ترندهای روز

این خانم یزدی، ملکه مارها و سوسمارها در ایران است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

گفت و گو با «فاطمه نیکروش» که خانه اش در یزد میزبان بیش از ۶۰ گونه حیات وحش از جمله مار، عقرب، طوطی، ایگوانا، مارمولک، جغد و… است تا از آسیب دیدن آنها توسط مردم در طبیعت جلوگیری کند.

او از کودکی به جای اسباب بازی با مارها، مارمولک ها، موش ها، مارمولک ها و … بازی می کرد. تصور اینکه یک دختر بچه بتواند اینقدر نترس و شجاع باشد و با خزندگان ارتباط برقرار کند سخت است. از آن زمان تنها دغدغه او جلوگیری از آسیب رساندن مردم به خزندگان بود که نقش بسیار موثری در کنترل چرخه محیطی دارند. «نیکوروش» که دانشجوی جانورشناسی است، علاقه زیادی به پرورش و نگهداری خزندگان دارد و از ترس مخالفت صاحب خانه، با امکانات محدود اقدام به پرورش مخفیانه از خانه اجاره ای کرده است. او اکنون بیش از ۱۰ سال است که تلاش می کند تا یزدی ها و گردشگران بافت تاریخی این شهر را با خزندگانی چون مارمولک و مار مهربانتر کند و برای حفظ این خانه راه سختی را طی کرده است. به همین دلیل اغراق نیست اگر بگوییم او «مادر گردشگری حیوانات در یزد» است. اخیراً ویدیویی از او در شبکه های اجتماعی پربیننده شده است که در وسط حیاط خانه اش نشسته است و مارمولک ها، طوطی ها، مارها، آفتاب پرست ها، مارمولک ها و … منتظر تکه تکه شدن آن دور سینی با هندوانه هستند. وسط آن! خانم نیکروش هم با آنها صحبت می کند و با لهجه شیرین یزدی اش می گوید: تابستان است و وقت هندوانه است، وقت هندوانه است…. به همین منظور با «فاطمه نیکوروش» که به ملکه مارها، مارمولک ها و مارمولک ها معروف است گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

این بانوی یزدی ملکه مار و مارمولک ایران است

در کودکی به جای عروسک های من حیوانات مختلف بودند

این زن جوان سال هاست در شهر یزد خانه امنی برای خزندگان ایجاد کرده و علاقه مندان می توانند برای دیدن گونه های مختلف خزندگان به این مکان مراجعه کنند. به عنوان اولین سوال از او درباره دلایل راه اندازی «خانه امن حیوانات» می پرسم که می گوید: «انگیزه ایجاد این خانه برای آشنایی مردم با خزندگان ریشه در دوران کودکی من دارد، از کودکی همه حیوانات را دوست داشتم. پدرم سال ها به خرید و فروش حیوانات اهلی مانند خروس، مرغ و پرندگان مشغول بود، راستش را بخواهید از کودکی اسباب بازی نداشتم و از کودکی عروسک ها و اسباب بازی هایم در واقع حیوانات متفاوتی بودند. و از آن زمان با کشف مهربانی خاصی که در حیوانات وجود دارد، به انواع محیط علاقه مند شدم و همیشه با حیوانات احساس خوبی داشتم و با آنها به خوبی صحبت می کردم زیبایی آنها برای من هم جذاب بود و انگار خدا تک تک آنها را نقاشی کرده بود.

من ۱۲ سال است که روی خزندگان کار می کنم

موسس خانه امن حیوانات در یزد در مورد اینکه چرا تصمیم به کار روی خزندگان گرفت، می گوید: نزدیک به ۱۲ سال است که روی خزندگان کار می کنم، ۸ سال از راه اندازی خانه حیوانات می گذرد، خزندگان و مارمولک ها یکی از این حیوانات هستند. گونه های جانوری که در بافت تاریخی یزد بسیار دیده می شوند و بسیار مفید هستند اما متاسفانه مردم مدام به آنها آسیب می رسانند به همین دلیل خانه ای در بافت تاریخی یزد اجاره کردم تا انواع خزندگان را به مردم معرفی کنم مخصوصاً کودکان و نوجوانان برای از بین بردن ترس آنها از خزندگان بی ضرر البته در حال حاضر با همکارانم در حال تحقیق در مورد خزندگان هستیم با فرزندم “کمی سخت است و شرایط ما با زندگی عادی متفاوت است، اما ما آن را پذیرفتیم و زندگی هیجان انگیزی داریم.”

ما ۶۰ نوع حیوان نگهداری می کنیم

از او می پرسم چند نوع حیوان در خانه اش میزبانی می کند که می گوید: این خانه قدیمی بزرگی است که در آن حدود ۶۰ نوع حیوان نگهداری می کنیم البته این را هم بگویم که همه حیواناتی که اینجا نگهداری می شوند، هستند. در آزمایشگاه پرورش داده شده اند و تنها چند گونه آسیب دیده در طبیعت وجود دارد که به ما سپرده شده است و در صورت امکان آنها را به طبیعت بازگردانیم.

حیوانات اینجا در طبیعت زنده نمی مانند

نیکروش که یکی از حامیان محیط زیست یزد است در خانه خود از تمساح و مار پیتون نگهداری می کند. وی درباره حیواناتی که در خانه خود نگهداری می کند می گوید: برخی از این حیوانات وارداتی و از کشورهای مختلف هستند و به طور کلی نمی توانند در طبیعت زنده بمانند زیرا اجداد آنها در محیط هایی غیر از حیات وحش زندگی می کردند و اینها دستکاری ژنتیکی شده اند و هیچ گونه ندارند. مقاومت در برابر زندگی در طبیعت و اگر به طبیعت برگردند ما باعث مرگ آنها خواهیم شد.”

این بانوی یزدی ملکه مار و مارمولک ایران است

کارتون باعث ترس کودکان از خزندگان می شود

وی ادامه داد: مارمولک ها و خزندگان از مهم ترین مخلوقات خداوند هستند که بسیار مفید هستند و منافذ زمین را باز می کنند و در کنترل چرخه محیطی مؤثر هستند و اتفاقاً بسیار مهربان هستند و به انسان آسیب نمی رسانند. البته به شرطی که آسیبی به آنها نرسد.” خانم نیکروش با این مقدمه می افزاید: متأسفانه باورهای غلط نابودی گونه های مختلف جانوری را آسان کرده است، ببینید چگونه «ببر مازندران» منقرض شد و متأسفانه ما الان و نسل های آینده از این نوع حیات وحش زیبا نداریم. از دیدن آن محروم بودند حالا فکر کنید شاید حیوانی که می کشیم یا به آن آسیب می زنیم، آخرین نوع خیانت است که به خاطر علاقه من به آن شخص مضر است حیوانات، من تصمیم گرفتم فرهنگ سازی و آموزش حمایت از حیوانات را به خصوص برای کودکان این روزها با دیدن فیلم و کارتون یا انجام بازی های یارانه ای شروع کنم نگرشی است که نیاز به اصلاح جدی و فوری دارد.”

بچه ها را مجبور می کنند از اینجا بروند

از ملکه خزندگان ایران می پرسم استقبال کودکان و نوجوانان از این خانه و تلاش برای فرهنگ سازی رفتار مناسب با مار و مارمولک و مارمولک را چگونه ارزیابی می کند؟ او می گوید: اکنون به جایی رسیده ایم که وقتی بچه ها و دانش آموزان مدرسه ای به اینجا می آیند، والدین یا معلمان باید آنها را به زور از “خانه حیوانات” خارج کنند، خوشبختانه توانسته ایم نقش مثبتی در کاهش ترس کودکان داشته باشیم. حیوانات به خصوص خزندگان در این سال ها سختی های زیادی بر سر راه فعالیت من در این مجموعه بوده است و متحمل تخریب ها و توهین های زیادی شده ام اما وقتی می بینم که حال مردم به خصوص کودکان و نوجوانان بهتر می شود. با بازدید از “خانه امن حیوانات” انگیزه ای پیدا می کنم که با قدرت ادامه دهم، حالا چند جوان با بیمه در این مجموعه استخدام شده اند، اینها همان بچه هایی هستند که زمانی از حیوانات خیلی می ترسیدند، اما به این نتیجه رسیدند. آنها کم کم ترس خود را از دست دادند و اکنون در این مجموعه فعال هستند و تا جایی که می توانیم تلاش کرده ایم تا شغل ایجاد کنیم.

کتاب های درسی هیچ محتوای مرتبط با حیات وحش ندارند

خانم نیکروش درباره علاقه اش به مطالعه درباره خزندگان و افزایش اطلاعاتش در مورد این حیوانات می گوید: دایی من یکی از قدیمی ترین کتابفروش های یزد بود و خوشبختانه یکی از چیزهایی که همیشه دوستش داشتم مطالعه و البته کتاب است. بیشتر کتاب هایی در مورد حیات وحش و محیط زیست است، به همین دلیل است که من انتقاداتی به سیستم آموزشی دارم، زیرا آموزش در این سیستم خشک و بی روح است و کتاب های درسی مطالب زیادی در مورد حفظ محیط زیست و آشنایی کودکان و نوجوانان با حیات وحش ندارند. “

ترس از خزندگان جهانی است

از او می پرسم آیا فقط ما ایرانی ها از خزندگان می ترسیم و می گوید: در همه جای دنیا مردم از خزندگان و بندپایان می ترسند و به همین دلیل آنها را از بین می برند، البته باید توجه داشته باشیم که ترس ناشی از کمبود است. علم و دانش و وظیفه ما اطلاع رسانی و آشتی مردم با طبیعت است، به ویژه خزندگان و بندپایان مانند مار، عقرب، رتیل، مارمولک و غیره. کار ما آموزش دادن و از بین بردن ترس است، ما نمی خواهیم کاری کنیم که مردم وقتی آنها را در طبیعت می بینند، آنها را با دستان خود بگیرند و …، نه، هدف ما این نیست که کاری انجام دهیم. با گونه های حیات وحش و به آنها آسیب نرسانید.”

اساس و اصول کار ما آموزش است

“نگهداری این حیوانات در اینجا فقط برای آموزش و ترساندن است و آنها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند. هدف ما این است که مردم با خزندگان آشنا شوند، ترس آنها را از بین ببرند و از کشتن این حیوانات که برای چرخه اکولوژیکی بسیار مهم هستند دست بردارند. ” مادر خزندگان ایران با این مقدمه ادامه می دهد: اساس و اصول کار ما در خانه امن حیوانات آموزش است، با آموزش می خواهیم نگاه مردم را نسبت به خزندگان تغییر دهیم و فکر می کنم خدا را شکر یک کاری انجام دادیم. نزدیک به ۲۰ نفر در اینجا کار می کنند که چند نفر از آنها لیدر و راهنما هستند و آموزش دیده اند و همه کسانی که برای بازدید از این مجموعه می آیند اطلاعات لازم و کافی را در مورد خزندگان و برخورد با آنها در اختیار مردم قرار می دهند و نوجوانان، در مورد گونه های مختلف و نحوه واکنش آنها در صورت برخورد با مار یا مارمولک در طبیعت است در زنجیره غذایی سایر حیوانات اگر از بین بروند، محیط زیست با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

مارها از اسب ها نجیب ترند

به ملکه مارها و خزندگان می گویم تو سال ها با خزندگان زندگی کردی. او می گوید: «یک چیز جالبی که در مارها دیده ام این است که هر چه مار سمی تر، سمی تر و کشنده تر باشد، نجیب تر است. به همین دلیل است که تا زمانی که مارها را لمس نکرده باشید، حتی اگر وارد قلمرو آنها شده باشید، تا زمانی که خطری برای آنها نداشته باشید، آنها با شما کاری ندارند. اما متأسفانه مردم به محض دیدن مار یا مارمولک در طبیعت فکر می کنند که قصد حمله به آنها را دارد. اگر این یک باور نادرست است. همیشه می گویند اسب حیوان نجیبی است، اما از دید من و با توجه به شناختی که در طول سال ها در مورد خزندگان به دست آوردم، باید بگویم نجیب ترین حیوانات روی کره زمین خزندگان هستند که شامل مارمولک، مارمولک می شود. و مارها

من می خواهم پروژه های بزرگتری انجام دهم

او در پایان درباره اهدافش و اینکه آیا روزی این کار و فرهنگ را به خاطر چالش های فراوانش رها خواهد کرد، می گوید: اول اینکه می خواهم درآمد بیشتری داشته باشم تا بتوانم پروژه های بزرگتری انجام دهم و افراد بیشتری را با خزندگان مرتبط کنم. هدف من این است که بتوانم با ایجاد شغل بیشتر به توانایی های خودمان اتکا کنیم و وابستگی خود را به دولت به حداقل برسانیم در مقابل همه بچه های این سرزمین دوست دارم مادرانه و با مسئولیت بزرگ برای رشد همه بچه های ایران عزیز تلاش کنم و قدمی هر چند کوچک برای حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی مردم به ویژه کودکان بردارم من نوجوان خواهم گرفت.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا