اقتصاد جهان

ایران با کنارزدن عراق دومین تولیدکننده سوخت مایع در اوپک شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در تازه ترین گزارش خود با عنوان «چشم انداز کوتاه مدت انرژی جهان» اعلام کرد که ایران در نخستین سال ۳.۲۳ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است. سه ماهه امسال

تولید نفت خام ایران نسبت به سه ماهه قبل ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ روزانه ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده بود.

میانگین تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲.۸۷ میلیون بشکه در روز بوده است و پیش بینی می شود متوسط ​​تولید این محصول در ایران در سال ۲۰۲۴ بیش از ۳ میلیون بشکه در روز باشد.

*ایران دومین تولیدکننده بزرگ سوخت مایع در اوپک شد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین کل تولید سوخت مایع ایران را که شامل نفت خام و میعانات گازی می شود، در سه ماهه نخست امسال ۴.۴۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. به این ترتیب ایران در این مدت علاوه بر نفت خام، روزانه یک میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه دیگر سوخت مایع عمدتاً میعانات گازی نیز تولید کرد.

تولید سوخت مایع در ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ روزانه ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه سوخت مایع تولید کرده است.

با افزایش ۱۱۰ هزار بشکه ای تولید سوخت مایع ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ و کاهش تولید عراق، ایران به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک شناخته شد.

ایران که در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم با پشت سر گذاشتن امارات متحده عربی و کویت به مقام سوم اوپک از نظر تولید نفت خام رسید، اکنون از نظر کل تولید نفت خام و میعانات گازی از عراق پیشی گرفته و دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام است. سوخت مایع در میان اعضای اوپک

ایران ۱۴ درصد از کل سوخت مایع اعضای اوپک را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تولید کرد. عربستان با تولید ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در رتبه اول و عراق با ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در رتبه سوم قرار دارند.

انتهای پیام/+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا