کشاورزی

این مرد دکترای هندوانه شناسی دارد

اما مشتریان ناصر مانند او دکترای علم هندوانه ندارند و برای به خاطر سپردن این موضوع، یک هندوانه رسیده را به خانه می برند و آنقدر با کف دست و انگشت هندوانه های بخت را می زنند تا «قطعه تاپ» آنها را بشنوند. صدا.

ناصر این روش هندوانه چینی را به مشتریانش یاد داده است و دوست دارد هر روز در غرفه هندوانه اش عده ای از مردم این شهر ترفندها و فنون چیدن هندوانه رسیده را یاد بگیرند. ناصر شب های زیادی را تا سحر در کلبه نیسان خود سپری کرد تا پایتخت نشینان را با طعم دسر دهقانی خراسانی آشنا کند:

قبل از اینکه لهجه غلیظ ناصر مشخص کند که او اهل مشهد است، کد ۱۲ روی پلاک نیسان آبی رنگ او نشان می دهد که او برای شغلی در پایتخت راه طولانی را طی کرده است. روز گذشته، هنوز سحر نشده بود، کارگران شروع به برداشت و کاشت هندوانه های جالیز اجاره ای از پدرش کردند و او ظهر با دو تن هندوانه راه راه گرد یا به قول خودش «هندوانه چیتی» راهی تهران شد.

او از سحر در اتاق نیسانش می خوابد و به گفته خودش تا ظهر هم قوز بدن چروکیده اش برطرف می شود و هم رد خوابش از بین می رود و هم سر مشتری ها پیدا می شود.

تیزی آفتاب هنوز پیاده رو به سمت خیابان شهید محمدی را ترک نکرده و در حالی که مشتاقانه یک لقمه نان و پنیر بربر را در دهان می چرخاند، مشغول انتخاب هندوانه هایی است که رنگ و ظاهر مشتری پسندی دارند.

دست پهن و بزرگ او از هندوانه ها تعجب نمی کند و از تیزی چاقوی دسته زردش برای بریدن اولین هندوانه کاغذی نسبتا بزرگی که در کنار دستش می بیند استفاده می کند. رنگ آن مایل به قرمز است. نیمی از آن را روی تپه هندوانه های دربسته قرار می دهد و لبه های نیم دیگر را با چتری می چیند تا روی سقف نیسان آبی رنگش خوب جلوه کند.

هندوانه سبک ارزان تر است

او هنوز تکه های دالبر را از لقمه بزرگ نان و پنیرش نچیخته است که اولین مشتری اش می آید و هندوانه کوچکی را انتخاب می کند که به راحتی می توان آن را با خود برد، اما ناصر برای مشتری بزرگترش هندوانه دیگری می آورد و می گوید: یکی از این دو نفر، اندازه آنها یکسان است، اما هر چه هندوانه بزرگتر باشد، شیرین تر است.

ناصر هندوانه های زیر ۴ کیلوگرم را ارزان تر از هندوانه های بالای ۴ کیلوگرم می فروشد. او می گوید: هندوانه های سبک نارس و بی مزه هستند و قیمت هر کیلو هندوانه سبک ۳۰۰۰ تومان کمتر از قیمت هندوانه های سنگین است که ناصر روی جعبه مقوایی بزرگی که در وسط هندوانه ها قرار داده شده نوشته است. برای یک چاقو، یک کیلو برابر است با ۱۴۰۰۰ تومان.» جوانی از مغازه، جعبه را نشان می دهد و می گوید: «هندوانه شیرین را کنار بگذارید.» برای من نمی خواهم ببری هندوانه را تا ده بار نخورد، تکه تکه نمی‌کنم، اما وقتی سفید شد همان‌طور که بریده شده به شما برمی‌گردانم.


فقط صدای درجه یک

اما به نظر می‌رسد که او حاضر نیست کار انتخاب هندوانه را به جوان حرفه‌ای بسپارد و مانند یک خانم رمزی که سعی می‌کند بالا آمدن خمیر را به خاطر بیاورد، چند هندوانه بزرگ را با ضربات زنده بازی می‌کند. ناصر یکی از آن ها را که هیچ لک، فرورفتگی و برآمدگی ندارد، با بند انگشتش به پوست نازک می زند و می گوید: «ببین، اگر پر است، یعنی اگر هندوانه صدای ترک نمی خورد. هندوانه رسیده است و اگر صدایش شبیه صدای کلیک باشد هنوز رسیده است.

مشتری ناصر با دیدن لکه های قهوه ای زیر هندوانه ای که برایش چیده ناراحت می شود، اما ناصر به او توضیح می دهد که وجود لکه های زرد یا تیره زیر هندوانه نشانه رشد طبیعی آن است و اینکه آیا این هندوانه لکه ندارد یا سفید نیست و لکه های سفید دارای لکه های کم رنگ است، اگر در معرض آفتاب قرار نگرفته باشد و زود برداشت شده باشد کافی است.

هندوانه بسته مانند نطفه است

تقسیم هندوانه به انواع نر و ماده یکی از رازهای فروشندگان و پرورش دهندگان هندوانه است. ناصر می گوید: هندوانه می کارند هندوانه درشت و کشیده و آبکی را هندوانه نر و هندوانه گرد و شیرین را ماده می گویند.

هرچند بعید به نظر می رسد که ناصر در تشخیص هندوانه های شیرین اشتباه کند، اما در علم هندوانه خود را معصوم نمی داند و می گوید: «هندوانه بسته مانند تقدیر و سرنوشت است و تا باز نشود نمی توانیم مطمئن باشیم». شیرین و آبدار است، اما «پس از سال‌ها چیدن و فروش هندوانه، تجربه‌ای داشته‌ایم که اغلب ما را به سمت مشتریان می‌کشاند، اما می‌توانیم اشتباه کنیم و هندوانه‌هایی که ما مشتری‌ها هستیم، ممکن است به بلوغ کامل نرسند. “

رنگ ها

پدر آقا ناصر در زمین اجاره‌ای یکی از زمین‌داران خراسان هندوانه و خربزه می‌کارد و با اینکه فقط در فروش محصولات کشاورزی پدرش به او کمک می‌کند، به خوبی می‌داند که پدر و همکارانش چه ترفندهایی را برای زیبا جلوه دادن هندوانه‌های جوان به کار می‌برند.

ناصر می گوید: برای اینکه هندوانه ها قرمز و زیبا شوند، در صورت استفاده از کودهای مناسب مانند کود مرغی یا طبیعی، باید به آنها کودهای رنگی اضافه کرد، میوه ها نه تنها زیبا و مشتری پسند هستند. رنگ، بلکه خواص تغذیه ای بهتری نیز دارد. با این حال، برخی از کشاورزان از کودهای شیمیایی استفاده می کنند که رنگ می بخشد. این ماده رنگ آمیزی خوبی دارد، اما نیتروژن، سدیم و کلر برای میوه ها و افراد مضر است.

ناصر کشاورزانی را هم می شناسد که قرص های هورمونی را با آب مخلوط می کنند و مایعی می سازند که وقتی در پای بوته های هندوانه ریخته می شود قرمز رنگ می شود اما برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

این مرد دکترای علم هندوانه دارد

یوزپلنگ ها مشتری پسند هستند

هندوانه بار نیسان ناصر از هندوانه چیتی تهیه شده است که نسبت به هندوانه محبوبی و نیاگارا مشتری پسندتر است. ناصر می گوید: «در ایران سه نوع هندوانه وجود دارد. یکی از گونه هایی که سبز روشن و بیضی شکل است “نیاگارا” نام دارد. هندوانه های راه راه گرد به نام چیتی و به هندوانه های گرد تیره رنگ محبوبی نیز می گویند.
از ۵ سال پیش که ناصر میوه های زیادی به تهران آورده، پارکینگی که یکی از دستفروش ها برایش فراهم می کند، محل اجتماع او شده است و نباید به کوچه ها و خیابان های دور برود تا بفروشد و زیر باران داد بزند. با بلندگو او برای این پارکینگ که محل سکونت و کسب و کار اوست، حدود ۵ میلیون تومان برای این پارکینگ که ۱۵ روز در ماه است به صاحب مغازه نزدیک اجاره می دهد، اما درآمدش فیزیکی است و معمولا در تابستان بار ۲ تنی هندوانه می فروشد. به مدت دو روز و روز سوم برای بارگیری و آوردن محموله جدید به مشهد.

بسیاری از همکاران ناصر هندوانه های زیادی را فقط در بهار از جیرفت، کهنوج، میناب، ایرانشهر و دزفول، در تابستان از دامغان، ورامین، سمنان، مشهد، اصفهان، همدان، تبریز، میاندوآب، در پاییز از دزفول به تهران می آورند. و از میناب در زمستان جیرفت و کهنوج هندوانه پایتخت نشینان را عرضه می کند، اما ناصر فقط در تابستان هندوانه فراوان می آورد و در دیگر ایام سال با همه میوه و تره بار که بازار خوبی دارد تجارت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا