کشاورزی

ایران رتبه اول سطح زیر کشت باغات پسته در جهان را دارد

داریوش سالم‌پور درباره وضعیت تولید پست در کشور اظهار داشت: پست یک از مهمترین محصولات بخش کشاورزی و زیربخش باغبانی بوده است. به شکلی که ایران جاغات پسته و جایگا ه دوم دنیا را در تولید پست دارد. این محصول از نظر میزان ارزآوری نیز رتبه اول را در بین محصولات باغبانی کشور دارا و به عنوان یک محصول راهبردی مطرح می شود.

وی درباره افزایش عملکرد و تولید به محصول پسته گفت: برنامه های متعدی در دستور کار معاونت امور باغبانی و دفتر امور میوه های سردسیری و خشک قرار گرفتن و بخشی از آن با همکاری مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی، انج من پست ایران و باغداران پیشرو اجرا می شود. برخی نیز در حال پیگیری و اجرا است.

به گفته سالم پور، برنامه‌های مشترک فنی پسته (TCP) با سازمان هواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای بهبود تولید و تولید پسته ر یق ایجاد مدیریت یکپارچه محصول از برنامه‌های دست اقدام در این زمین به شماره می‌رود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این برنامه در سه بخش بهبود بهبود روش‌ها و فناوری‌های برداشت و پس از برداشت پسته و افزایش تمهیدات سازمانی و آزمایشگاهی برای کنترل و مدیریت مصرف و سلامت محصول طی دو سال در کشور اجرا خواهد شد و ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی را در بهبود مدیریت عملکرد یکپارچه پسته با تاکید بر افزایش بهره‌وری، برداشت، فرآوری و حفظ ایمنی افزایش خواهد داد.

وی افزود: از جمله افزایش بهره‌وری در باغ پسته که در سه استان عمده تولید کننده پسته کشور (کرمان، خراسان رضوی و یزد) در حال اجرا است، می‌توان یک شیوه نامه هماهنگ برای افزایش را توسعه داد. مدیریت و بهره‌وری خاک و آب، به اصلاح دستورالعمل‌های فنی و استانداردها و همچنین اجرای شیوه‌های خوب کشاورزی (GAP) در باغات پست اشاره کرد.

این مقام مسئول با اشاره به ویژه پسته، یادآور شد: با توجه به این که بخش عمده‌ای از تولیدات باغبانی به هدف صادر می‌شود، مستقیماً صادرات محصولات باغبانی را به پست نسبت به میزان تولید این محصول دارد و از طرفی میزان تولید و تولید می‌شود. تصمیم یک ساله ملاک‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها به شماره نمی‌رود. چون معمولاً باغات در سال‌های مختلف به صورت سال‌آور و نیاور (کم‌محص ول) می‌باشند و یا تحت تأثیر تنش‌های اقلیمی قرار می‌گیرند و عملکرد و تولید می‌کنند، سال به سال متفاوت است.

به گفته مدیر دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، با در نظر گرفتن روند رشد محصولات سردسیری و رتبه اول از نظر ارزش خشک شده به محصول پسته بوده و پیش بینی می‌شود در سالی که مزین به رشد تولید می‌شود. علاوه بر این که تولید را داشتیم، شاهد رشد رشد هم باشیم به شکلی که تا بهمن ۱ ایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد از نظر وزنی و ۵۰ درصد از نظر ارزشی رش داشته است.

سالم پور با اشاره به مشکلات اقتصادی ایجاد شده در زمینه ایجاد شده در این زمینه همچنین موجود است: راتی منطقه‌ای و بین‌المللی، مشکل در مبادلات ارزی و بین بانکی، بانکی، بانکی، بانک مرکزی در بحث ارزی و پیمانسپاری، ارزش گمرکی بالاتر از میانگین قیمت جهانی، زیرساخت‌های نگهداری و حمل و نقل محصول باعث ایجاد تغییرات پستی دستخوش می‌شود که موضوعی از طریق مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری و رفع مشکل است.

وی افزود: این مسائل ایجاب می‌کند تا توجه به تکمیل یکپارچه‌ای که می‌کند (تولید تا عرضه) پسته در دستور کار جدی بخش دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد و می‌شود که طرح‌های مشترک فنی با نهادها و تحقیقات بین‌المللی از قبیل TCP پسته، دوچندان می‌شود. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا