اخبار اقتصاد ایران

‌بازار خودرو چطور پس از چندین ماه آرامش متلاطم شد؟!

چندی پیش با وجود رد این ادعا از سوی دستیار ویژه معاون اول رئیس جمهور، ادعایی مبنی بر اینکه خودروسازان می توانند مازاد تولید خود را با نرخ کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار به فروش برسانند، مطرح شد، اما به گفته فعالان بازار. ، بازار خودرو به دلیل این ادعا دچار نوسان می شود. و روند صعودی را آغاز کرد.

ایران تحلیل، سعید موتمنی در گفت وگو با فارس، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: در چند روز گذشته بازار خودرو با اختلال مواجه شده و قیمت انواع خودرو در بازار به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اتفاقی افتاد که در ۶ ماه گذشته افزایش قیمتی در بازار برخی از محصولات خودروسازان داخلی مشاهده نشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: با مطرح شدن موضوع مازاد عرضه خودروسازان با نرخ کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار، قیمت برخی خودروهای داخلی بلافاصله بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت. قیمت خودروهای مونتاژی نیز افزایش چشمگیری داشته است. مثلا قیمت کوئیک سده از ۳۵۰ میلیون تومان به حدود ۳۹۰ میلیون تومان و قیمت دنا اتوماتیک از ۸۱۰ میلیون تومان به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت خودروهای مونتاژی مانند لاماری از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و هایما از یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

موتمانی تاکید کرد: انتشار خبر فروش ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت ۵ درصد زیر نرخ بازار بلافاصله باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شد، اخبار مثبت و منفی بر کالاهای سرمایه ای تاثیرگذار است، هرچند قطعنامه رد شد، شاهد افزایش بود. قیمت ماشین در بازار بود.

وی افزود: البته تجربه فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار را در سال ۱۳۹۶ داشتیم.در آن زمان این روش عرضه باعث افزایش قیمت خودرو شد و اجرای آن به جای کنترل قیمت ها باعث جهش قیمت در بازار خودرو شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: پیش از این به دلیل رشد بی رویه قیمت ها به دلیل عرضه کم خودروسازان، بازار راکد بود، اما با این خبر دوباره قیمت ها افزایش یافت و در عین حال همچنان راکد مطلق است. و خرید و فروش در بازار بسیار محدود است. انجام شد

موتمنی با انتقاد از اینکه خودروسازان عرضه را کاهش داده اند، گفت: در بازار انحصاری کاهش عرضه منجر به افزایش تقاضا و تشکیل بازار دلالی می شود. اگر شرایط بازار رقابتی نباشد نمی توان به خودروساز اجازه افزایش قیمت داد، قطعا آزادسازی قیمت خودرو در شرایطی امکان پذیر است که خودرو بر اساس تقاضای متقاضی تولید و وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا