بانک و بیمه

بازار ارز در مقابل تحولات سیاسی واکسینه است| بازگشت آرامش به بازارها با تشکیل کابینه جدید دولت

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با این حال، این روزها پس از شهادت اسماعیل هنیه، منطقه خاورمیانه وارد مرحله جدیدی از تنش و التهاب سیاسی شده است و از سوی دیگر چنین اتفاق ناگواری بر بازارهای اقتصادی مانند افزایش قیمت ها تاثیرگذار است. قیمت جهانی طلا، افزایش قیمت نفت و تغییرات قیمتی، اثر خود را در بازار ارز به جای گذاشته است، اما همانطور که مشاهده می کنید، دیگر مانند گذشته تلاطم خاصی را در بازار ارز تجربه نمی کنیم دارایی های اقتصادی که با وجود افزایش هیجانی قیمت در روزهای اولیه حمله تروریستی به اقامتگاه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس نگهداری می شد، دیری نگذشت که پس از افزایش غیرواقعی به مسیر قبلی خود بازگشتند.

دلیل اینکه بازار ارز در اثر حمله تروریستی اخیر تهران فروریخت و مردم برای تبدیل پول و سرمایه خود به ارز یا طلا مانند سال های گذشته به این بازارها هجوم نیاوردند این است که مردم می دانید و نه تنها. موقتی بودن رشد قیمت ها در چنین شرایطی و همچنین افزایش هیجانی قیمت ها را تجربه کنید، اما به درستی بدانید که بازارساز با مدیریت خود اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی در بازار رخ دهد. از سوی دیگر، از آنجایی که بانک مرکزی پاسخگوی نیاز متقاضیان ارز در بازارهای رسمی است، تقاضای کاذب در بازار ایجاد نمی شود.

با توجه به التهابات بازار ارز، مردم دیگر مانند گذشته فریب رانت خواران فرصت طلب را نمی خورند، از این رو اکنون بازار ارز به دلیل نبود تقاضای واقعی خریدار ندارد و دلالان نیز به دلیل فعال بودن بسیار فعال هستند. بدانید که مردم از مدیریت بازار آگاه هستند، در این بازار ندارند

وجوهی که دیگر به ارز تبدیل نمی شوند

تجربه ای که البته در سال های اخیر با وقوع هر رویداد سیاسی و بین المللی، بازار ارز و طلا را به طرز عجیبی به محل پرورش سودجویان و مردمی تبدیل کرده که از افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش منابع مالی هراس دارند. و اینکه سرمایه و همچنین ترس از افزایش تورم و گرانی ارز به صورت گسترده به این بازار روی آورد و بازار را برای سود دلالان سودجو پاک کرد اما برخی از این اتفاقات باعث شده بود پس از چند روز بدون مبنای اقتصادی، سیاست ارزی و تصمیمات مدیران بانک مرکزی به تضعیف بازار و اغلب عادی شدن نرخ سود منجر می شود.

این مشکل باعث شده تا مردم مانند گذشته فریب رانت خواران فرصت طلب را نخورند، بنابراین بازار ارز به دلیل نبود تقاضای واقعی اکنون خریدار ندارد و معامله گران نیز به درستی می دانند که مردم علاقه ای به مدیریت ندارند و بازار را می شناسند. و فعالیت خاصی در این بازار ندارند. این در حالی است که برخی سایت ها و کانال های فضای مجازی به صورت غیرمنطقی نرخ ارز را افزایش می دهند و به قیمت های غیرواقعی در فضای مجازی مانند نرخ فردا عمل می کنند. عملی که دیگر مانند گذشته کار نمی کند.

تحولات بازار ارز در روزهای اخیر متاثر از مشکلات خارجی بوده است و مشکلات اقتصادی تاثیری در افزایش قیمتی که رخ داده است نداشته است، اینکه قیمت دلار یکی دو هزار تومان افزایش پیدا کرد و جهش چندانی نداشت. به همین دلیل متغیرهای اقتصادی نقش دارند. شما آنها را ندارید

افزایش قیمت ارزی که از هیچ منطق اقتصادی پیروی نمی کند

مرتضی افقا، اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفتگو “بازار” وی در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارز طبق اظهارات رئیس دفتر سیاسی حماس توضیح داد: اگرچه بازار ارز با کوچکترین اقدام یا تصمیم سیاسی قیمت خود را تغییر می دهد، اما معمولا عده ای به سمت خارجی ها می آیند. بازار مبادله به ارزش سرمایه خود اما از آنجایی که این حمله تروریستی به دلیل تنش های منطقه ای یک موضوع سیاسی بود، مردم می دانند که افزایش نرخ سود در روز اول این حادثه موقتی و موقتی است، بنابراین درگیر تبدیل نمی شوند. وجوه خود را به ارز .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحولات بازار ارز در روزهای اخیر متاثر از مشکلات خارجی و تنش های بین المللی بوده و مشکلات اقتصادی و سیاست های پولی بانک مرکزی تاثیری بر افزایش قیمت های رخ داده نداشته است، گفت: قیمت پس از حمله تروریستی اخیر به منزل شهید اسماعیل هنیه، دلار یکی دو هزار تومان گران شد و جهشی نداشت، بنابراین متغیرهای اقتصادی نقشی ندارند.

با وجود اینکه قیمت ها در بازار ارز نوسان چندانی ندارد، اما معامله گران سود گرا در تلاش هستند تا از شرایط موجود سوء استفاده کرده و نرخ ها را در فضای مجازی به ویژه در کانال های تلگرامی به نفع خود ارائه دهند که این امر نیز باعث این امر می شود. رویکرد ناچیز مخاطب با قیمت‌های غیرواقعی به جایی نمی‌رود

با تشکیل کابینه جدید دولت، آرامش به بازار بازگشت

وی افزود: اتفاقات سیاسی همواره بازارها را با چالش مواجه می کند، اگرچه ایران هنوز پاسخی جدی به استکبار رژیم صهیونیستی نداده و قصد دارد پاسخی ویرانگر بدهد، اما بازار آنچنان که تصور می شد متشنج نیست مردم دیگر فریب خرید ارز برای حفظ سرمایه خود را نخورند. و آنها به درستی می دانند که هرگونه افزایش قیمت غیر واقعی و خارج از کنترل است و دوام زیادی نخواهد داشت، زیرا در گذشته قیمت ها در بازار پس از حمله حماس به رژیم صهیونیستی و حمله موشکی ایران به رژیم جعلی اسرائیل پس از چند روز نوسانات شدیدی داشت. با برقراری صلح، نرخ ها به تدریج کاهش یافت.

این کارشناس اقتصادی افزود: با وجود اینکه قیمت ها در بازار ارز نوسان چندانی ندارد، اما سوداگران سعی دارند از شرایط موجود سوء استفاده کرده و نرخ ها را به نفع خود در فضای مجازی به ویژه در کانال های تلگرامی به نمایش بگذارند که این نیز به همین دلیل است. رویکرد بی‌اهمیت بودن مخاطبان و رتبه‌بندی‌های غیرواقعی آنها را به جایی نمی‌برد.

از سوی دیگر، با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، اکنون وضعیت کشور به تعادل خاصی رسیده است و پس از تشکیل کابینه جدید دولت و معرفی وزرا، بدون شک بازار ارز و سایر بازارهای اقتصادی به وجود خواهد آمد. آرام باش. البته با توجه به شرایط کنونی بازار و نوسانات موجود، دستگاه های نظارتی باید تمام توان خود را برای برخورد با سودجویان و سوداگران به کار گیرند تا قیمت ها به صورت غیر منطقی و غیر واقعی به نفع عده ای معدود سودجو افزایش پیدا نکند.
بر اساس این گزارش، قبل از حمله تروریستی به محل سکونت شهید اسماعیل هنیه، قیمت دلار ۵۹ هزار تومان بود که اکنون قیمت این کالا بیش از ۲ هزار تومان افزایش یافته است. افزایش قیمت که به گفته کارشناسان رشد غیرواقعی داشته است، پایدار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا