بانک و بیمه

بازار ارز توافقی به شفافیت و کارایی بازار ارز کمک خواهد کرد

به گزارش افق میهن، اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران گفت: تفکیک دستگاه های مدیریتی و اجرایی در بانک مرکزی با راه اندازی مرکز مبادلات طلا و ارز ایران و بانک مرکزی محقق شد. سیاست‌های به‌موقع و منطقی و سیاست‌گذاری‌های صرافی‌های ایران و تأمین ارز، مبنای مدیریت بازار ارز بود.

اصغر بالسینی با اشاره به وجود بحران‌ها و چالش‌های فراوان به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و تأثیر آن بر اقتصاد داخلی، گفت: اگر نگاهی به سال گذشته داشته باشیم، با بحران‌ها و چالش‌های زیادی مواجه بوده‌ایم که هر کدام می‌توانستند. نوسانات عمده در بخش ارز و طلا. بدون سیاست صحیح و منطقی بانک مرکزی، این نوسانات قیمت طلا و ارز، نابسامانی های زیادی در کشور ایجاد می کرد که تاثیر منفی آن بر زندگی افراد جامعه تأثیر منفی می گذاشت. و می تواند زمینه ساز بحران های اجتماعی شود اما خوشبختانه با مدیریت موثر بانک مرکزی شاهد آرامش خواهیم بود. در بازار ارز وضعیت نسبتا خوبی داریم.

با برشمردن وقایعی مانند «حادثه تروریستی حرم شاهچراغ شیراز»، «شهادت نزدیک به ۱۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان در حادثه تروریستی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در کرمان»، «حملات وحشیانه… «رژیم صهیونیستی در غزه پس از طوفان الاقصی» و «جنگ رسانه ای اسرائیل علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران»، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و پاسخ قاطع ایرانیان نیروهای مسلح پس از اجرای وعده صادقانه «و بالاتر از همه «شهادت تاسف بار رئیس جمهور محترم و هیئت همراه در سانحه هوایی» که چهره دومینویی را به کشور تحمیل کرد، گفت: همانطور که می دانید در گذشته، کشور با هر اتفاق تلخی شاهد تکانه های شدید قیمتی در بازار ارز و طلا در مناطق مختلف بوده است. همچنین به دلیل تحریم‌های متعدد بانکی آمریکا و کاهش منابع ارزی دولت، شاهد اثرات مخربی بر قیمت‌گذاری در این دو حوزه بوده‌ایم. اما طی دو سال گذشته بانک مرکزی علیرغم چالش های پی در پی کشور توانسته بازار را مدیریت کند.

بالسینی افزود: متأسفانه برخی با اهداف متفاوت در حوزه اقتصادی در تخریب امنیت روانی جامعه حضور فعال داشته اند. خوشبختانه اقدامات پولی و ارزی بانک مرکزی تاکنون توانسته آثار این اقدامات را کنترل و از ایجاد بحران جلوگیری کند.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: خوشبختانه تلاش برای ارزیابی ارزهای فردا در کانال های تلگرامی و باج خواهی رسانه های غیر دولتی در حوزه پول و ارز در کشور، آرامشی را که بانک مرکزی در بازار ایجاد کرده است، برهم نزند. یک نشانه سیاست منطبق بر اصول و واقعیت بانک مرکزی است.

بالسینی در ادامه سخنان خود به سیاست های خوب دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی به ویژه با برخی کشورهای منطقه در زمینه دیپلماسی اقتصادی و توسعه منابع مهم ارزی ایران در برخی کشورها و مناسب بودن آن اشاره کرد. و استفاده صحیح از بانک مرکزی در دسترسی به این منابع ارزی در بازار داخلی می تواند منجر به ثبات قیمت در یک دوره زمانی معین شود.

اوبا بر نقش مثبت مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران به عنوان مجری سیاست ارزی بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: تامین ارز وارداتی، ارائه شفاف و مستمر نرخ ارز، عرضه مستمر شمش طلا استاندارد و انواع سکه طلا به بانک مرکزی. بورس ایران این مرکز توانسته آرامش را در بورس ارز حفظ کند و بازار طلا را در کشور تضمین کند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با اشاره به کاهش نرخ تورم طی دو سال گذشته گفت: دستاوردهای اخیر نشان دهنده جهت گیری صحیح سیاست های بانک مرکزی برای کاهش تورم تولیدکننده است در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱٪ بود اسفند در ماه ۱۴۰۱ تقریباً به ۳۷ درصد و در سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۳ درصد کاهش یافت. فروردین ۱۴۰۳ به ۳۱.۲ درصد رسید. نگاهی به این آمار نشان می دهد که بانک مرکزی از طریق بازوی اجرایی خود یعنی مرکز مبادلات ایران توانسته حضور پرباری در بازار داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بین شاخص قیمت تولیدکننده و نرخ حواله‌های مرکز ارز ایران همبستگی ۹۰ درصدی وجود دارد و بانک مرکزی عملاً توانسته است با تخصیص صحیح ارزهای نیمه‌بهره‌ای، تورم تولیدکننده و در نتیجه کارایی کلی اقتصاد ایران را کنترل کند. واحد پول.

بالسینی افزود: انتظار می رود با ورود نظام پولی خدماتی و نظام پولی توافقی که از ابزارهای مهم مدیریت بازار ارز هستند، شاهد تعمیق بازار ارز و کارایی بیشتر ابزارهای بانک مرکزی باشیم. .

وی در پایان در خصوص بازار توافقی ارز گفت: بازار توافقی ارز که به شفافیت و کارایی بازار ارز کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا