اخبار اقتصاد ایران

این لوازم اپاچی موتور شما را نو نگه می‌دارند

در این مقاله ، ما نکاتی را که در حفظ و حفظ موتور سیکلت آپاچی کمک زیادی می کند ، مرور کردیم.

موتورسیکلت آپاچی ۱۸۰ از آن دسته موتورسیکلت هایی است که پس از چندین سال حضور در بازار توانسته محبوبیت خود را حفظ کند. ظاهر خشن و اسپرت در کنار قیمت مناسب و هزینه نگهداری نسبتا پایین باعث شده است که پس از گذشت چندین سال از ورودش به ایران همچنان یکی از محبوب ترین موتورسیکلت های هندی در ایران باشد.

نگهداری و تعمیر صحیح موتورسیکلت آپاچی دغدغه بسیاری از موتورسواران است. در این مقاله قصد داریم به نکاتی که در افزایش عمر موتور شما موثر است بپردازیم. اکثر این موارد مربوط به لوازم جانبی آپاچی ۱۸۰ است که تاثیر ویژه ای در سالم نگه داشتن موتور و حفظ عملکرد آن دارد.

تعویض به موقع مواد مصرفی

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید جایگزینی به موقع است لوازم جانبی آپاچی ۱۸۰ مخصوصا مواد مصرفی اش. این مواد مصرفی شامل لنت ترمز، صفحات کلاچ آپاچی، شمع ها و … می باشد که به طور کلی مواد مصرفی به قطعات موتورسیکلت گفته می شود که پس از مدتی معین و استفاده مداوم از موتورسیکلت، فرسوده شده یا کارایی اولیه خود را از دست می دهند.

تمام شدن این قطعات آپاچی می تواند تاثیر بدی بر عملکرد موتور داشته باشد. علاوه بر این، به دلیل تعویض دیرهنگام این لوازم جانبی، ممکن است قطعات یدکی و حیاتی تر موتورسیکلت آسیب جدی ببینند. مثلا روغن موتور را دیر تعویض کنید، ممکن است واشر سر سیلندر موتور آسیب ببیند. هزینه تعمیر این قطعه بسیار بیشتر و پیچیده تر از تعویض تجهیزات است.

صفحه کلاچ موتور سیکلت

صفحه کلاچ نوعی رابط بین موتور و گیربکس است. پس از استفاده طولانی مدت از کلاچ، این قسمت از موتور فرسوده شده و دیگر نمی تواند نیرو را به درستی به گیربکس انتقال دهد. همچنین خالی شدن صفحه کلاچ آپاچی باعث لرزش و ضعیف شدن شتاب موتور می شود.

در کنار تعویض به موقع این قطعه، بهتر است از محصولات با کیفیت و ترجیحا اورجینال آپاچی استفاده کنید. در این صورت هم عمر مفید آن افزایش می یابد و هم آپاچی شما عملکرد بهتری خواهد داشت صفحه کلاچ آپاچی ۱۸۰ اورجینالدر حال حاضر، یافتن آن در بازار دشوار است. اما می توانید آن را از فروشگاه دکتر موتوری با تخفیف ویژه در اولین خرید تهیه کنید.

لنت ترمز موتور

یکی دیگر از لوازم جانبی موتورسیکلت آپاچی که باید به آن توجه ویژه ای شود، لنت ترمز است. لنت مهمترین قسمت سیستم ترمز است و نقش بسیار مهمی در کنترل صحیح موتورسیکلت دارد. وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، لنت ها به دیسک ترمز نزدیک تر می شوند. با ایجاد اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز، شتاب موتور کاهش یافته و متوقف می شود.

کشیدن مداوم لنت و ترمز با هم باعث خوردگی هر دوی این قسمت ها می شود. اما لنت ترمز سریعتر فرسوده می شود. معمولاً در هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر باید لنت موتور آپاچی را تعویض کنید تا عملکرد آن حفظ شود..

شمع موتور

در مقایسه با سایر لوازم جانبی آپاچی، شمع موتور نیاز به نگهداری و تعویض کمتری دارد. همانطور که می دانید شمع جزء مهمی از موتور است که وظیفه جرقه زدن را بر عهده دارد. با استفاده از جرقه ایجاد شده توسط شمع موتور، مخلوط هوا و سوخت در سیلندرها می سوزد و موتور سیکلت را روشن می کند.

نصب لوازم اصلی TVS

TVS سازنده موتور سیکلت آپاچی است. برای نگهداری آپاچی بهتر است از تجهیزات ساخت این شرکت استفاده شود. تجهیزات آپاچی این کارخانه که ساخت خود تی وی اس است از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه ساخته شده و زیر نظر مهندسین طراح این موتور سیکلت می باشد.

اگر قطعات کارخانه در دسترس شما نیست، پیشنهاد می کنیم به سراغ مدل های هندی بروید و از مکانیک خود بخواهید که قطعات هندی را روی موتور شما قرار دهد. این لوازم از نظر کیفیت و دوام به لوازم اصلی نزدیکتر هستند.

انجام خدمات دوره ای

برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات یدکی آپاچی، بهتر است هر ۵۰۰۰۰۰۰ کیلومتر به مکانیک های ماهر مراجعه کنید و از آنها بخواهید تا سرویس دوره ای شما را انجام دهند.

در سرویس دوره ای قطعات و لوازم مختلف موتورسیکلت مانند زنجیر تایم، فیلتر هوا و فیلتر روغن آپاچی بررسی می شود. هر وسیله ای که نیاز به سرویس دارد تمیز یا تعویض می شود. در سرویس های دوره ای، وضعیت روغن موتور، شمع ها، سیستم ترمز و سیستم تعلیق موتور معمولا توسط مکانیک ماهر بررسی می شود تا در صورت نیاز قطعات را تعویض کند.

موتور را به طور منظم تمیز کنید

تمیز کردن فلپ آپاچی و بقیه قسمت های خارجی آن تاثیر زیادی در نو و مرتب نگاه داشتن موتورسیکلت شما دارد. اما در واقع نظافت عمیق و اساسی موتورسیکلت و اجزای مختلف آن می تواند عملکرد موتور شما را بهبود بخشد و نقش مهمی در حفظ سلامت قطعات مختلف داشته باشد. برای نگهداری موتور آپاچی بهتر است هر چند وقت یکبار قسمت های مختلف آن را عمیق تمیز کنید.

در شستشوی موتورسیکلت، تمیز کردن زنجیر چرخ و فیلتر هوا بسیار مهم است. تمیزکردن این دو قسمت نیاز به مهارت زیادی ندارد و کافی است آن را با برس یا مسواک مناسب و اسپری مخصوص شستشو دهید. به طور دقیق تر، تمیز کردن عمیق موتور سیکلت شامل موارد زیر است:

فیلتر هوا را تمیز کنید

فیلتر هوا بخشی است که از ورود گرد و غبار و ذرات ریز به داخل موتور جلوگیری می کند. معمولا پس از چند ماه استفاده، این فیلتر کثیف شده و از ورود هوا به میزان مناسب جلوگیری می کند. هنگامی که فیلتر هوا کثیف است، مصرف سوخت افزایش می یابد و شمع ممکن است سیاه شود.

بهتر است هر ۳ تا ۶ ماه یکبار فیلتر هوا را با آب و صابون تمیز کنید. سپس وقتی کاملا خشک شد آن را برگردانید. توجه داشته باشید که اگر فیلتر سوراخ شده یا بسیار کثیف است، باید آن را تعویض کنید.

روانکاری زنجیر چرخ

چرخ‌دنده‌های موتور به روان‌کاری مداوم نیاز دارند تا به خوبی کار کنند. این قسمت نیز مانند فیلتر هوا باید هر ۳ تا ۶ ماه یا حداکثر هر سال تمیز و روغن کاری شود. معمولاً برای این کار از اسپری گریس استفاده می شود. وقتی زنجیر چرخ را تمیز می کنید، به میزان شل یا سفت بودن آن توجه کنید.

تمیز کردن شمع موتور

اکثر موتورسواران فراموش می کنند که شمع ها نیز نیاز به تمیز کردن دارند. شمع در محفظه احتراق قرار دارد و دائماً در معرض دودهای حاصل از احتراق داخل موتور قرار دارد. هنگامی که شمع دوده می شود، جرقه های با کیفیت پایین تری تولید می کند.

برای تمیز کردن شمع کافی است چند دقیقه آن را داخل بنزین بگذارید و سپس با مسواک تمیز کنید.

حرف پایانی

در این مقاله به بررسی نکاتی پرداختیم که به نگهداری و نگهداری از موتورسیکلت آپاچی کمک زیادی می کند. با رعایت این موارد می توانید پس از استفاده طولانی مدت عملکرد آن را حفظ کنید. همچنین با انجام این اقدامات فرسودگی موتور شما کاهش می یابد و اگر قصد فروش موتور خود را دارید می توانید آن را با قیمت بالاتری بفروشید.

با انجام سرویس های دوره ای، تعویض به موقع لوازم جانبی مانند صفحه کلاچ و لنت و خرید قطعات اصلی موتور، عملکرد موتور خود را حفظ کرده و از هزینه های سنگین برای تعمیرات جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا