ترندهای روز

این آزمایش خون جدید می‌تواند بازگشت سرطان سینه را از سه سال زودتر پیش‌بینی کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان آزمایش خون جدیدی را توسعه داده اند که می تواند خطر بازگشت سرطان سینه را تا سه سال قبل از ظاهر شدن تومورها در اسکن پیش بینی کند. این دستاورد مهم می تواند به بیماران سرطانی کمک کند تا با این بیماری به طور موثرتری مقابله کنند.

به گزارش گاردین، یک مطالعه جدید که نتایج آن در بزرگترین کنفرانس سرطان جهان در شیکاگو آمریکا ارائه شد، نشان می دهد که با نمونه گیری شخصی از خون بیمار، علائم بازگشت سرطان در همان مراحل اولیه قابل مشاهده است. از طریق این آزمایش می توان تشخیص داد که کدام زنان به درمان های پیشگیرانه نیاز دارند.

این آزمایش می تواند حتی مقادیر کمی از DNA سرطان را در جریان خون تشخیص دهد. آزمایشات این آزمایش نشان داده است که حساسیت آن به قدری بالا است که می تواند خطر بازگشت سرطان را ماه ها یا حتی سال ها قبل از شروع علائم معمول بیماری به طور دقیق پیش بینی کند.

انجام موفقیت آمیز آزمایش خون برای تشخیص عود سرطان سینه

محققان مرکز تحقیقات سرطان سینه توبی رابینز در لندن موفق شدند از این روش در آزمایشاتی برای شناسایی همه بیمارانی که بیماری آنها بعدا عود کرده است استفاده کنند. میانگین زمان عود ۱۵ ماه بود، اما طولانی ترین مورد ۴۱ ماه بود. این بدان معناست که آزمایش فوق می تواند بازگشت سرطان را تا ۴۱ ماه زودتر پیش بینی کند.

در این آزمایش، محققان خون ۷۸ بیمار مبتلا به انواع مختلف سرطان سینه را بررسی کردند. این آزمایش خون جدید خطر بالای عود بیماری را در ۱۱ بیمار که در یک دوره ۵ ساله عود سرطان را تجربه کرده بودند به درستی پیش بینی کرد. در تمام ۶۰ زن که موفق به تشخیص سرطان نشدند، بیماری عود نکرد. یعنی این تست منفی کاذب نداشت.

آزمایش خون سه بیمار ابتدا DNA سرطانی را نشان داد، اما آزمایشات بعدی نشان داد که این موارد برطرف شده است. اطلاعاتی در مورد چهار بیمار دیگر منتشر نشده است.

دانشمندان امیدوارند که یافته های این مطالعه منجر به ایجاد راهکارهایی شود تا بتوان درمان را خیلی زودتر آغاز کرد. البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما می تواند به طور موثری به مبتلایان به این سرطان در آینده کمک کند.

سلول های سرطانی حتی پس از جراحی یا سایر روش های درمانی در بدن بیمار باقی می مانند، اما ممکن است تعداد آنها به حدی کم باشد که در اسکن های بعدی قابل مشاهده نباشند. اما همین سلول ها ممکن است حتی چند سال پس از درمان اولیه، بیماری را به بدن بازگردانند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا