فناوری

این ایمپلنت مغزی جدید می‌تواند ذهن را بخواند!

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایسنا: محققان «موسسه فناوری کالیفرنیا» با کاشت ایمپلنت های کوچک در مغز چند شرکت کننده نشان دادند که این دستگاه ها می توانند گفتار درون ذهن را رمزگشایی کنند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان پس از توسعه فناوری جدیدی که می تواند گفتار درونی را با دقت حدود ۸۰ درصد رمزگشایی کند، یک قدم به خواندن ذهن انسان نزدیک شده اند.

به گزارش دیلی میل، برخی از افراد به دلیل بیماری یا آسیب مغزی قادر به صحبت کردن نیستند، اما دستگاه هایی به نام رابط مغز و ماشین (BMI) می توانند به بیماران کمک کنند تا توانایی برقراری ارتباط را دوباره به دست آورند.

گفتار درونی به کلماتی اطلاق می شود که بدون ایجاد حرکت یا صدا در ذهن به وجود می آیند. رابط مغز و ماشین، که به عنوان «رمزگشای گفتار» نیز شناخته می‌شود، می‌تواند فعالیت مغز را در حین گفتار درونی ضبط کرده و آن را به شکل زبانی درآورد. با این حال، دستیابی به نتایج بسیار دقیق تاکنون دشوار بوده است.

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) دستگاه های کوچکی را در نواحی خاصی از مغز دو شرکت کننده کاشته کردند. پس از یک دستور شفاهی یا بصری، ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد تا به کلمه ای مانند قاشق، پایتون یا میدان جنگ فکر کنند.

محققان توانستند کلمات ذهنی را با دقت ۷۹ درصد رمزگشایی کنند. این کار با کمک الکترودهایی انجام شد که به بخشی از مغز به نام شکنج فوق حاشیه ای متصل بودند. این بخش از مغز نقش مهمی در پردازش زبان گفتاری و نوشتاری دارد.

این دستگاه قادر به رمزگشایی راهبردهای مختلف گفتار درونی از جمله خواندن کلمه در سکوت و تجسم تصویر آن بود. این فناوری مطابق با اصول سایر دستگاه های رابط مغز و ماشین مانند تراشه Neuralink ایلان ماسک عمل می کند.

Neuralink، برخلاف این دستگاه، سیگنال های الکترونیکی دریافتی از مغز را به مجموعه ای از کنترل های حرکتی تبدیل می کند که می تواند برای تعامل با ماشین ها استفاده شود.

با این حال، اولین آزمایش انسانی Neuralink اکنون تقریباً به پایان رسیده است، زیرا بیمار مدت کوتاهی پس از جراحی ایمپلنت در معرض تهدید سلامتی قرار گرفت.

اگرچه تحقیقات بیشتر و آزمایش شرکت کنندگان بیشتری با کلمات جدید برای بهبود عملکرد فناوری مورد نیاز است، محققان شکنج فوق حاشیه ای را به عنوان یک مکان امیدوارکننده برای کاشت رابط مغز و ماشین توصیه می کنند.

به گفته محققان، رابط مغز و ماشین در این مطالعه، گفتار درونی را به صورت آنلاین در دو شرکت‌کننده رمزگشایی کرد. رمزگشاهای آنلاین با حداقل هشت تکرار ۱.۵ ثانیه ای از هر کلمه آموزش داده شدند، که نشان می دهد که دقت طبقه بندی معنادار را می توان تنها با چند دقیقه داده آموزشی در روز به دست آورد. این اثبات مفهوم نشان می دهد که شکنج فوق حاشیه ای ممکن است بتواند کلمات داخلی بسیار طولانی تری را رمزگشایی کند. شاید بتوان نتایج ما را به افرادی منتقل کرد که نمی توانند گفتار را به صدا تبدیل کنند.

این تحقیق در مجله “Nature Human Behavior” منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا