اخبار بورس

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳؛ خودتان را برای هر اتفاقی آماده کنید

علیرغم آمارهای دولتی، هر سال بدتر از سال گذشته است.

نامگذاری سال نو با استفاده از واژه های تولیدی و اقتصادی سال ها (سال جهش تولید با مشارکت مردم) نشان از درک کامل مسئولان کشور از شرایط وحشتناک تولید و اقتصاد امسال دارد. متأسفانه و برخلاف میل بسیاری از مسئولان کشور، چندین سال متوالی شعار سال به مسائل اقتصادی و تولید اختصاص دارد.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیل، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه مخاطبان رسانه ایران تحلیل، اولین گزارش سال نو را به بررسی شرایط و برخی از شاخص های کلیدی موثر بر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ اختصاص می دهیم.

بی شک بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه و سایر آحاد جامعه نگران شرایط بحرانی و چالش های بزرگ پیش روی اقتصاد کشور در سال جدید هستند.

علیرغم خوش بینی و توهمات فراوان بسیاری از مسئولان فعلی کشور هنگام ارائه دستاوردها و آمارهای اقتصادی (آمارهایی مانند رشد اقتصادی بیش از ۶ تا ۸ درصدی، کاهش چشمگیر نرخ بیکاری، ساخت بیش از ۲.۴ میلیون واحد مسکونی ). و …) با یک قدم زدن ساده در بازار شب عید و پیگیری اخبار صنعت اطلاعات جامع و ناامیدکننده ای از قدرت خرید مصرف کنندگان و تشدید رکود تورمی در تمام ابعاد اقتصاد کشور به دست می دهد.

نامگذاری سال نو با استفاده از واژه های تولیدی و اقتصادی سال ها (سال جهش تولید با مشارکت مردم) نشان از درک کامل مسئولان کشور از شرایط وحشتناک تولید و اقتصاد امسال دارد. متأسفانه و برخلاف میل بسیاری از مسئولان کشور، چندین سال متوالی شعار سال به مسائل اقتصادی و تولیدی اختصاص داده شده است و نه به موضوعاتی مانند حجاب، بحران آب و حمایت از مردم. فلسطینیان مظلوم و برادران یمنی، آشتی ملی و غیره.

اکنون به نقطه ای رسیده است که:

• حتی روحانیون حامی دولت سخنرانی های خود را به وضعیت وخیم سر سفره های مردمی و گرانی های بی رویه اختصاص می دهند.

• دولت و قوه قضائیه مدام وعده ریشه کنی و مبارزه قاطع با جرایم اقتصادی را می دهند و برعکس هر روز اخبار مختلفی از فساد مالی، آمار بالای اختلاس و زورگیری از بیت المال (چای دباش، ماجراهای عجیب زمین خواری) به گوش می رسد. . ، و غیره.)

• دولت و وزرای آن با لب های خندان از مهار تورم و رشد نقدینگی صحبت می کنند اما هر روز شاهد مقایسه جدول قیمت طلا، دلار، املاک، گوشت، پنیر و… در ابتدای دولت آقای رئیسی هستیم. با جوایز فعلی و خاطره شعارهای انتخاباتی اش.

• هر روز شاهد اظهارنظرهای عجیب حامیان دولت در مورد دستاوردهای بزرگ اقتصادی قبل از انتشار آماری مبنی بر افزایش چشمگیر فقر و جرائمی مانند دزدی و… هستیم.

• در رسانه ملی شاهد رونق بازار و شادی کسبه و فعالان بازار در شب عید هستیم، اما در محله های خود هر روز شاهد تعطیلی تعداد زیادی مغازه هستیم.

این در حالی است که هر روز شاهد سخنرانی های دولتی در خصوص حفظ کرامت انسانی و کارگری در جمهوری اسلامی ایران هستیم که در آن تصمیم افزایش حقوق کارگران بدون امضای نمایندگان آنها اتخاذ می شود.

• در این شرایط شاهد انتشار اخباری مبنی بر ترازنامه تولید خودرو خودروسازان داخلی هستیم که قیمت پژو پارس تولید داخل را به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان افزایش می دهد.

به عبارت دیگر: اگر بخواهیم شرایط اقتصادی در سال جدید را در چند جمله خلاصه کنیم، جمله زیر ممکن است چندان دور از انتظار ما نباشد:

به شعارها توجه نکنید، سال سختی در انتظار ماست و توقعتان را پایین بیاورید.

به نظر می رسد فعالان بازار سرمایه در سال جدید مسیری متفاوت از سایر فعالان بازار موازی را تجربه نخواهند کرد و با وجود پیشرانان قوی، چارچوب بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ نیز با چالش های جدی مواجه خواهد شد.

در زیر برخی از مهم ترین محرک ها و چالش های بازار سرمایه در سال جدید را معرفی می کنیم:

۱- تورم و افزایش نرخ دلار:

متاسفانه همانند دهه های گذشته، تورم و افزایش نرخ ارز یکی از بزرگترین پتانسیل های رشد بازار سرمایه در سال جاری خواهد بود. بعید است در سال جدید گزارش هایی مبنی بر افزایش محسوس ظرفیت تولید، برنامه های توسعه و بهبود کیفیت محصولات و یا افزایش تقاضا برای محصولات از سوی شرکت های تولیدی فعال در بازار سرمایه گزارش شود.

در سال جدید بسیاری از فعالان بازار سرمایه گزارش ویژه ای از کسری بودجه قابل توجه دولت و تاثیر تورمی آن، افزایش قیمت ارز به دلیل احتمال بالای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تورم، رشد فروش باز کرده اند. مبالغ و سود ریالی اینها شرکت هایی هستند که البته محتمل به نظر می رسد.

بازار سرمایه در سال 1403;  برای هر چیزی آماده شوید

۲- سابقه تکراری تجدید ارزیابی دارایی:

اگرچه دولت در نیمه دوم سال گذشته تلاش کرد تا با دامن زدن به بحث در مورد بازنگری قوانین تجدید ارزیابی دارایی ها، برخی از سرمایه گذاران بازار سرمایه را نسبت به تاثیر مثبت آن خوشبین کند، اما این موضوع در حد وعده باقی مانده است. ماند
حال باید منتظر ماند و دید که آیا برنامه تغییر قوانین تجدید ارزیابی دارایی ها و دیگر الزام شرکت ها به رعایت مهلت های ۵ ساله در وعده های مکرر باقی خواهد ماند یا اینکه مجموعه افزایش سرمایه ناشی از مازاد ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های شرکت است. ، مورد محرک اصلی رشد بازار سرمایه در سال جدید است فقط در اطراف گوشه.

۱- کسری بودجه قابل توجه و برنامه های دولت برای کسب و کار:

کاهش معافیت های مالیاتی (شامل مالیات صادراتی و …)، وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام (پتروشیمی، فولاد، سیمان و …)، تغییر فرمول قیمت گذاری خوراک و محصولات شرکتی (گاز خوراک و سوخت). ). برای مجتمع های پتروشیمی و سایر صنایع)، افزایش قیمت های مقرر (تداخل در قیمت گذاری محصولات فولادی، خودرو و …)، جرایم بانکی به دلایل مختلف و … عواملی هستند که در صورت وجود، بسیاری از صنایع و حتی کل بازار در آن قرار دارند. سایه ها.

۲- انتخابات آمریکا و بازگشت ترامپ:

متأسفانه علیرغم اینکه مسئولان بارها تأثیر رویدادهای بین المللی و شرایط سیاسی داخلی آمریکا بر اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور را تکذیب کرده اند، اما همه می دانیم که به دلیل ناامیدی کامل از تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی، هرگونه تغییر : بسیار مهم نتیجه انتخابات آمریکا هرچه که باشد، تاثیر بسزایی بر ارزش پول ملی و تحریم های بین المللی علیه ایران دارد.

بازار سرمایه در سال 1403;  برای هر چیزی آماده شوید

متاسفانه امسال شاهد کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم بود و با توجه به احتمال بالای پیروزی ترامپ در این انتخابات، باید منتظر تحریم های شدید بین المللی و تجاری علیه ایران و حتی شرکت های فعال در بخش صادرات باشیم.

در حالی که انتخاب احتمالی ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را می‌توان عاملی برای رشد قیمت دلار و مشوقی برای شرکت‌های صادرات محور دانست، تشدید تحریم‌های بین‌المللی و احتمال کاهش فروش یا کاهش قیمت محصولات صادراتی. شرکت‌های محوری امسال را بر چالش‌های عمده پیش روی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه می‌دانند.

۳- درگیری های منطقه ای، ناآرامی های سیاسی و داخلی:

تجدیدنظر احتمالی در قیمت منابع انرژی به ویژه قیمت بنزین در سال جاری، افزایش فقر و کاهش قابل توجه قدرت خرید مصرف کنندگان، ناتوانی دولت و حاکمان کشور در مهار تورم و مبادله. نرخ ها، اعتصابات و جلسات کارگری، افزایش تنش های آبی و زیست محیطی و… و همچنین افزایش احتمالی درگیری های منطقه ای با محوریت گروه های تحت حمایت ایران در سال جاری یکی از بزرگترین چالش های کشور و بازار سرمایه خواهد بود. .

بدون شک فعالان بازار سرمایه اولین قربانیان ناآرامی ها، بلاتکلیفی ها، اعتصابات، درگیری ها و اختلافات بین المللی هستند و با در نظر گرفتن شرایط کشور و وضعیت بد معیشتی بخش بزرگی از جامعه، وقوع هر یک از حوادث فوق اجتناب ناپذیر است از ذهن حذف می شود.

بازار سرمایه در سال 1403;  برای هر چیزی آماده شوید

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا