اقتصاد جهان

ایران رکورددار افزایش تولید نفت در اوپک شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود میانگین تولید نفت ایران در سال گذشته را ۲.۸۷ میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

بر اساس برآوردهای این موسسه وابسته به وزارت انرژی آمریکا، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. ایران در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ​​روزانه ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

این در حالی است که مجموع تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۶۳۰ هزار بشکه ای نسبت به سال گذشته به ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز رسید. سال گذشته اوپک ۲۷.۵۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

بر اساس این گزارش، ایران با وجود تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا در سال ۲۰۲۳ بیشترین افزایش تولید نفت را در میان اعضای اوپک به ثبت رساند. از ۱۲ عضو اوپک، هفت کشور در سال جاری کاهش تولید را تجربه کردند، تولید یک کشور ثابت ماند و چهار کشور دیگر از جمله ایران افزایش تولید را تجربه کردند.

علاوه بر ایران، تولید امسال در لیبی ۱۷۰ هزار بشکه، در نیجریه ۱۴۰ هزار بشکه در روز و در ونزوئلا ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

عربستان سعودی در سال جاری شاهد کاهش تولید بود و تولید نفت این کشور با کاهش ۸۹۰ هزار بشکه ای به ۹.۵۴ میلیون بشکه در روز رسید. امسال تولید نفت امارات نیز ۱۰۰ هزار بشکه در روز و تولید نفت عراق ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

بر این اساس عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ بزرگترین تولیدکننده اوپک خواهد بود و پس از آن عراق با تولید ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز، امارات متحده عربی با تولید ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار بشکه در روز و ایران با تولید ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در رده های بعدی قرار خواهند گرفت. و کویت با تولید ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه در روز در رتبه های دوم تا پنجم از این نظر قرار گرفت.

در این گزارش تولید نفت ایران در آخرین ماه سال گذشته ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز اعلام شد. در این ماه، ایران پس از عربستان سعودی و عراق، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا