اخبار اقتصاد ایران

اینکه مردم مالیات گیری دولت را به داروغه ناتینگهام شبیه می‌دانند تمثیل غلطی نیست

کامران ندری کارشناس اقتصادی گفت: ادعای دولت که هیچ سندی برای آن ارائه نکرده است این است که درآمد مالیاتی به دلیل افزایش نرخ تورم افزایش یافته و از سوی دیگر توانسته اند کسانی را که پرداخت نکرده اند شناسایی کنند. مالیات. واقعیت امر این است که فشار مالیات بر طبقات متوسط ​​و پایین است.

ایران تحلیل به نقل از انتخاب، افزایش مالیات در سطوح مختلف از جمله مالیات بر ارزش افزوده نگرانی های اقتصادی زیادی را برای قشر متوسط ​​جامعه ایجاد کرده است. از سوی دیگر همچنان فراریان مالیاتی در جامعه وجود دارند و سایر اقشار که مالیات دهندگان اصلی هستند به اندازه مالیات پرداختی خدمات لازم را از دولت دریافت نمی کنند.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی درباره تصمیمات دولت در خصوص مالیات گفت: چون نگاه جامعی به مودیان نداریم و مشخص نیست مردم چقدر مالیات می دهند. بارها به دولت توصیه شده است که نظام مالیاتی خود را به سمت مالیات تلفیق بر درآمد سوق دهد تا نابسامانی های اقتصادی کاهش یابد و نظام مالیاتی تجمیع درآمد منصفانه باشد. در شرایط فعلی، درست است که دولت نیاز به درآمد مالیاتی دارد و باید این درآمد را افزایش دهد. اما بهترین کار این است که از کسانی که از مالیات فرار می کنند مالیات بگیرید. از آنجایی که سیستم مالیاتی ما عموماً ناکارآمد و با حداقل اطلاعات است، مشخص نیست که چه کسانی هدف فشارهای مالیاتی دولت هستند. یک فرضیه قوی این است که بار مالیاتی بر دوش طبقه متوسط ​​است.

وی در ادامه افزود: ادعای دولت که هیچ سندی برای آن ارائه نشده است این است که درآمد مالیاتی به دلیل افزایش نرخ تورم افزایش یافته است و از سوی دیگر توانسته اند کسانی را که پرداخت نکرده اند شناسایی کنند. مالیات. واقعیت امر این است که فشار مالیات بر طبقات متوسط ​​و پایین است. متأسفانه سیستم مالیاتی ما آنقدر قوی نیست که بفهمد فشار مالیاتی به چه کسی منتقل می شود. اصلاح نظام مالیاتی ساده نیست و یک کار تخصصی است که نیاز به بودجه دارد. نتیجه این وضعیت بدبینی جامعه به نظام مالیاتی است.

ندری در خصوص ناتوانی دولت در اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: اطلاعات لازم برای مودیان را نداریم؛ در حالی که در صورت عدم توانایی دولت در اصلاح ساختار بودجه اطلاعات لازم را نداریم. طبیعی است که تولیدکنندگان نمی خواهند مالیات بیشتری بپردازند و به بهانه اینکه مالیات به تولید لطمه می زند، نمی خواهند مالیات را پرداخت کنند، ما سامانه ای برای بررسی ادعاهای مختلف نداریم. جامعه در مقابل مالیات این توجیه را دارد که دولت در ازای مالیات به ما خدمات نمی دهد. اگر دولت خدمات خاصی به تولیدکننده می داد، مالیات بیشتری می دادیم. در مسائلی که دولت باید خدمات عمومی ارائه دهد شکست خورده است.

وی درباره ندیدن خدمات مالیاتی عمومی گفت: دولت برای کاهش آلودگی هوا و آب مالیات می گیرد، اما نمی توانند این کار را انجام دهند. در رابطه با نظافت شهری مالیات می گیرند تا با انباشت زباله در شهرها و روستاها مواجه نشویم، اما کل کشور را زباله برده است. برای تامین زیرساخت های انتقال انرژی مشمول مالیات می شوند. باز هم می بینید که هیچ کاری انجام نشده است و مردم قطعا مایل به پرداخت مالیات نیستند.

نداری سپس درباره فشار مالیاتی بر طبقه متوسط ​​و فرار مالیاتی در فرادستان گفت: بزرگترین جرم در کشورهای پیشرفته پرداخت نکردن مالیات است اما در ایران نشنیده ایم که دولت فرار مالیاتی را تحت تعقیب قرار دهد. در کشور ما کاملا مشهود است که اگر کسی مالیات قانونی را پرداخت نکند جرم خاصی مرتکب نشده است. به هر حال همه این صحبت ها به این معناست که نظام مالیاتی ما مشکلات بسیار بسیار جدی دارد و فشار یک طرفه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی متأسفانه ممکن است برای دولت درآمد ایجاد کند اما تاثیر مثبتی در جامعه ندارد. این که مردم مالیات دولتی را شبیه به قلعه ناتینگهام می دانند، مثل نادرستی نیست. دولت فقط به فکر افزایش درآمد است و هیچ ارزیابی برای فشار مالیاتی بر جامعه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا