بانک و بیمه

بازار بورس، مانع رشد صنعت بیمه شده است!

هادی بهرامی; بازار: همانند سایر صنایع، عرضه اولیه سهام شرکت های بیمه نیز به افزایش نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک می کند. بنابراین توجه به حرکات این صنعت و بررسی هفتگی آنها بسیار مهم است. با توجه به افزایش نرخ تورم، هزینه‌ها و زیان‌ها، ضریب نفوذ بیمه نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته و نقش صنعت بیمه را روز به روز پر رنگ‌تر کرده است. وضعیت بازار سهام در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت چندان مطلوب نبود. سهام این شرکت با خروج نقدینگی مرتبط بود و سهامداران نیز در تاریکی رها شدند. در خصوص بازار، صنایع بانکی و بیمه با شاخص کل بورس حرکت کرده و ارزش زیادی از دست داده اند و در نهایت همه بی احتیاطی ها، اخبار و فشارهای فروش پشت پرده باعث هدایت نادرست بازار شده است. نقدینگی و غیره در نهایت به ضرر سهامداران خرد تمام می شود.

شاخص صنعت بیمه در هفته گذشته با افت ۳.۴ درصدی از محدوده ۱۰۱ هزار و ۳۰۰ واحدی به ۹۷ هزار و ۸۷۰ واحد رسید. البته باید در نظر داشته باشید که حجم فروش رو به کاهش است مرداد ماه ۱۴۰۳ قوی بود و به نظر می رسد شاخص تمایل به ریزش بیشتری داشته باشد. شرکت بیمه در مقایسه با کل بورس افت کمتری را تجربه کرده است اما قطعا وضعیت سهام شرکت و سهامدارانش خوب نیست! صنعت بیمه در سه ماه گذشته بازدهی ۸.۳+، در شش ماهه ۱۳- درصد و در سال ۶+ درصد را به ثبت رسانده است. با توجه به سلامت بنیادی شرکت ها و عملکرد قیمت سهام، معتقدیم وضعیت فعلی صنعت بیمه این است: بهتر از بانک است.

شاخص بیمه در کوتاه مدت مقاومت دینامیکی جزئی خود را در سطح ۱۰۰۰۰۰ واحدی شکسته است و در حال حاضر انتظار داریم شاخص حداقل در کوتاه مدت افزایش یابد یا در بدترین حالت وارد روند خنثی شود. بیایید از منظری کوچک به جنبه های فنی شاخص نگاه کنیم. پشتوانه قوی در ردیف ۹۰ هزار واحدی داریم و اکنون ۸ درصد بالاتر هستیم که در صورت اجرای سناریوی پاییزی می توان سطح جذابی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت. شکستن مقاومت ۱۱۵۰۰۰ واحدی می تواند شاخص را به سمت قله دو ساله خود سوق دهد و در صورت عبور از سقف ۱۲۸۰۰۰ واحدی، روند صعودی بزرگتری رقم خواهد خورد. اگر قصد سرمایه گذاری در صنعت بیمه یا میانگین امتیاز خرید دارید، منتظر بمانید تا شاخص به ۹۰ هزار واحد برسد یا از سقف ۱۲۸ هزار واحد عبور کند تا جهت اصلی سهام شرکت های بیمه مشخص شود.

گروه بیمه با ارزش بازار ۱۲۲ میلیارد تومان، ارزش معاملاتی ۲۹ میلیارد تومان و نسبت قیمت به سود خالص ۹.۲، دوازدهمین صنعت بورس است که جایگاه قابل توجهی نسبت به بانک ها و هلدینگ ها دارد. شرکت ها از نظر مبانی . یکی از ویژگی های بیمه این است که با بدتر شدن وضعیت اقتصادی، سرمایه های بیشتری به دلیل ترس از صدمات، خسارت و افزایش هزینه ها وارد شرکت های بیمه می شود. سود خالص صنعت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال های گذشته تقریباً در وضعیت خوبی قرار دارد. زیرا روند صعودی با وجود وضعیت بد اقتصادی هیچ سودی را از دست نداده است.

بیمه پاسارگاد با ارزش بازار ۴۵ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان، البرز با ۱۰ هزار و ۹۶۹ میلیارد تومان و ملت با ۹ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بزرگترین شرکت های بیمه هستند. نکته جالب این است که بیمه پاسارگاد متعلق به بانک پاسارگاد است و ۳۷ درصد از کل ارزش بازار صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است. روند افزایش ارزش بازار، سودآوری و دارایی ها نشان می دهد که گروه مالی پاسارگاد در نظر دارد به مرور زمان جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. صنعت را با خود بیاورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا