اخبار بورس

بازار سرمایه در مسیر صعود

بررسی عوامل موثر بر رشد شاخص بورس / تاثیر مصوبه هیئت وزیران پیشنهادی وزارت امور خارجه و اقتصاد بر بازار سرمایه

به طور کلی، پارادایم نظری سرمایه گذاران در مورد شرایط نامساعد آینده جای خود را به امید بخشیده است و بر این اساس روند معاملات در بورس رو به بهبود است. به نظر می رسد شاخص بازار در حال رشد است و امسال شاهد افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی خواهد بود.

محمد مشاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس تحصیل کرده: متغیرهای اساسی بازار سرمایه در حال تغییر هستندرفع محدودیت های صادراتی فلزات اساسی به ویژه مس تاثیر بسیار مثبتی بر بازار ارز و همچنین فعالیت های تولید و فروش شرکت های تولید کننده مس و سایر فلزات خواهد داشت.

مشاری تصریح کرد: با توجه به قطعی برق در چند هفته اخیر، عملیات شرکت های تولیدی با مشکل مواجه شد و با خنک شدن هوا، این مشکل برطرف شد و این شرکت ها به مدار صادرات بازگشتند و دیگر وابسته به تامین نبودند. از درآمد حاصل از صادرات در سامانه نیما. علاوه بر این، امکان واردات از مقصد صادراتی باعث بهبود عملکرد و سودآوری شرکت های گروه فلزات اساسی می شود.

وی افزود: از سوی دیگر خط اعتباری که بانک مرکزی برای اعطای وام به شرکت های کارگزاری به سهامداران و سرمایه گذاران در نظر گرفته است، تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت.

تأثیر تصویب افزایش سهمیه معاملات وام بر بازار سرمایه

مشاری با اشاره به تصویب افزایش نسبت سهم در عملیات وام دهی از ۷۰ به ۷۵ درصد، گفت: برخی از مشتریان حقیقی و حقوقی به دلیل اینکه دارایی آنها به ارزش تضمینی کمتری رسیده بود و برخی از شرکت ها دارای کارگزاری بودند، به لیست فراخوان حاشیه اضافه شدند. مشتریان را برای ترک این لیست تحت فشار قرار داد. افزایش اعتباری سهمیه سهام عدالت به میزان ۵ درصد از فشار فروش در بازار می کاهد و کاهش فشار فروش جان تازه ای به بازار می بخشد.

وی ادامه داد: بالاخره این هفته دولت به طور کامل مستقر می شود و اکنون اخبار حاکی از آن است که کل کابینه رای اعتماد می گیرند. در بین سیاستمداران، کابینه وزارت امور خارجه برای بورس اهمیت بیشتری دارد و با توجه به حضور آقای عراقچی در بحث های مربوط به برجام، بازار نگاه مثبتی به تعاملات جهانی دارد. در بین غیرسیاسی ها، کابینه وزارت اقتصاد برای بورس مهم است و به نظر می رسد آقای همتی موفق به کسب رای اعتماد شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فضای بدبینانه سرمایه گذاران در حال تبدیل شدن به فضای خوش بینانه است. به نظر می رسد نوسانات در روزهای پایانی هفته افزایش یابد.

مشاری ادامه داد: علاوه بر این موارد، بحث تنش های سیاسی نیز مطرح شده و موضوع فلسطین و اسرائیل نیز کم اهمیت می شود.

وی افزود: علاوه بر این دو پارامتر اقتصادی در حال تغییر است. افزایش نرخ دلار نیما – که برای شرکت های صادراتی فوق العاده جذاب است و فعالیت های تجاری آنها را متحول می کند – و کاهش نرخ سود بین بانکی و نرخ سود – که تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت-. به طور کلی پارادایم نظری سرمایه گذاران در مورد شرایط نامساعد آینده جای خود را به امید بخشیده است و بر این اساس روند معاملات در بورس رو به بهبود است. به نظر می رسد شاخص بازار در حال رشد است و امسال شاهد افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر عواملی که بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد و به صورت منظم و بسیار متناوب تغییر می کند (مانند قیمت مواد غذایی و انرژی و بحث مالیاتی) توسط وزیر اقتصاد و سرمایه گذاران تثبیت شود، به یک نقطه ثابت می رسد. وی اظهار امیدواری کرد که تا مدت زمان مشخصی تغییری نکند، به این ترتیب بازار به قابلیت پیش بینی نیز خواهد رسید و این بزرگترین خدمتی است که وزیر اقتصاد می تواند به بازار سرمایه انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا