فرهنگ و هنر

بازار سرمایه نقش کلیدی در رشد تولید و مهار تورم دارد


ایران تحلیل –

پیش نشست نهمین همایش بازار مالی با موضوع «نقش بورس کالا در حمایت از تولید و کنترل تورم» با حضور محمدعلی نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، محمدحسین رحمتی. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، سیدعلی حسینی، عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران و محمد اسکندری، کارشناس بازار سرمایه امروز دی ماه برگزار شد.

گسترش ابزارهای تجاری

در ابتدای این جلسه محمدعلی نادعلی مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با بیان اینکه بورس کالا محل مبادله محصولات است، گفت: اگرچه تاکنون ابزارهای نوآوری مالی مختلفی معرفی شده است. ، اگر این ابزارها در محیطی نامناسب توسعه یابند، به اهداف مورد نظر دست نخواهد یافت.

وی با اشاره به نقش و اهمیت ابزارهای مالی در بورس کالا گفت: از آنجایی که سازوکار تعیین قیمت محصول با چالش هایی مواجه است، گسترش این ابزارها می تواند کمک شایانی به این موضوع کند.

نادعلی با تاکید بر اینکه بورس کالا نقش مهمی در اقتصاد و بخش تولید دارد، افزود: باید سهم این بازار در تولید افزایش یابد.

نسل

وی با بیان اینکه بازار سرمایه نقش اساسی در رشد تولید و مهار تورم دارد، تصریح کرد: در سال های اخیر تلاش شده تا سیستم تامین مالی از بانک محوری به بازار محوری تغییر کند. بنابراین از آنجایی که هدف نهایی ما رشد تولید است، تخصیص منابع باید به رشد تولید کمک کند تا فعالیت ها به سمت بهره وری حرکت کند.

نادعلی افزود: بازار سرمایه در صورتی می تواند به بخش واقعی اقتصاد کمک کند که نقدینگی موجود در این بازار به سمت بنگاه های اقتصادی و تولیدی و افزایش سرمایه حرکت کند. یعنی این نقدینگی در خدمت تولید باشد.

مدیر کل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ادامه داد: بازار سرمایه و ابزارهای آن باید به تشکیل سرمایه کمک کند زیرا بازار سرمایه بخش مهمی از اقتصاد است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بازار سرمایه نقدینگی را به سمت فعالیت های مولد سوق دهد، ضمن کاهش رشد نقدینگی، شاهد مهار تورم خواهیم بود.

نادعلی با بیان اینکه بورس برای جذب بیشتر فعالان نیازمند ثبات است، تاکید کرد: ابزارهای بازار سرمایه به جذب سرمایه خارجی کمک قابل توجهی می کند.

رشد ۷۰ درصدی از ارزش معامله

همچنین محمدحسین رحمتی معاون توسعه بورس کالا به ارائه آمار معاملات ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بورس کالا پرداخت و اظهار داشت: ۹۵ درصد معاملات در بازار فیزیکی، ۶۰ درصد صنعتی و معدنی است. ۲۹ درصد پتروشیمی و ۱۵ درصد فرآورده های نفتی هستند که این آمار نشان می دهد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۷۰ درصدی ارزش معاملات مواجه بوده ایم.

رحمتی شفافیت، تضمین معاملات و کشف قیمت را وظیفه اصلی بورس کالا دانست و افزود: بورس کالا باید بازاری متمرکز، شفاف و در دسترس برای همه بازیگران ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا اطلاعات کافی را در اختیار معامله گران قرار می دهد، گفت: دسترسی به معاملات یکی از شاخص های مهم بورس کالا است.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا با تاکید بر اینکه ضمانت فعال معاملات از سوی مشتریان در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اظهار داشت: نقش بورس کالا در رشد تولید بسیار مهم و برجسته است چرا که تامین می کند. بستر لازم برای معاملات بین خریداران و فروشندگان. ارائه کرده است.

حمایت از تولید، کلید کنترل تورم

علی حسینی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران در ادامه این جلسه بهره مندی از نظر نخبگان را در روند تکمیلی بورس کالا مهم خواند و گفت: اگر خواهان رشد و رشد هستیم. توسعه، باید از نظر نخبگان برای ارائه راهکارهای مطلوب استفاده کنیم.

وی حمایت از تولید را رمز کنترل تورم برشمرد و افزود: حضور در بازارهای بین المللی منوط به رشد تولید در کشور است.

عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران حمایت از نوآوری و بهره وری را ضروری دانست و اظهار داشت: کارایی بازارها با رسیدن به اهداف مورد نظر محقق می شود.

حسینی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه و نهادهای زیرمجموعه آن به ویژه بورس کالا سرمایه ملی و ارزشمندی هستند، تصریح کرد: نیروی انسانی و زیرساخت های خوبی برای بازار کارآمد وجود دارد. بنابراین دولت ها باید به بازار سرمایه و زیرساخت های آن توجه زیادی داشته باشند و از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنند.

وی شفافیت در بازار سرمایه را مهم خواند و گفت: اطلاعات کافی در این بازار موجود است و متولیان باید از این اطلاعات جامع بهره مند شوند.

حسینی کاهش رانت های قانونی و غیرقانونی را از دیگر مزیت های بازار سرمایه برشمرد و افزود: با تشکیل بورس کالا، اجاره بها کاهش چشمگیری پیدا کرد.

قیمت منصفانه را کشف کنید

در ادامه این نشست محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه نیز کاهش اجاره بها، افزایش انگیزه مبادله کالا و کشف قیمت عادلانه را از جمله کارکردهای بورس کالا برشمرد و توضیح داد: اگر کاهش قیمت را در نظر بگیریم. هزینه های مبادله ای به عنوان تنها کارکرد بورس کالا می توان گفت که بورس نقش اصلی خود را در اقتصاد ایفا کرده است.

اسکندری با تاکید بر اینکه بورس کالا رانت را حذف کرده و به تولیدکننده کمک کرده است، گفت: بورس کالا با کاهش رانت در بلندمدت و میان مدت به رشد تولید و مهار تورم کمک می کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا