ترندهای روز

این ماسک هوشمند ظاهراً می‌تواند بیماری‌ها و مشکلات ریوی را روی گوشی نشان دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا به تازگی موفق به ساخت ماسک هوشمندی شده اند که می تواند نشانگرهای زیستی موجود در نفس افراد را بررسی کند. این محصول قادر به تشخیص برخی بیماری ها و مشکلات مربوط به دستگاه تنفسی انسان از جمله آسم و انسداد مزمن ریه می باشد.

ماسک هوشمند جدید چگونه کار می کند؟

بازدم انسان می تواند اطلاعات مفید و کاربردی در مورد وضعیت سلامت افراد را منتقل کند. هوای خارج شده از دستگاه تنفسی حاوی ترکیبات مختلفی است که حاوی نشانگرهای زیستی مربوط به بیماری ها و اختلالات ریوی است. به همین دلیل، پزشکان و محققان تمرکز ویژه ای بر تکنیک ها و فناوری های بررسی هوای بازدمی ریه های بیماران دارند. اخیراً تیمی از محققان موسسه فناوری کالیفرنیا توانسته اند ماسک هوشمندی بسازند که قادر است به طور مداوم نشانگرهای موجود در نفس افراد را تجزیه و تحلیل و بررسی کند. این محصول می تواند داده های مهمی را در اختیار پزشکان قرار دهد و به دلیل استفاده آسان و غیر تهاجمی بودن، شانس زیادی برای تبدیل شدن به یک محصول رایج خواهد داشت.

یکی از محققان دخیل در توسعه ماسک هوشمند از بخش مهندسی پزشکی Caltech ادعا می کند که محصول جدید آنها می تواند سطوح التهاب مرتبط با بیماری هایی مانند آسم را تشخیص دهد. در نتیجه افراد می‌توانند سریع‌تر و آسان‌تر روند درمان خود را مراجعه و پیگیری کنند. مراحل ساخت این ماسک و نتایج آزمایش آن به تازگی در مجله معتبر Science منتشر شده است که نشان می دهد از سیستم خنک کننده فاز گاز به مایع در آن استفاده شده است. هوای بازدم شده پس از خنک شدن و فرآیند تراکم قابل تجزیه و تحلیل خواهد بود.

اگرچه می توان گازها را برای یافتن مستقیم ترکیبات مختلف بررسی کرد. اما تبدیل آن به فاز مایع می‌تواند فرآیند شناسایی نشانگرهای زیستی را آسان‌تر کند. همچنین برخی از ترکیبات مانند نیترات و الکل در حالت مایع غلظت بیشتری نسبت به حالت گاز دارند و به همین دلیل ماسک هوشمند قادر به تشخیص دقیق تری است. سازندگان گفته اند که در طراحی این محصول از ظروف گیاهان الهام گرفته اند. به طوری که فشار ناشی از هوای بازدمی می تواند مایع را از میعانات به سمت جلو هل دهد تا با سنسورها تماس پیدا کند. حسگرهای ماسک را می‌توان با استفاده از اتصال بلوتوث به تلفن‌های هوشمند یا سایر دستگاه‌های نظارت بر سلامت مانند ساعت‌های هوشمند متصل کرد و دائماً داده‌های مربوط به شرایط تنفسی افراد را ضبط کرد.

در نتایج مربوط به کارآزمایی بالینی ماسک ذکر شده است که این ماسک قادر به تشخیص مقادیر بالاتر نیترات در بیماران مبتلا به آسم و سایر بیماری‌های انسدادی ریه است. همچنین افرادی که کمی قبل از آزمایش الکل مصرف کرده بودند، مقادیر مثبتی از این ماده را در داده های خود دریافت کردند. شایان ذکر است که تشخیص مصرف الکل با این روش از دستگاه های رایج فعلی دقیق تر است. زیرا زمانی که افراد می میرند و هوا با شدت زیاد خارج می شود، امکان انتقال الکل در بزاق افزایش می یابد و منجر به نتایج کاذب می شود. محققان امیدوارند که در آینده بتوانند افراد بیشتری را در آزمایش ماسک هوشمند شرکت دهند و در نهایت آن را به یک محصول تجاری برای استفاده عمومی تبدیل کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا