اقتصاد جهان

ایران در رتبه سوم جهان از نظر ساخت خطوط لوله انتقال گاز

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، موسسه تحقیقاتی جهانی نظارت بر انرژی در گزارشی اعلام کرد: ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در سراسر جهان در دست ساخت است که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشته است. هزینه ساخت این پروژه ها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، ۸۰ درصد از پروژه های احداث خط لوله گاز جهان در قاره آسیا متمرکز است و سه کشور چین، هند و ایران هر کدام بیشترین سهم را از ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر پروژه خط لوله گاز در حال ساخت جهان به خود اختصاص داده اند. اختصاص داده

چین بیشترین سهم را در این زمینه دارد. این کشور در قالب ۱۵۰ پروژه در حال ساخت ۳۰۳۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز است. هند که در حال توسعه و نوسازی شبکه انتقال گاز خود است، از این نظر رتبه دوم را دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ طول شبکه انتقال گاز خود را دو برابر کند. این کشور در حال ساخت ۱۵۰۰۰ کیلومتر خط لوله گاز با ۲۶.۲ میلیارد دلار است.

ایران از نظر طول خطوط لوله گاز در حال ساخت رتبه سوم جهان را دارد. این کشور در حال حاضر پنج هزار کیلومتر خط لوله با هزینه ۱۷.۸ میلیارد دلار می سازد.

ایران در حال حاضر در حال ساخت خط لوله مرزی شماره ۱۱ به طول ۱۲۰۰ کیلومتر است که قرار است در سال ۲۰۲۶ با هزینه ای بالغ بر چهار میلیارد دلار تکمیل شود. ظرفیت این خط ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال پیش بینی شده است. خط لوله ملی شماره ۹ نیز پس از تاخیرهای مکرر در سال ۲۰۲۲ در دولت سیزدهم راه اندازی می شود. این خط که ششمین خط انتقال گاز در حال ساخت جهان از نظر طول است، به ایران در تامین نیازهای خود در اوج تقاضای گاز برای بخش های خانگی و صنعتی کمک می کند. طول این خط لوله ۱۹۰۰ کیلومتر است که امکان انتقال ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال را فراهم می کند. هزینه تخمینی ساخت این خط ۳.۴ میلیارد دلار است.

علاوه بر احداث ۵۰۰۰ کیلومتر خط لوله گاز در ایران، ساخت ۱۶۰۰ کیلومتر خط لوله با هزینه ۹.۹ میلیارد دلار نیز در مرحله برنامه ریزی و پیشنهاد است.

این گزارش همچنین به موضوع واردات گاز پاکستان از ایران اشاره کرده و نوشته است که ایران خط لوله مورد نیاز این پروژه را در خاک خود تکمیل کرده است اما پاکستان علیرغم تعهدات خود نتوانست از این خط لوله برای انتقال گاز ایران در خاک خود استفاده کند. برای ساختن مرز در آگوست ۲۰۲۳ مقامات پاکستانی برای اجتناب از جریمه سنگین قرارداد با ایران به یک مورد فورس ماژور استناد کردند که البته ایران آن را نپذیرفت و از جریمه تا ۲۰ میلیارد دلار برای پاکستان صحبت کرد.

روسیه، پاکستان، آمریکا، نیجریه، ایتالیا، آرژانتین و کانادا از نظر طول خطوط لوله انتقال گاز در حال ساخت در رتبه های چهارم تا دهم قرار دارند. طول کل خطوط لوله انتقال گاز در حال ساخت در آمریکا ۱۵۰۰ کیلومتر و هزینه آن ۱۱.۵ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا