اقتصاد جهان

ایران رتبه 2 رشد تولید و هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، آمارهای منتشر شده در گزارش بررسی آماری انرژی جهان توسط موسسه انگلیسی IE نشان می دهد که ایران در سال گذشته رتبه دوم را در افزایش تولید نفت خود در جهان کسب کرده است.

تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافت و به ۳.۹۴ میلیون بشکه در روز رسید. ایران در سال گذشته ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

رشد ۱۹ درصدی تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود ادامه تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به دست آمد، بیش از ۱۳ برابر میانگین رشد تولید جهانی نفت در سال جاری است. مجموع تولید نفت خام و میعانات گازی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه در روز رسید که نشان دهنده رشد ۱.۴ در مقایسه با سال قبل است.

بر این اساس ایران در سال گذشته رشد تولید نفت را در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت به ثبت رساند. در واقع اکثر تولیدکنندگان نفت در سال جاری نه تنها افزایش تولید نداشتند، بلکه حتی با کاهش تولید نیز مواجه شدند. به عنوان مثال، تولید نفت خام و میعانات گازی در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ ۸.۶ درصد کاهش یافت. تولید نفت عراق در سال جاری ۳.۹ درصد، کویت ۴.۳ درصد، عمان ۱.۵ درصد، امارات متحده عربی ۳.۴ درصد، الجزایر ۳.۴ درصد و در روسیه ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

کانادا با ۱.۴ درصد رشد، آمریکا با ۸.۵ درصد رشد، آرژانتین با ۱۳.۸ درصد رشد و چین با ۲.۱ درصد از جمله کشورهای مهمی هستند که تولید خود را افزایش داده اند.

در سال ۲۰۲۳، کشور گویان رشد ۴۰.۸ درصدی تولید نفت خود را به ثبت رساند و از این نظر در رتبه اول جهان قرار گرفت، اگرچه تولید نفت این کشور تنها ۳۹۱ هزار بشکه در روز بود.

ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است

بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته هفتمین تولیدکننده نفت خام و میعانات گازی جهان بود و ایران ۴.۸ درصد از کل نفت خام و میعانات گازی تولید شده در جهان را به خود اختصاص داده است. آمریکا با سهم ۱۵.۶ درصد بزرگترین تولیدکننده جهان است و روسیه با ۱۲.۸ درصد، عربستان سعودی با ۱۱.۶ درصد، کانادا با ۶ درصد، عراق با ۵.۲ درصد و چین با ۵.۱ درصد در رتبه های دوم تا ششم قرار دارند. و در مقابل ایران دراز بکشید

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا