اخبار بورس

بازار از تونل وحشت خارج شده است/ تاثیر رشد نرخ دلار نیما بر رشد بازار سرمایه

در گفتگو با افق میهن:

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد بازار از تونل وحشت بیرون آمده است. متاسفانه بازار ما درگیر مشکلات ضد تولید و ضداقتصادی است.

«اخبار بورسا»:

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی در خصوص شرایط بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد بازار از تونل وحشت خارج شده است. متاسفانه بازار ما درگیر مشکلات ضد تولید و ضداقتصادی است. یعنی اگر بازار سرمایه به همین منوال پیش می رفت، احتمالاً باید از اعدادی صحبت می کردیم که در سطح منطقه ای و جهانی تبدیل به کمدی می شدند.

وی افزود: اگر به بازار ایران نگاه کنید و آن را با دهه ۸۰ و ۹۰ مقایسه کنید، واقعاً با همان معیارها تبدیل به یک بازار کمدی شده است و بعد از خطری که برای اقتصاد و تولید ایران وجود دارد، می تواند به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار سقوط کند اکنون حذف شده است، امید در سطح وعده وجود دارد.

نکات مثبت سفر رئیس جمهور به نیویورک

این کارشناس بازار ادامه داد: بسیار مهم است که ببینیم وعده دولت جدید تا چه حد محقق شده است. همچنین نشانه هایی وجود دارد که در سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک امیدی در بازار وجود دارد. باید دید شرایط چگونه پیش خواهد رفت. موضوعات مطرح شده در حال حاضر برای بازار سرمایه مفید و خوب است.

الیاس کردی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد هر اقدامی که در دولت سیزدهم مشکل ساز بود و بازار سرمایه را با چالش مواجه می کرد، در صورت لغو آن اتفاقات بهتری رخ می دهد. اگر دولت جدید این رویدادها را لغو کند، نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی به همین منوال پیش برود نه تنها به بازار سرمایه بلکه به تولید کشور آسیب می رساند. واقعاً ممکن است در سطح کارگاهی امکان تولید محصولی قابل رقابت با نرخ های بانکی وجود نداشته باشد و این مشکل بسیار آزاردهنده باشد. به نظر می رسد کل بازار سرمایه متاثر از نرخ سود است و هم در داخل و هم در خارج از کشور با مشکل مواجه هستیم.

در صورت افزایش قیمت دلار نیما، بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد بازار سرمایه باید بداند نرخ سود در چه جهتی در حال توسعه است. دلاری که بازار سرمایه با آن کار می کند دلار نیما است. نرخ دلار نیما افزایش چشمگیری داشته است. هرچه دلار بالاتر رود، بازار سرمایه رشد بیشتری خواهد داشت. می توان گفت وضعیت فعلی بازار سرمایه بد نیست و احتمال افزایش وجود دارد. وضعیت می تواند برای سهام صادرات محور بهتر باشد. در حال حاضر بازار قادر به تمایز بین صنایع نیست.

الیاس کردی گفت: بازاری که روی تخت بیمارستان است، صنعت خاص آن حرکت خاصی ندارد باید بگذاریم به ارزش خود برسد. سپس سهام راه خود را می روند. اکنون زمان جدایی بازار سهام نیست. دلیل آن افت بازار سرمایه است.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا