ترندهای روز

این خودروها در بازار ایران، زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

برخلاف تصور عمومی، خرید مستقیم خودرو از کارخانه می تواند ضرر داشته باشد. در حال حاضر پنج مدل چینی با قیمتی کمتر از آنچه نمایندگی اعلام کرده در بازار ایران معامله می شود.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

یکی از مهم ترین عوامل جذب خریداران برای خودروهای مونتاژی ایرانی، تفاوت قیمت کارخانه و بازار است. البته این ترفند برای بسیاری از مدل های وارداتی مانند تویوتا کرولا، هیوندای النترا و کیا K5 نیز اجرا می شود تا محصولی با امکانات کم و مشخصات فنی ضعیف به راحتی به فروش برسد. هدف مشتری این خودروها سرمایه گذاری و کسب سود است و با توجه به تورم مداوم در کشور معمولا موفق می شود. این شرایط در سال های اخیر به دلیل کمبود عرضه به صورت انبوه و دشواری واردات خودرو تقویت شده است.

خودروهای چینی به دلیل هزینه بالای تعمیرات و قطعات یدکی، بازار دست دوم ضعیف تری نسبت به نمونه های ژاپنی و کره ای دارند. به همین دلیل، محصولات ساخت چین برای سرمایه گذاری مناسب نیستند. مگر در شرایط تورمی و افزایش قیمت دلار. بر خلاف انتظار عمومی حتی با وجود تورم، برخی خودروهای چینی در بازار ایران چندان محبوب نیستند. این وضعیت معمولا به دلیل قیمت بالا، توانایی فنی ضعیف و مشکلات کیفیت اتفاق می افتد. در عین حال وجود رقبای با مشخصات بهتر مشتری را از این سو به سوی دیگر می برد.

جک J4 اتوماتیک

تفاوت قیمت J4 در بازار با نمایندگی های کرمان موتور ناچیز است. با توجه به کمبود سرمایه و اینکه خرید خودرو از کارخانه منجر به اتلاف وقت با زمان انتظار بیش از یک ماه می شود. می توان در نظر گرفت که بازار آزاد J4 نسبت به کارخانه ارزانتر است.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

J4 مجهز به گیربکس CVT 792 میلیون تومان می گیرند. در نمایشگاه های خودرو این مدل ۷۷۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده است. جک J4 با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این سدان چینی در ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

دنده صفر کیلومتر ام وی ام X22 در بازار آزاد ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و از محبوبیت نسبی برخوردار است. محصول چری به دلیل کلاس بدنه کراس اوور با امکانات رفاهی داخل کابین، ارزش خرید بالاتری نسبت به جک J4 دارد. چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک دست دوم با کارایی پایین نیز با قیمت زیر یک میلیارد تومان معامله می شود.

جک KMC T8

معرفی T9 به عنوان گزینه ای بزرگتر از T8 نقش مهمی در جذب خریداران داشته است. اکنون جک KMC T8 حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر از قیمت کارخانه معامله می شود و جذابیت سال های قبل را ندارد. از نظر قابلیت فنی و آفرود، مشکلات فنی با فرسودگی بالا برای T8 گزارش شده است. قیمت نسخه دنده دستی این پیکاپ چینی در بازار آزاد ۱.۶ میلیارد تومان است.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

موتور ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی KMC T8 جک ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این ون دو دیفرانسیل با گیربکس دستی ۱۹۷۰ کیلوگرم وزن دارد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون بین ۱۵ تا ۱۶ ثانیه زمان لازم است.

فینیکس تیگو ۸ پلاگین هیبریدی

SUV 2.8 میلیارد تومانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان زیر قیمت کارخانه در بازار قیمت دارد و چندان پرطرفدار نیست. اگرچه تیگو ۸ پرو ای پلاس ارزان نیست، اما سیستم دو دیفرانسیل هم ندارد. احتمالا به همین دلیل، مشتریان فونیکس ترجیح می دهند تیگو ۸ پرومکس را خریداری کنند که سیستم دو چرخ متحرک را با قدرت کمتر و قیمتی مشابه ارائه می دهد.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

ترکیب دو موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را برای تیگو ۸ پرو ای پلاس فراهم می کند. این مدل در ۷-۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و در صورت شارژ شدن باتری ها در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۲ لیتر بنزین می سوزاند. با تیگو ۸ پرو ای پلاس می توانید مسافت ۷۰ کیلومتری را کاملا برقی طی کنید.

ورود C35

در جدیدترین برنامه فروش وانت باری اینرودز، قیمت این خودروی کاری و تجاری حدود ۱۸ درصد افزایش یافته و هم اکنون برای پیش خرید این وانت چینی ۹۷۵ میلیون تومان نیاز است. ظاهرا در بازار آزاد نمونه های صفر کیلومتر اینروادز C35 با قیمت ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان وجود دارد.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

Van Inroads به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. خروجی موتور از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شود. موتور این خودرو زیر صندلی راننده تعبیه شده و اینروادز عملا کاپوت ندارد. Inroads از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق فنری تخت در محور عقب استفاده می کند. اینروادز با این مشخصات می تواند تا ۷۲۵ کیلوگرم بار حمل کند.

سنگر T77

SUV چینی زیرمجموعه FAW است و به دلایل مختلف نتوانسته مشتریان زیادی را جذب کند. سبک طراحی این خودرو در مقایسه با رقبا زیبایی خاصی ندارد و از نظر امکانات فنی و رفاهی چندان قابل توجه نیست. نمایندگی بهمن موتور باستیون T77 با قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد تومان پیش فروش شد اما اکنون در بازار آزاد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان شده است.

این خودروها در بازار ایران زیر قیمت کارخانه معامله می شوند

نسخه ۱.۵ لیتری توربو دارای ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن متر است. میانگین مصرف سوخت T77 بهمن این موتور ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است و با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه عرضه می شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ۱۱ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگی های این SUV تک دیفرانسیل است.

در بازه قیمتی ۲ میلیارد تومان، فونیکس X7 و جک KMC X5 همچنان جذابتر از T77 برای بازار محسوب می شوند. همچنین برندهای گیلاس و جک در ایران بیشتر از فاو شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا