اخبار بورس

بازار طلا، بازاری امن در شرایط تورمی

رشد اخیر دلار معقول خواهد بود.

ما فرض می کنیم که با رشد دلار، نرخ بهره افزایش می یابد و درآمد شرکت ها و انتظارات تورمی به تدریج در معاملات بورس کالا منعکس خواهد شد، البته به میزان بسیار کم.

بازار طلا، بازاری امن در شرایط تورمی

«اخبار بورسا»:

هادی باقریان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلروند توسعه بازار سرمایه تا پایان سال مالی را اینگونه ارزیابی کرد: با توجه به کسری بودجه، نیاز دولت به تامین هزینه‌های پایان سال و البته ریسک‌های خارجی که این روزها به گوش می‌رسد. از جمله جنبش های فلسطین و یمن. به نظر می رسد رشد اخیر دلار معقول باشد مگر اینکه جهش خاصی داشته باشد.

بازار طلا بازار امنی است که می تواند تورم را پوشش دهد و بازدهی را فراهم کند، البته نه آنچنان بالا، اما; ما فرض می کنیم که با رشد دلار، نرخ بهره افزایش می یابد و درآمد شرکت ها و انتظارات تورمی به تدریج در معاملات بورس کالا منعکس خواهد شد، البته به میزان بسیار کم. پاشنه آشیل شرایط کنونی عرضه و تقاضای دلار است اما; امسال توانستیم بیشتر نفت را از طریق آب بفروشیم و حداقل ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کنیم.

این امر منجر به رفع برخی از نیازهای دلار شد و حداقل دلار بازده خاصی نداشت اما; به طور سنتی و طبیعی، کسری بودجه دولت منجر به رشد هر چند نه چندان قوی اما خفیف دلار خواهد شد. اکنون دلار از ۵۰ تومان به ۵۸ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در مورد بورس نیز باید بگویم تا زمانی که افزایش نرخ سود اتفاق نیفتد و از آنجایی که ریسک های سیستماتیک وجود دارد، ریسک های سیاسی منطقه بالاست و هر بار اخبار ضد و نقیضی از اخبار تنش زا در مناطق همجوار به گوش می رسد. در بسیاری از موارد، آمریکایی‌ها و قدرت‌های اول جهانی معتقدند که ایران به‌عنوان بازار سهام درگیر است تا زمانی که این ریسک‌های سیاسی متوقف نشود، رشد خاصی نمی‌تواند ببیند. باید اوضاع منطقه آرام شود یا بازار به این نتیجه برسد که اتفاق خاصی برای ایران نخواهد افتاد تا بازار ما بتواند بازار خودش را پیدا کند.

می دانیم که اطلاعیه پالایشگاه ها نه تنها به گروه پالایشگاهی بلکه به بازار ضربه سنگینی زده است و از ابتدای سال شاهدیم که دولت از هر صنعتی همه چیز خواسته و واقعا خسته کننده شده است برای هر کمبودی از شرکت های صنعتی بخواهید. بازار در حالت ترس و ناامیدی قرار گرفته است و ما انتظار نداریم که بسیاری از شرکت ها سود دلاری داشته باشند و تا زمانی که این اتفاقات می افتد نباید از بورس انتظاری داشته باشیم.

باقریان درباره شروع رشد بازار در پایان سال گفت: باید توجه داشته باشیم که رشد سنتی بازار در حال کاهش است. اسفند فصل مونتاژ است و طی سه تا چهار سال اخیر با حذف ریسک های مختلف، بازار رو به کاهش بوده است. بهمن و اسفند رشد خوبی داشته باشید. من دو سال گذشته را به عنوان مثال در نظر می‌گیرم، زمانی که سقف نرخ خوراک معرفی شد، بازار رشد خوبی داشت. در آخرین سال از آذر و دی ماه به دلیل رشد دلار و البته به دلیل اینکه نرخ سود پایه شرکت ها به ۲۸۵۰۰ تومان تغییر کرده است.

وی افزود: امسال هم ناامید نخواهیم شد اما؛ به شرطی که برخی ریسک های سیاسی وضعیت ما را بهبود بخشد و سرمایه گذار را تشویق به خرید کند و اگرچه با توجه به اتفاقاتی که در سال جاری برای دولت و صنعت رخ داده است، فکر می کنم در این دو ماه و بدون اتفاقات، سرمایه گذاری سخت است. بازار برای سرمایه گذاری در صندوق توسعه ثبات. بیایید در نظر داشته باشیم که به نظر نمی رسد بازار در نقطه پایینی خاصی قرار داشته باشد و تا پایان سال به همین شکل باقی خواهد ماند. اگر خطرات کاهش یابد، افزایش نرخ دلار ممکن است به تدریج بر شرکت هایی که به دلار می فروشند تأثیر بگذارد. رشد آنها را آغاز کنید.

اگر رشد دو ماهه خوب گذشته را در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد گروه‌های توزیع مبتنی بر دلار می‌توانند پیشتاز باشند و از آنجایی که آنها بخش بزرگی از سبد صندوق اهرمی را تشکیل می‌دهند، گزینه‌های صندوق اهرمی زمانی گزینه‌های خوبی خواهند بود که به رشد دلار

این بازار که اخیراً روند نزولی داشته است، ناشی از تصمیم وزارت نفت در خصوص نرخ فروش پالایشگاه ها بوده است. در این اطلاعیه قیمت بنزین شرکت ها تغییر کرد و باعث شد سود آنها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. این موضوع جو منفی را در گروه پالایشی ایجاد کرد که البته کل بازار را تحت تاثیر قرار داد زیرا سرمایه گذار را متوجه مخاطرات دولت برای بازار کرد و بازار همیشه به فکر بقیه صنعت باشد تا اتفاق دیگری رخ ندهد. .

امسال برای چندمین بار است که با دستور دولت می توان سود شرکت های سهامی عام را کاهش داد و این موضوع در روزهای اخیر به بازار و منفی شدن آن دامن زده است. اگرچه فکر می‌کنم نقطه پایین دیگری نداریم و در حال حاضر در گزینه پالایش هستیم، اما «شبندر» یکی از شرکت‌های بزرگ این صنعت است که ممکن است تحت تأثیر این اطلاعیه دچار کاهش سود شود. کاهش سود آنقدر نیست که قیمت شرکت در بورس گران شود.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا