بانک و بیمه

بازار طلا روی موج هیجانات| جهش ۲۸درصدی طلای جهانی در ۶ماه اخیر

به گزارش ایران تحلیل، پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، موجی از عدم قطعیت اقتصاد جهانی را فرا گرفت و سرمایه گذاران جهانی برای روی آوردن به بازار طلا تردید داشتند.

در همین حال، پس از شروع جنگ در اوکراین، فدرال رزرو آمریکا که همچنان با مشکلات شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کرد، مجبور شد به تدریج نرخ بهره را افزایش دهد تا از اثرات مخرب جنگ ترکش بر اقتصاد خود و اقتصاد خود جلوگیری کند. تضعیف دلار فدرال رزرو تا حدودی از کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت جهانی طلا جلوگیری کرد، اما یک اتفاق ناگهانی معادلات را بر هم زد.

پس از طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، تنش‌ها در خاورمیانه مسیر جدیدی به خود گرفت و بازارهای جهانی تحت تأثیر حوادث خاورمیانه قرار گرفتند. پس از طوفان الاقصی، حوادث متعددی در خاورمیانه رخ داد و گمانه زنی ها مبنی بر ادامه تنش ها افزایش یافت. از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر تنش‌ها بین روسیه و اوکراین افزایش یافته و همه این اتفاقات منجر به ثبت رکورد جدید قیمت طلا در بازارهای جهانی شده است.

رکورد جهانی اونس طلا
اونس طلای جهانی شش ماه پیش و قبل از شروع طوفان الاقصی در ۶ اکتبر ۲۰۲۳ در محدوده ۱۸۲۰ دلار بود، اما پس از گذشت ۶ ماه و با توجه به حوادث این ماه‌ها، اکنون به مرز ۱۸۲۰ دلار رسیده است. کانال در ۶ آوریل ۲۰۲۴ به کانال ۲,۳۲۹ دلار رسید. و بالاترین رکورد تاریخ را به ثبت رساند.

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و احتمال تشدید تنش ها در خاورمیانه، تشدید درگیری بین روسیه و اوکراین و احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو از جمله دلایل رکوردشکنی قیمت جهانی طلا بر حسب اونس.

اونس طلا در ۶ ماه گذشته رشد بی سابقه ۲۸ درصدی را ثبت کرد. با توجه به اینکه طلا یکی از مقاوم ترین و مطمئن ترین سرمایه گذاری ها محسوب می شود، هرگونه عدم اطمینان سرمایه گذار می تواند به تقاضا در بازار طلا تبدیل شود. از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو همچنین باعث می شود دارایی های درآمدزا، از جمله سهام و اوراق قرضه، جذابیت کمتری داشته باشند و سرمایه گذاران به طلا سهم بیشتری در پرتفوی خود می دهند.

تلاطم در بازار داخلی با رسیدن اونس طلا به سقف
افزایش افسارگسیخته طلای جهانی و نگرانی از وقوع جنگ احتمالی در پی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق، موجی از هیجان را در بازار طلای این کشور به راه انداخته و قیمت طلا و سکه به شدت افزایش یافته و در نتیجه هیجانات بالا رفته است.

با توجه به اینکه رشد قیمت طلا در بازار داخلی کشور با افزایش تنش های سیاسی جهانی و رشد اونس جهانی طلا همراه است، کارشناسان مهمترین عامل افزایش قیمت طلا را در بازارهای جهانی می دانند. کشور خارجی و ناشی از تحولات سیاسی ناشی از جهان باشد.

قیمت فعلی طلا و سکه اصلا قابل اعتماد نیست
بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز بر این نکته مهم تاکید می کنند که قیمت های فعلی بازار طلا و سکه اصلا قابل اعتماد نیست و افزایش قیمت تنها ناشی از تشدید احساسات سیاسی است و ورود به بازار طلا و سکه در این شرایط هیجانی منطقی به نظر نمی رسد. اصلا و منطقی

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای سال جاری ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود و در کمتر از ۲۰ روز با افزایش ۱۳ درصدی به ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح جدید نیز با افزایش حدود ۱۶ درصدی از ۳۸ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان به ۴۵ میلیون تومان و حباب آن نیز به ۹ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسیده است.

ربع سکه نیز حباب بالایی دارد و در حالی که قیمت ربع سکه ۱۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان است، حباب آن به ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که قیمت فعلی طلا و سکه در بازار داخلی نیز به دلیل رویدادهای سیاسی و افزایش هیجانی کوتاه مدت قیمت ها در بالاترین حد تاریخی خود قرار دارد، بنابراین به نظر می رسد فضای سیاسی در حال آرام شدن است و احساسات در حال فروکش کردن است. به زودی به نوبه خود در توسعه قیمت تجربه خواهد کرد.

احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو
اخیرا، میشل بومن; یکی از اعضای هیئت مدیره فدرال رزرو گفت: اگر تورم بالا بماند، ممکن است فدرال رزرو نرخ های بهره را افزایش دهد و کاهش زودهنگام یا خیلی سریع نرخ های بهره می تواند باعث بازگشت تورم به ایالات متحده شود.

این در حالی است که یکی از دلایلی که سرمایه گذاران جهانی تقاضا برای طلا را افزایش دادند، پذیرش کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در جلسه بعدی بود.

اما نظرات بومن حاکی از آن است که احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در حال کاهش است و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در واقع در حال افزایش است. اگر تنش های سیاسی جهانی کاهش یابد، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ممکن است نقطه شروع تغییر در روند جهانی طلا باشد که سیگنال کاهشی برای بازار داخلی نیز ارائه خواهد کرد.

کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی
در بازار داخلی طلا و سکه بارها مشاهده شده است که پس از بحران های سیاسی، قیمت طلا و سکه به یکباره افزایش یافت و پس از مدت کوتاهی پس از آرام شدن جو هیجانی، روند نزولی آغاز شد.

با توجه به اینکه جو هیجانی بازارها به زودی آرام می شود و احتمال کاهش اونس طلا در بازار جهانی با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو وجود دارد، به نظر می رسد این اتفاق بیفتد. همانطور که تجربه نشان داده است به زودی شاهد کاهش قیمت در بازار طلا و سکه خواهیم بود، بنابراین در چنین شرایطی باید از ورود هیجانی به بازارها خودداری کنیم زیرا ریسک بالایی دارد و ممکن است ضرر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا