اخبار اقتصاد ایران

ایرلاین‌های متخلف هشدار پلمپ دریافت کردند+قیمت مصوب بلیت هواپیما :: ایران تحلیل

شرکت های هواپیمایی متخلفی که در ایام نوروز مرتکب تخلفات قیمتی می شوند قطعا دفتر مرکزی آنها پلمب می شود. این آخرین هشدار تنبیهی به ایرلاین هایی است که با بی توجهی به مصوبات ستاد تنظیم بازار بر فروش بلیت های بالاتر از قیمت مصوب اصرار دارند.

به گزارش ایران تحلیل، یکی دو سالی است که ایرلاین ها خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند و وقتی با درخواست آنها موافقت نمی شود، از هر راهی برای فروش بلیت خود استفاده می کنند، به ویژه در روزهای پرتقاضا مانند روزهای پرتقاضا. نوروز با قیمتی بالاتر از نرخ. تایید شده برای فروش؛ این در حالی است که اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار الزامی است و حتی مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران شرکت های متخلف را به پلمب دفتر مرکزی شرکت های هواپیمایی متخلف در نوروز تهدید می کند.

قیمت بلیط هواپیما زیر میکروسکوپ

شرکت های هواپیمایی حدود ۲ ماه پیش بر اساس رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه نرخ بلیت هواپیما، قیمت بلیت فروشی را ۷۰ درصد افزایش دادند که با موضع گیری شدید سازمان هواپیمایی کشوری مواجه شدند. اکنون اما در شرایطی که تقاضا برای سفر هوایی با آغاز سفرهای نوروزی چند برابر شده است، شرکت های هواپیمایی بار دیگر نرخ ها را تغییر داده و این بار افزایش قیمت آنها برای مسیرهای با ظرفیت به بیش از ۱۳۰ درصد رسیده است.

نکته جالب این است که خطوط هوایی در پروازهایی که تقاضای کمتری دارند مانند پروازهای امروزی (۲۶ اسفند) قیمت بلیت را چند هزار تومان کمتر از سقف لیست قیمت تعیین کرده اند تا وانمود کنند که قیمت گذاری آنها بر اساس عرضه و تقاضا است، اما برای سفرهای روز اول فروردین، قیمت بلیت را به شدت افزایش داده و این افزایش به ۱۳۲ درصد رسیده است. مسیر تهران – مشهد.

در این بین برای تعطیلات زودهنگام فروردین در اکثر مسیرها بلیط هواپیما موجود نیست و در سایر روزها حداقل در یکی از مسیرهای رفت و برگشت که تقاضا زیاد است، قیمت بلیط به شدت افزایش یافته است.

مجازات متخلفان

با توجه به افزایش تقاضای سفر در ایام تعطیلات، وجود بلیت در اکثر مسیرهای پروازی جوابگوی تعداد متقاضیان نیست و این موضوع ضمن اینکه منجر به کمیاب شدن بلیت در این مسیرها می شود، گرانی ایرلاین ها را نیز در پی داشته است. و دفاتر فروش بلیط البته دفاتر فروش اینترنتی بلیت قبلا اعلام کرده بودند که قیمت درج شده برای بلیط هواپیما همان نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی است و این دفاتر تاثیری در قیمت ندارند.

در این بین، هرچند چندی پیش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری کمبود بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پروازی را ناشی از عدم تطابق عرضه و تقاضا عنوان کرد. اما مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی یکی از دلایل نایاب شدن و گرانی بلیت هواپیما را تخلف شرکت های هواپیمایی و مراکز فروش بلیت هواپیما عنوان می کنند.

در تهران نیز مدیرکل تعزیرات حکومتی ضمن هشدار به ایرلاین های متخلف در ایام نوروز نسبت به پلمپ مقر این شرکت ها هشدار داده است. احمد جعفری نسب مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای اکثر دفاتر فروش اینترنتی بلیت که مرتکب تخلف شده اند پرونده تشکیل شده و برخی پرونده ها رسیدگی و تعدادی نیز در مرحله بدوی در حال رسیدگی است. و شعب تجدیدنظر.

جعفری نسب تصریح کرد: یکی از نظارت های ویژه تعزیرات در نوروز، نظارت بر فروش بلیت هواپیما است که به شرکت های هواپیمایی هشدار می دهیم مصوبات را رعایت کنند. زیرا عدم رعایت مصوبات منجر به تشکیل پرونده، برخورد و حتی پلمب می شود. به گفته وی، فروش بلیت چارتر نیز ممنوع است و متخلفانی که در ایام نوروز تخلف خود را تکرار کنند، قطعا دفتر مرکزی آنها پلمب می شود.


















قیمت مصوب بلیط هواپیما در مسیرهای منتخب داخلی

مسیر پرواز

سقف قیمت مصوب (تومان)

تهران-اصفهان

۹۷۳۸۰۰

تهران – مشهد

۱,۳۱۴,۸۰۰

اهواز-تهران

۱,۲۰۷,۲۰۰

تهران-کیش

۱,۷۳۵,۳۶۰

کیش-تهران

۱,۷۵۳,۶۰۰

تهران-شیراز

۱,۳۲۶,۱۰۰

تهران-اهواز

۱,۲۰۷,۲۰۰

تهران – چابهار

۱,۸۵۹,۹۰۰

تهران – قشم

۱,۶۸۲,۰۰۰

تهران – بندرعباس

۱,۶۹۶,۷۰۰

مشهد – بندرعباس

۱,۸۱۳,۹۰۰

اصفهان-تهران

۹۷۳۸۰۰

مشهد – شیراز

۱,۷۵۷,۱۰۰

*فروش بلیط چارتر ممنوع است و متخلفانی که در ایام نوروز تخلف خود را تکرار کنند قطعا دفتر مرکزی پلمب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا