباطی، پیشروی در توسعه فناوری های نوین ارتباطی، کاهش قیمت چند هزار تومانی سیم کارت ها و ساخت سیم کارت و ارتباطات سیار را دنبال کرد. در دسترس همه

امروز پس از گذشت ۱۸ سال از ورود ایرانسل به بازار، پس از رشد اولیه در کنار مشترکان وفادار، با اقداماتی همچون معرفی و عرضه جدیدترین نسل های تلفن همراه در کشور، همگام با به روزترین فناوری های ارتباطی روز دنیا. در کوتاه ترین زمان، نوآوری و اجرای جدیدترین راهکارها و فناوری های هوش مصنوعی، توسعه خدمات فیبر نوری برای منازل و مشاغل (FTTx)، توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال، ایجاد تحول دیجیتال در صنایع و مشاغل و از همه مهمتر ایجاد تجربه زندگی دیجیتال برای مردم کشورمان، ایرانسل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال در ایران شد و اولین ارائه دهنده ۵G و رکورددار سرعت و تعداد سایت های ۵G در ایران شد.

۱۸ سال با تو بودن

ایرانسل در ابتدای ۱۸ سال با مجموع سرمایه گذاری بیش از ۱۰.۶ میلیارد دلار از ابتدا، ۹۳ درصد پوشش ۴G، ۴۳.۷ درصد از سهم بازار در پایان سال گذشته، بیش از ۲ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر قرار گرفت. اپتیک و ۱۱۴۴ سایت فعال ۵G. هدف استراتژیک انتقال از یک اپراتور ارتباطی (تلکو) به یک شرکت فناوری محور (تککو)، حرکت در لبه فناوری و تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم دیجیتال در کشور و همچنین توانمندسازی سه لایه است. کاربران، یعنی مشترکان، شرکت ها و دولت از طریق ارائه ابزار، بسترها و راهکارهای دیجیتال در زمینه های مختلف را دنبال می کند.

در مهر ۱۳۸۲ با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات از طریق خصوصی سازی و سرمایه گذاری شرکت های خارجی و همچنین با هدف حمایت از سرمایه گذاری خارجی. و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت. با تضمین رقابت سالم، کاهش اشتغال، نظارت بر تعرفه ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف کنندگان، مقدمات برگزاری دومین مزایده اپراتور تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت فراهم شد.

با برنده شدن کنسرسیوم MTN ایرانسل در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای قرارداد پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل قادر در ۶ آذر ۱۳۸۳، دریافت مجوز خدمات شبکه و ارتباطات سیار (GSM) در سطح ملی و پوشش جغرافیایی کل ایران از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

شرکت ایرانسل در مدت زمان کوتاهی توانست مراحل راه اندازی و توسعه شبکه را طی کند و در ۶ شهریور ۲۰۰۶، حدود ۹ ماه پس از دریافت مجوز، برای استفاده از شبکه خود به صورت آزمایشی. سرانجام در ۲۹ ام مهر در سال ۱۳۸۵ شبکه تلفن همراه ایرانسل به طور رسمی در تهران، مشهد و تبریز راه اندازی شد. ایرانسل با بهره گیری از کارشناسان مجرب داخلی و خارجی توانست در مدت زمان کوتاهی و با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی از جمله ارائه نسل ۲.۷۵ تلفن همراه شبکه خود را توسعه دهد. EDGE). با قابلیت استفاده از اینترنت همراه برای اولین بار در ایران، مشترکین زیادی را به خود جذب کرد و سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه ایران را به خود اختصاص داد.

در تاریخ ۱۰ اسفند اپراتور ایرانسل در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار در ایران توانست با دریافت مجوز ارائه اینترنت بی سیم ثابت (وایمکس) سرویس «وایمکس» را به مشترکین خود ارائه دهد. در شهریور ایرانسل در سال ۱۳۹۳ با ارتقای مجوز وایمکس موفق به دریافت مجوز سراسری انتقال اطلاعات مبتنی بر فناوری بی سیم ثابت و بدون محدودیت در فناوری شد که به موجب آن محدودیت جغرافیایی و فناوری مجوز وایمکس رفع شد و ایرانسل رفع شد. سرویس اینترنت پرسرعت (TD-LTE) به مشترکین خود.

پس از پایان دوره انحصار در ارائه خدمات پهنای باند موبایل، ایرانسل در ۱۴ مرداد او در سال ۱۳۹۳ توانست مجوز آزمایشی ارتقاء شبکه تلفن همراه خود را به نسل های سوم، چهارم و بالاتر دریافت کند و در نهایت در ۴ به طور رسمی شهریور در سال ۱۳۹۲ نسل سوم (۳G) ایرانسل راه اندازی شد.

پس از مدت کوتاهی در ۲۹ آبان ۹۳ و در مشهد مقدس، ایرانسل اولین شبکه رسمی نسل چهارم تلفن همراه ایران (۴G/LTE) را ارائه و با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور راه اندازی کرد.

ایرانسل اولین ارائه دهنده ۵G و رکورددار سرعت و تعداد سایت های ۵G در ایران که مطالعه ۵G را از سال ۱۳۹۴ با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی آغاز کرد و در سال ۱۳۹۵ توانست اولین موبایل ۵G کامل را آزمایش کند. شبکه تلفن با حضور وزیر زمان انجام ارتباطات و فناوری اطلاعات، با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر آخرین فناوری های ارتباطی روز دنیا، در وهله اول مرداد ۲۰۱۹ موفق به راه اندازی اولین سایت تجاری ۵G ایران با حضور آنلاین رئیس جمهور وقت شد. در ادامه سایت‌های جدید ۵G ایرانسل یکی پس از دیگری در نقاط مختلف ایران رونق گرفتند و اکنون ۱۱۴۴ سایت ۵G ایرانسل در کشور فعال هستند.

همچنین ایرانسل در تیرماه ۱۴۰۳ و در جریان برگزاری نمایشگاه الکامپ با انجام تست سرعت روی شبکه ۵.۵ تلفن همراه موفق شد رکورد سرعت بیش از ۸ گیگابیت بر ثانیه را در حضور وزیر ارتباطات وقت ثبت کند تا بار دیگر ثبت سرعت اینترنت در Move Iran. ایرانسل برای اولین بار در ایران دی وی در ماه ۱۴۰۲ و در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ از نسل پنجم شبکه تلفن همراه در حالت مستقل (۵G-SA یا ۵G Standalone) با حضور معاون وزیر ارتباطات رونمایی کرد.

ادامه طرح توسعه فیبر نوری در هفدهمین سال بهره برداری

ایرانسل در برنامه بزرگ خود و با هدف تحقق اهداف دولت سیزدهم در توسعه زیرساخت های فیبر نوری کشور و همچنین تامین زیرساخت های ارتباطی پرسرعت و با کیفیت، در شانزدهمین و هفدهمین سال فعالیت خود اقدام به سرمایه گذاری عظیمی در زمینه فیبر نوری و اقدامات انجام شده در این زمینه. که در چند سال گذشته روی آن کار می کرد، فعالانه آن را توسعه داده و به مرحله بهره برداری رساند. این امر باعث شد بیش از ۲ میلیون خانوار در ۱۱۲ شهر تحت پوشش فیبر نوری ایرانسل قرار گیرند.

پیش از این و در ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ سرویس جدید اینترنت پرسرعت ثابت ایرانسل مبتنی بر فیبر نوری توسط رئیس جمهور وقت طی مراسمی افتتاح شد. در این مراسم سرویس اینترنت فیبر نوری موسوم به سرویس «فیبر به منازل و مشاغل (FTTx)» در قالب «طرح ملی منازل و مشاغل فیبر نوری» به بهره برداری رسید و بابل اولین شهر استان مازندران شد. از این سرویس ایرانسل دریافت کرد. همچنین در ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، پوشش اینترنت پرسرعت فیبر نوری ایرانسل برای منازل و مشاغل (FTTx) در شهرستان بابل در استان مازندران با حضور وزیر ارتباطات وقت تکمیل شد.

ایرانسل همچنین موفق شد در تیرماه ۱۴۰۳ سرویس فیبر نوری پرو (FTTX Pro) را با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت افتتاح کند و با انجام تست سرعت، بالاترین سرعت اینترنت در شبکه فیبر نوری ایرانسل را ثبت کند. عددی بالاتر از ۸ گیگابیت در ثانیه. رونمایی کند

ایرانسل در مرداد در سال ۱۴۰۲ موافقتنامه مجوز شبکه و خدمات ارتباطی یکپارچه (UNSP) را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت دریافت کرد. ایرانسل با دریافت این مجوز رسما به جمع ارائه دهندگان خدمات ارتباط ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) و سایر خدمات ارتباطی مشمول تاییدیه فوق پیوست.

ایرانسل با تمام توان جریان هوش را دنبال کرده و در ادامه فعالیت خود با در نظر گرفتن اولویت های راهبردی حرکت به سمت اپراتور هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا