ترندهای روز

ایلان ماسک و بنیان‌گذار اوراکل برای دریافت تراشه به مدیرعامل انویدیا التماس کرده بودند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

در آخرین گزارش درآمد اوراکل، لری الیسون، موسس این شرکت، اعتراف کرد که او و ایلان ماسک عملاً از جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، التماس کردند تا پردازنده‌های گرافیکی مورد نیاز شرکت را فراهم کند.

به گزارش وب سایت BARRON’S، ظاهرا لری الیسون چندی پیش با مدیرعامل انویدیا شام خورده است و البته او تنها نبوده است. ایلان ماسک نیز در این ضیافت حضور داشت و جالب اینکه او به شدت به پردازنده های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا نیز نیاز داشت. الیسون می گوید:

در نوبو پالو آلتو، با ایلان ماسک و جنسن هوانگ شام خوردم. من این شام را به عنوان الون و التماس جنسن برای خرید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا توصیف می‌کنم. [می‌گفتیم] لطفا پول ما را بگیرید نه، پول بیشتری بگیرید، این کافی نیست. لطفا پول بیشتری قبول کنید [البته] کار خوب پیش رفت و نتیجه داد.”

پروژه ابرخوشه ای اوراکل در مقیاس زتا توسط تراشه های انویدیا پشتیبانی می شود

به نظر می رسد که این شام واقعاً جواب داده است و اوراکل به مدیر عامل انویدیا پیشنهاد پول خوبی داده است تا بتواند پردازنده های گرافیکی زیادی به دست آورد. اوراکل اخیرا اعلام کرد که یک ابرخوشه هوش مصنوعی در مقیاس زتا متشکل از ۱۳۱۰۷۲ پردازنده گرافیکی Nvidia GB200 NVL72 Blackwell خواهد ساخت که ۲.۴ ZettaFLOPS را ارائه می دهد. عملکردی بسیار قدرتمندتر از ابرخوشه Memphis xAI که در حال حاضر دارای ۱۰۰۰۰۰ تراشه Nvidia است.

برنامه های کاربردی هوش مصنوعی اوراکل به سطح فوق العاده ای از قدرت نیاز دارند. به همین دلیل این شرکت تاکنون مجوز ساخت ۳ راکتور هسته ای مدولار را برای تامین نیازهای برقی تاسیسات خود دریافت کرده است. با این حال، از آنجایی که استقرار راکتورهای هسته‌ای در مراکز داده احتمالاً چندین سال طول می‌کشد، این شرکت می‌تواند از برنامه‌های هوش مصنوعی ماسک پیروی کند و در صورت نیاز از ژنراتورهای موبایل عظیم برای تقویت منبع تغذیه محلی استفاده کند.

با وجود کوچک‌تر بودن از سایر شرکت‌های بزرگ خدمات وب مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل، Oracle Cloud Infrastructure (OCI) مزیت مشخصی نسبت به این غول‌ها دارد. به گفته بارونز، OCI انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند و می تواند الزامات خاصی را که برخی از مشتریان درخواست می کنند برآورده کند. حتی می تواند سرورهای آفلاینی را ارائه دهد که روی زیرساخت شبکه خود کار می کنند تا امنیت مشتری را به حداکثر برسانند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا