ترندهای روز

ایلان ماسک می‌خواهد در سفر به مریخ، گرانش مصنوعی در استارشیپ ایجاد کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اسپیس ایکس فضاپیمای عظیم استارشیپ را برای سومین آزمایش مداری در ۲۴ اسفند به فضا پرتاب خواهد کرد. ماه در حال آماده شدن است. اما ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، برنامه های بلندپروازانه دیگری به جز این راه اندازی در سر دارد. او می گوید سفینه فضایی در مسیر خود به مریخ برای ایجاد گرانش مصنوعی یک پیچ کوچک خواهد داشت. ایجاد گرانش مصنوعی در سفینه های فضایی پیش از این تنها در کتاب ها و فیلم های علمی-تخیلی دیده شده بود.

ایلان ماسک در پستی در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر اینکه اسپیس ایکس باید شاتل فضانورد خود را برای آزمایش گرانش مصنوعی بچرخاند، گفت: سفینه فضایی در مسیر خود به مریخ یک پیچ کوچک خواهد داشت. حتی یک بردار جاذبه کوچک بهتر از هیچ است.

ایجاد جاذبه مصنوعی در سفینه فضایی

برای بیش از یک قرن، ایده ایجاد گرانش مصنوعی با استفاده از نیروی اینرسی در یک فضاپیمای دوار وجود داشته است. چنین ایده ای را می توان در دنیای علمی تخیلی نیز یافت. معروف ترین آنها فضاپیمای Discovery One در فیلم ۲۰۰۱: A Space Odyssey است که در آن فضانوردان می توانند به دور یک سانتریفیوژ چرخان سفر کنند.

اگرچه این ایده شبیه به فانتزی به نظر می رسد، دانشمندان کشف کرده اند که گذراندن مدت زمان طولانی در گرانش کم فضاپیمای فعلی می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. گرانش کم باعث از دست دادن تراکم استخوان و سندرم عصب بینایی در پروازهای فضایی می شود.

با این حال، اجرای این ایده مسائل مختلفی را مطرح می کند. برای مثال، یک فضاپیما باید بسیار بزرگ باشد تا با سرعت معقولی بچرخد و نیروی گریز از مرکز به اندازه کافی تولید کند. به طور کلی، هرچه شعاع سرعت زاویه‌ای آن کمتر باشد، باید سریع‌تر بچرخد تا به نیروی گرانشی سطح زمین یا ۱G برسد. همچنین این چرخش خود فضاپیما ممکن است باعث آسیب های دیگری به فضانوردان شود.

شرکت‌های دیگری مانند ایرباس نیز در حال بررسی ایستگاه‌های فضایی هستند تا جاذبه مصنوعی برای فضانوردان فراهم کنند. در سال ۲۰۲۱، ناسا و Blue Origin نیز از ابتکار جدیدی برای مطالعه این ایده با استفاده از یک کپسول پرسرعت در حال چرخش رونمایی کردند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا