اخبار بورس

باخت بازار سرمایه در مقابل سود بانکی

سجاد بوربور کارشناس بازار سرمایه درباره روند نزولی قیمت دلار در گفتگو با اخبار بورس وی توضیح داد: در دو سه هفته اخیر قیمت دلار در محدوده ۶۷ هزار تومان بوده که با نقدینگی حدود ۸ هزار همتی از ارزش ذاتی آن بالاتر است.

کاهش انتظارات تورمی
وی افزود: دلیل اینکه دلار بالاتر از ارزش واقعی خود معامله شد، انتظارات تورمی بود عواملی مانند احتمال جنگ، فشارهای سیاسی و تحرکات نظامی باعث شد تا قیمت دلار به ۶۷ تومان برسد. بنابراین کاهش انتظارات تورمی که رخ داده است می تواند منجر به تعدیل قیمت شود.

بوربور تصریح کرد: اگر سال ۱۴۰۳ را به دو قسمت نیمه اول و دوم تقسیم کنیم، در ۶ ماه اول انتخابات آمریکا برگزار می شود و به احتمال زیاد اگر دو ماه مانده به این انتخابات اتفاق خاصی رخ ندهد، بازارها این کار را انجام خواهند داد. خریدهای ویژه انجام دهید و تا زمان اعلام نتایج و تعیین خط مشی تجاری، فروش انجام نخواهد شد. در این مقطع، در صورت کاهش انتظارات تورمی، احتمال بازگشت بازارها به ارزش واقعی خود که با در نظر گرفتن متغیرهای کلان اقتصادی بین ۵۴ تا ۵۵ هزار تومان است، وجود دارد.

شکستن سد روانی
وی توضیح داد: قیمت دلار به زیر ۶۰ هزار تومان رسید; در حالی که این قیمت به عنوان یک سد روانی شناخته می شد که شکستن آن دشوار است. به گفته بسیاری از تکنسین ها، در صورت شکسته شدن قیمت دلار به زیر این خط، این حمایت از بین می رود و بنابراین احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: کسانی که از اساس ارز را دنبال می کنند معتقدند که هدف نهایی قیمت حدود ۵۵ هزار تومان است و ارزشی بین ۶۰ تا ۵۵ هزار تومان می تواند نقطه آرام شدن دلار باشد. بنابراین، به جز هر اتفاق غیرمنتظره ای، این رقم در شش ماهه نخست سال به احتمال زیاد در حدود ۵۷ هزار تومان خواهد بود.

تا پایان سال به ۶۸۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ دلار برسد

بوربور ادامه داد: رشد نقدینگی همیشه در اقتصاد ما وجود داشته است اما شتاب رشد می تواند کاهش یا افزایش یابد. با توجه به بودجه ارائه شده و رشد اقتصادی در نظر گرفته شده، پیش بینی می شود ارزش دلار کاغذی تا پایان سال ۱۴۰۳ بین ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان باشد. شرایط ثابت می ماند، یعنی امکان جنگ وجود ندارد، انتظارات تورمی زیاد بالا نمی رود و عوامل دیگر. اما اگر بنا به دلایلی شرایط سیاسی، نظامی و اجتماعی کشور انگیزه های عجیبی را در اقتصاد ایجاد کند، اولین قدم ۸۰ هزار تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه احتمال حالت اول و خاکستری ماندن فضا بیشتر است، پیشنهاد کرد: هر زمان که میزان فروش نفت ایران زیاد باشد، دلار سرکوب می شود. در حال حاضر آمار فروش نفت خوب است، اما شرایط نیز تغییر کرده و چالش‌های اقتصادی دیگری وجود دارد که باعث می‌شود تبادل ارز دیگر مانند گذشته در اولویت نباشد.

بدون نیاز به ارز
بوربور تصریح کرد: در اقتصاد ایران در نیمه دوم سال و به ویژه در سه ماه پایانی سال نیازمند ارز است. در حال حاضر بازار مصرف ارز بسیار مسطح است و با یک نرخ ناچیز می توان نرخ ارز را سرکوب کرد، اما وزن زیادی ندارد که سرمایه مربوطه را در دست بازارساز برای تبدیل ارز در نظر بگیریم. شرایط فروش نفت خوب است اما برای کاهش نرخ ارز نیاز به سرمایه زیادی نیست زیرا نیاز خاصی به ارز نیست و در حال حاضر دلار قیمت دارد و نیازی به سمپاشی ارز برای حفظ آن نیست. کم است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر نرخ سود به ۴۰ درصد نزدیک شود یعنی اگر قیمت دلار را ۵۸ هزار تومان بگیریم و این قیمت ۴۰ درصد افزایش پیدا کند به ۸۱ هزار تومان می رسد. یعنی دلار ۸۱ هزار تومانی معادل سرمایه گذاری در بانک و دریافت سود تا ۱۲ ماه است. اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، احتمال کمی وجود دارد که نرخ دلار تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۸۱ هزار تومان برسد، بنابراین سرمایه گذاری در دلار جذابیتی نخواهد داشت.

وی یادآور شد: از منظر بسیاری احتمال رسیدن قیمت دلار به بیش از ۷۰ هزار تومان کم است; بنابراین تقاضای خرید در بازار ارز کاهش یافته و از سوی دیگر بیشترین وزن قیمتی که دلار در سال ۱۴۰۲ تجربه کرد، ۵۳ یا ۵۴ هزار تومان بوده است. یعنی قیمت دلار از ابتدای سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ​​۶ درصد افزایش یافته است که خیلی ها را دلسرد کرده و بازار دلار را در مقابل سود بانکی بازنده کرده است.

بوربور خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که اگر کالایی دو یا سه نرخ سود داشته باشد، رانت در آن وجود دارد و اگر فاصله تقریباً ۳۵ درصدی بین دلار نیما و دلار بازار آزاد وجود داشته باشد، بسیاری از آن ها استفاده می کنند. با ارز موجود و ارزان تر، آنها نیز سود بیشتری می برند.

وی تاکید کرد: در اقتصادی که کالایی دو نرخی است، مفاسد اقتصادی و رانت به وجود آمده است و زمانی که اختلاف بین این دو نرخ ارز زیاد باشد، صادرکننده ارز وارد نمی کند؛ در حالی که در شرایط کنونی، ارزی وارد نمی شود. زیرا افزایش قیمت دلار نیما و در نتیجه سود بیشتر را در نظر می گیرد.

بوربور افزود: تاخیر در واردات دلار به ایران به معنای خروج سرمایه و رشد ارز خواهد بود اما تک نرخی شدن ارز این چالش را برطرف می کند. اگر ارز یکسان شود، احتمال کاهش یا تثبیت آن بسیار بیشتر خواهد بود

وی یادآور شد: اگرچه اقتصاددانان و فعالان بازار ارز به صحت این روش واقف هستند اما به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت نکرده ایم.

بوربور در خصوص تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار سرمایه گفت: اکثر شرکت ها در بازار سرمایه نیم بها ارزش گذاری می شوند (در صورت کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، تاثیر قابل توجهی روی نیم بها ندارد). اما برخی از شرکت ها برای مقاصد رقابتی کالاهای خود را در بورس کالا می فروشند. مانند فولاد مبارکه که ورق سرد و گرم آن با نرخ دلار نزدیک به بازار معامله می شود، زیرا فولاد مبارکه پیشتاز بازار ورق سرد و گرم در ایران است و توانایی ایجاد جذابیت با عرضه و فروش ورق به نرخ بالاتر را دارد. تنظیم شود. چنین شاهکاری در شرکت های دیگر انگشت شمار است.

کاهش جذابیت افراد برای سرمایه گذاری در بورس
وی ادامه داد: کاهش نرخ ارز تورم را کاهش می دهد و انتظارات تورمی نیز کاهش می یابد که از این منظر منجر به عدم جذابیت در بورس می شود. اگر انتظار تورم وجود نداشته باشد، بورس حرکتی نخواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بورس با رشد دلار در بازار ادامه خواهد داشت. در سال های ۹۱، ۹۷، ۹۱ و ۱۴۰۱ بورس رشد شدیدی را تجربه کرد و در این چهار سال پیشتاز دلار بود. زیرا در بازار سهام ایران متغیرهای درون زا محدودی در شرکت ها وجود دارد که به سمت صفر گرایش دارند و به دلیل تورم این شرکت ها به صورت اسمی رشد می کنند.

بوربور گفت: در اقتصاد ما به دلار به عنوان حاکم تورم نگاه می کنند و به این نتیجه می رسند که با کاهش نرخ تورم نیز کاهش می یابد و بنابراین بازار بورس از این منظر جذابیتی ندارد بازار آزاد برای فروش شرکت ها واقعاً مؤثر نیست، زیرا نیروی محرکه مبادله دلار است. شرکت ها برخی از کالاهای خود را با دلارهای بازار آزاد معامله می کنند که به آنها و کل بازار سهام بی ربط است. اما تاثیر مهم آن این است که با کاهش قیمت دلار، نرخ تورم نیز کاهش می یابد و به همین دلیل، جذابیت مردم برای سرمایه گذاری در بورس و سایر بازارهای موازی کاهش می یابد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا