اخبار بورس

بازار سرمایه مظلوم واقع شده است

کارشناس بازار سرمایه:

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر به بازارهای موازی مانند دلار و سکه نگاه کنیم، می بینیم که بازار سرمایه بسیار رکود است و از سال ۱۴۰۳ تاکنون ریسک سیستماتیکی وجود نداشته است که سایه خود را بر بازار سرمایه نداشته باشد.

ابراهیم سماوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با افق میهنوی در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: پس از رشد بازار سرمایه از سال ۱۳۹۷ تا اواسط سال ۱۳۹۸، بسیاری از سهام با سرعتی بیش از حد معمول رشد کردند. با توجه به سیاست های وقت دولت تصمیم گرفت سهام شرکت های بزرگی مانند شستا را در قالب صندوق های کم درآمد و صندوق های پالایشگاه واگذار کند تا بتواند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند.

وی افزود: با توجه به اینکه حتی بسیاری از سهام افت کرده و بر اساس ارزش ذاتی به محدوده ارزش گذاری رسیده اند، بازار سرمایه آنطور که باید پرداخت نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دولت قبل با توجه به سیاست های انقباضی خود ترجیح داد بازار سرمایه با رکود مواجه شود تا بتواند حجم نقدینگی و تورم را روی کاغذ کنترل کند و تا حدودی در این زمینه موفق شد. اما این امر موجب رکود اقتصاد واقعی و بازار سرمایه شد.

سماوی تصریح کرد: وقتی به بازارهای موازی مانند دلار و سکه نگاه می کنیم، می بینیم که بازار سرمایه بسیار سرکوب شده است و از سال ۱۴۰۳ تاکنون ریسک سیستماتیکی وجود نداشته است که سایه خود را بر بازار سرمایه نیندازد.

وی خاطرنشان کرد: خطرات سیستماتیکی مانند شهادت رئیس جمهور، تشدید درگیری ها در منطقه و حمله مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی و … وجود دارد که این فضا همچنان در بازار وجود دارد و حتی نشان می دهد که اگر سیاستمدار باشد. می خواهد رویه را تغییر دهد، مهم است که سایه ریسک های سیستماتیک در بازار سرمایه کم باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت ها آنچنان که باید و شاید در مقایسه با مدت مشابه رشد نکرده اند، بسیاری از صنایع در تابستان به دلیل کسری برق نتوانستند از ظرفیت های خود استفاده کنند. این روند برای شرکت هایی که از گاز به عنوان سوخت استفاده می کنند، مانند برخی از صنایع مانند پتروشیمی و سیمان نیز در فصل زمستان با این مشکلات مواجه هستند. بنابراین عدم تعادل انرژی باقی می ماند و موثر است.

مهمتر از آن بحث شکاف نرخ ارز نیما و بازار آزاد است که در واقع شکاف بزرگی است. اگرچه سیاستگذاران فعلی درباره کاهش قیمت صحبت کرده اند و دلار نیما روند رشد نسبی داشته است، اما این شکاف همچنان زیاد است. به طوری که بهای تمام شده کالاهای فروش رفته توسط شرکت های تولیدکننده مواد اولیه صادراتی افزایش یافته و نرخ رشد قیمت تمام شده از ۵۰ درصد فراتر رفته است. اما با توجه به فاصله بین دلار آزاد و دلار نیما، نرخ فروش این شرکت ها نتوانسته رشدی را ثبت کند که این امر منجر به کاهش حاشیه سود عملیاتی و حاشیه سود خالص شده است. اینها عواملی هستند که بر بازار سرمایه تأثیر می گذارند.

سماوی درباره صندوق های بازنشستگی نیز اظهار داشت: سقف خرید سهام صندوق های بازنشستگی ۵ درصد افزایش یافت. در حالی که بسیاری از سهام ارزشمند هستند، بازار به دلیل خطرات سیستماتیک وجود دارد

به اندازه کافی جذاب نیست؛ بنابراین این صندوق ها در شرایط فعلی از ظرفیت های خود برای حمایت و مدیریت بازار استفاده نمی کنند. طبق برخی منابع حدود ۶۰۰ صندوق بازنشستگی وجود دارد که ۵ درصد آن حدود ۳۰ صندوق است. اما در شرایط فعلی بعید است که این مبلغ به صورت فوری به بازار تخصیص یابد. در حالی که دستورالعمل ها مفید هستند، مشکل اساسی است و مقدار کمی از کمک تنها زمانی مؤثر خواهد بود که خطرات سیستمی فرامرزی مورد توجه قرار گیرد.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا