بازار خودرو در انحصار دولتیها؛ دلالها میلیاردی به جیب میزنند :: افق میهن
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، هشدار داد که در مورد انحصار و تعرفه های عالی دولت ، وضعیت ناپایدار بازار و سود نجومی دلالان را نشان داد.
با توجه به زمزمه ؛ بازار واردات خودرو در سردرگمی و تأخیر مقامات دولتی درگیر است زیرا بودجه مردم به جای حرکت در راه عرضه و تقاضای سالم ، در انبارهای دولتی و سیستم ها متوقف می شود و فرصت های شغلی و رفاه اجتماعی در سایه تصمیمات نادرست از بین می رود. بخش اول مصاحبه آژانس خبری ایلنا با مهدی دادفار ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایرانی ، می خواند.
با اشاره به اشتغال واردات خودرو ، دادفار گفت: “در سالی که واردات خودرو واردات خودرو را متوقف می کرد ، طبق لیست بیمه ، حدود ۵ شرکت فعال در این منطقه بودند.
وی ادامه داد: امروز ، با بیش از ۲ تا ۵ شرکت وارداتی در زمینه واردات ، می توان گفت که هر شرکت حداقل به دو مراکز خدمات فروش ، دفاتر اداری و تعمیرگاه نیاز دارد و این بدان معنی است که هزاران نفر فقط در این بخش و کارگران فعلی واردات مشغول به کار هستند.
وی افزود: اشتغال محدود به خودروسازان خانگی نیست ، و افزود: “در حال حاضر ، هم تقاضاهای مردمی و هم نیازهای اشتغال برای تسهیل در مسیر واردات لازم است ، اما متأسفانه ما هنوز هم یک دیدگاه منحصر به فرد و ضد رقابتی را در بدن تجربه می کنیم.”
سود میلیاردی در بازار خودروهای وارداتی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به عملکرد سیستم فروش خودروهای وارداتی ، گفت: “از ابتدای سال ، فقط حدود ۲۸۰۰ وسیله نقلیه به کشور وارد شده اند که مربوط به ثبت نام های سال گذشته است.”
دادفار گفت: سیستم فروش خودروهای وارداتی ۷ روز پیش فعال شده است. در حالی که شورای رقابت عرضه خودروهای وارداتی را رقابتی می داند و قیمت گذاری را در نظر نمی گیرد ، اما تنظیم کننده بازار قیمت های اجباری در سیستم دارد. این اتومبیل ها مدتهاست که وارد کشور شده اند و پایتخت واردکنندگان و مردم درگیر شده اند.
وی تأکید کرد: در گذشته ، مانند سالهای ۱ و ۲ ، ماشین شروع شد ، اما اکنون به دلیل عدم اعتماد به نفس دولت به محیط رقابتی ، ما با تأخیر در تصمیم گیری روبرو هستیم که سودهای زیادی را برای واسطه های موجود در بازار ایجاد کرده است. متأسفانه ، این انحصار باعث شده است که فرآیند واردات و فروش وقت گیر و پرهزینه باشد ، در حالی که اگر رقابت واقعی در بازار باشد و عرضه و تقاضا مسیر طبیعی خود را طی کند.
دادفار در مورد عواقب تأخیر در عرضه اتومبیل های وارداتی گفت: وقتی ماشین به تأخیر می افتد ، تعداد زیادی از خریداران سوداگرانه وارد میدان می شوند و اتومبیل هایی را می فروشند که باید با قیمت مناسب به مصرف کننده واقعی برسند و با سود ۱ میلیون دلار تا ۵ میلیارد دلار در بازار آزاد.
سردرگمی در انتقال اتومبیل های جانبازان
وی گفت ، با اشاره به مشکلات انتقال وسیله نقلیه به جانبازان ، توزیع اتومبیل های جانبازان به درستی انجام نشده است و متأسفانه بسیاری از آنها حتی به دلیل معیشت خود حتی قادر به پرداخت پول اولیه نیستند. اتومبیل های وارداتی به نام جانباز ثبت شده اند ، اما هدف واقعی تأمین نیاز روزانه این کلاس است.
دادفار افزود: “مسئولیت این پروژه به درستی تعیین نشده است و به جای انتقال مدیریت به بنیاد شهید ، به موسسه ای واگذار شده است که تخصص لازم را ندارد.”
تعرفه ۲ ٪ ، مانعی برای رقابت و واردات اتومبیل های برقی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انتقاد خود را از سیاست های تعرفه دولت ادامه داد: “ما سال گذشته بارها به وزیر ، اعضای کمیته صنعت ، اصل ۲ و حتی رئیس جمهور نوشتیم و هشدار داد که تصویب تعرفه ۵ ٪ در بودجه به هزینه بازار و مردم است.”
وی افزود: “تعرفه ها تا سال ۳ کاهش می یابد تا رقابت در بازار خودرو فراهم شود ، اما با اصرار خودروسازان ، این مسیر متوقف شد.” امروز با یک تعرفه ۵ ٪ ، حتی واردات خودروهای برقی تقریباً غیرممکن است.
دادفار گفت که ما همیشه با اعتراض خودروسازان روبرو بوده ایم و تأکید کرده ایم که دولت در حل تعرفه خود اشتباه کرده است و دادگاه عدالت اداری دستور داده است که طبق قانون متوقف شود. با این حال ، وضعیت نهایی نرخ تعرفه برای ترخیص وسایل نقلیه هنوز مشخص نیست.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ، با اشاره به نامه اخیر معاون وزیر صنعت خودرو ، گفت: “وزیر Semitic ، محمد آتاباک ، نامه ای را به معاون حقوقی دولت ارسال کرده است و سال گذشته خواستار تهیه ماشین توسط ارز است یا به ارزهای افراد وارد می شود.
وی افزود: در صورت اجرای این پیشنهاد ، افزایش قیمت خودروهای وارداتی تا حدودی کنترل خواهد شد ، اما هنوز مشخص نیست که آیا دادگاه عدالت اداری این قطعنامه را تصویب می کند یا خیر. “
دادفار خواستار اصلاح فوری سیاست واردات خودرو شد و گفت اگر دولت همچنان انحصار و محدود شود ، بازار خالی خواهد بود و مردم از دسترسی به یک اتومبیل با کیفیت و مقرون به صرفه محروم می شوند و اشتغال ، سعادت و عدالت اقتصادی قربانی این دیدگاه می شود.