بانک و بیمه

بازار ارز توافقی، به‌زودی راه اندازی می شود

به گزارش ایران تحلیل، علی شهیدی مدیر امور معاملات ارزی و عملیات ارزی مرکز مبادلات ایران در خصوص علت ایجاد تالار بورس گفت: از چند سال گذشته یکی از دغدغه های اصلی بانک مرکزی بوده است. همواره ساماندهی بازار ارز از طریق طراحی سیستم های مرکزی و ایجاد بازارهای مناسب یکی از مهم ترین بازارهای ارزی کشور است که نیاز به ساماندهی دارد، بازار ارز که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. سال ها.

مدیر عملیات ارزی و ارزی مرکز مبادلات ایران در ادامه تاکید کرد: مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران با کمک و راهنمایی مدیران ارزی بانک مرکزی سامانه ساماندهی بازار فوق را طراحی و پیاده سازی کرده است. . و مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران با هدف تسهیل مبادلات ارزی و در عین حال کاهش هزینه‌های یافتن و تطبیق واردکنندگان و صادرکنندگان و ایجاد فضای امن برای انجام و تسویه، مدل کسب‌وکار جدید را طراحی کرده‌اند که توسعه آن ماه‌ها به طول انجامید. معاملات با حداقل خطر عدم انجام تعهدات.

وی افزود: مرکز صرافی علاوه بر طراحی مدل تجاری و فنی سامانه جدید، طراحی مجدد سامانه های پیش و پس از معاملات را نیز در نظر دارد تا معامله گران بتوانند در کمترین سطح و ساده ترین فرآیند، ارز عرضه و تقاضا کنند این است که عملیات ارزی خود را شروع کنید و پس از طی مراحل قبل از معامله، انجام معاملات در سیستم پولی افراد و مراحل پس از معامله، عرضه یا درخواست ارز خود را انجام دهید.

عدم دخالت دولت در قیمت تالار توافقی
شهیدی درباره دخالت دولت در تعیین نرخ بازار توافقی ارز گفت: همانطور که از نام این بازار پیداست نرخ این بازار بر اساس توافق صادرکننده و واردکننده خواهد بود. در واقع مرکز صرافی تحت نظارت بانک مرکزی برای یکپارچه سازی، یکپارچه سازی و بهینه سازی بازار ارز تلاش می کند.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است صادرکنندگان و واردکنندگان به جای ایجاد بازارهایی با اطلاعات ناقص که منجر به بروز ناهنجاری های ارز سرب می شود، با ایجاد فضایی برای ارتقای اطلاعات طرف های معامله با نرخ دلخواه خود در بازاری منسجم معامله کنند. بازار. .

مدیر معاملات ارزی و عملیات ارزی مرکز مبادلات ایران در تشریح حجم معاملات در این بازار گفت: بر اساس آمار سوابق این معاملات، حجم معاملات سالانه در این بازار حدود ۱۷ میلیارد دلار است. هدف مرکز مبادلات ایران افزودن تدریجی و به مرور زمان این حجم معاملات به بازار متمرکز فوق الذکر است و پیش بینی می شود که این امر منجر به افزایش کارایی بازار ارز و ایجاد یک منسجم شود. و ساختار یکپارچه اگر انگیزه معامله گران As برای حضور در این بازار افزایش یابد، حجم معاملات بیش از این خواهد بود.

راه اندازی قریب الوقوع بازار ارز اجماع
این مسئول درباره زمان افتتاح تالار ارز توافقی گفت: پیش نویس مدل کسب و کار تالار ارز توافقی تحت سامانه بازار ارز مرکز مبادلات ایران تکمیل شده و پیش نویس فناوری آن آغاز شده است که به زودی انجام می شود. به زودی تکمیل شود

وی افزود: اما آزمایش سطوح بهره برداری آن تدریجی خواهد بود. به این ترتیب از تمامی ذینفعان این بازار انتظار می رود پس از انجام تست های عملکرد، تست های امنیتی و تست های نفوذ، به تدریج و به مرور زمان معاملات خود را به این بازار منتقل کنند.

شهیدی در تشریح تاثیر راه اندازی این بازار بر صرافی ها گفت: تمامی نهادهای فعلی این بازار که به معامله گران خدمات اصیل ارائه می کنند به فعالیت خود ادامه می دهند. اما این بازار به دلیل تمرکز، یکپارچگی و شفافیت، هزینه های فعالیت های ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی و عدم اطلاع متقابل را کاهش می دهد.

وی افزود: در نتیجه فعالیت هایی مانند دلالی و سفته بازی در مدل جدید کسب و کار گران شده که کاهش این فعالیت ها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، مدل بازطراحی شده تأثیری بر خدمات مربوط به نقل و انتقالات ارزی نخواهد داشت.

صادرکنندگان و واردکنندگان، مشتریان انجمن قرارداد
مدیر معاملات ارزی و عملیات ارزی مرکز مبادلات ایران در پاسخ به این سوال که چه افراد یا گروه هایی می توانند در صرافی توافق شده مبادله کنند، پاسخ داد: کلیه صادرکنندگان مشمول ماده (۲) (۸) آیین نامه اجرایی تبصره (۶) بند (ح) ماده (۲) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۲۶ اردیبهشت در طول ماه ۱۴۰۳، کسانی که انتخاب می کنند معادل ۹۰ درصد ارزش مجوز صادرات خود را به یک یا ترکیبی از روش های برگشت ارز پرداخت کنند، می توانند ارز صادراتی خود را در این بازار بفروشند.

وی افزود: خریداران این بازار نیز شامل کلیه واردکنندگانی می شود که دارای تخصیص ارز معتبر از سایر مقاصد صادراتی یا سپرده ارزی دیگران هستند که می توانند در تالار ارزی توافقی اقدام به خرید ارز کنند.

«شهیدی» درباره در نظر گرفتن محدودیت نرخ ارز برای متقاضیان در تالار بورس گفت: خریداران و فروشندگان می توانند تا سقف کل موجودی سهمیه صادراتی/گواهی تخصیص خود ارز معامله کنند و در سامانه معاملات ایران محدودیتی وجود ندارد. مرکز مبادله به تنهایی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا