ترندهای روز

این سیاره‌ عجیب بوی تخم مرغ فاسد می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

فضا بوی بدی می دهد و فضانوردان می گویند که این بوی بد روی لباس هایشان می ماند. اکنون، ترکیب شیمیایی کشف شده در اورانوس نشان می دهد که این غول گازی نه تنها بوی بدی دارد، بلکه به احتمال زیاد بویی شبیه به تخم مرغ فاسد می دهد.

بدیهی است که نمی توانید به فضا بروید و هوا را بو کنید، زیرا اکسیژن در آنجا وجود ندارد و فضا پر از تشعشعات خطرناک است. ناگفته نماند که برخی از سیارات مانند اورانوس نیز از گاز ساخته شده اند. با این حال، فضانوردانی که از راهپیمایی های فضایی بازگشته اند، بوی باقی مانده روی لباس هایشان را به بوی تند گوشت سوخته یا حتی باروت و ازن تشبیه کرده اند.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که دانشمندان از کجا می دانستند که اورانوس چه بویی دارد؟ ستاره شناسان با استفاده از ابزاری به نام طیف سنج میدان انتگرال مادون قرمز نزدیک (NIFS) توانستند تشخیص دهند که پوشش ابر اورانوس از گاز سولفید هیدروژن تشکیل شده است.

این گاز همان چیزی است که به تخم‌های فاسد بوی بدی می‌دهد و محققان می‌گویند که اگر بر روی اورانوس فرود می‌آمدیم، احتمالاً از این بو احساس بیماری می‌کردیم. برخی دیگر این بوی را شبیه به نفخ شکم توصیف کرده اند که به نظر می رسد هیچ انسانی آن را جالب نمی داند.

اما اورانوس تنها چیز بدبو در فضا نیست. دنباله دارها حاوی درجات مختلفی از سولفید هیدروژن، همراه با آمونیاک و سایر مولکول هایی هستند که بوی بدی دارند. خوشبختانه غلظت بالایی از بخار آب در آنها وجود دارد که بوی نامطبوع آنها را تا حدودی ضعیف می کند.

برخی از محققان همچنین بر این باورند که اورانوس ممکن است بوی ادرار نیز بدهد، زیرا هم اورانوس و هم نپتون می‌توانند یخ آمونیاک در ابرهای خود داشته باشند که می‌تواند بوی بد دیگری به بوی تخم‌های گندیده اضافه کند. اورانوس در واقع یک سیاره بسیار منحصربه‌فرد است و اگر مولکول‌های موجود در ابرها ترکیب متفاوتی داشته باشند، بوی بدتری هم می‌دهد.

منبع: برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا