بانک و بیمه

بازار طلا همچنان در انتظار تصمیم فدرال رزرو/ دامنه نوسان قیمت همچنان اندک است

بازار؛ گروه بین المللی: قیمت جهانی طلا روز جمعه پس از انتشار آخرین آمارهای اقتصادی در آمریکا افزایش یافت. طلا که سال ۲۰۲۴ را با افزایش قابل توجه قیمت آغاز کرده بود، در هفته های اخیر حرکت صعودی سریع خود را متوقف کرده و اکنون سرنوشت سرمایه گذاران این فلز گرانبها با اما و اگرهای زیادی مواجه شده است. آیا باید منتظر افزایش قیمت طلا در ماه های آینده باشیم یا برعکس؟ این مهم ترین سوالی است که در هفته های اخیر گریبانگیر تمامی فعالان بازار طلا شده است.

آخرین آمارهای اقتصادی آمریکا و بازار طلا

وضعیت اقتصادی آمریکا همواره مهمترین عامل در تعیین قیمت جهانی طلا تلقی شده است. اما در سال گذشته تاثیر افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نه تنها بر طلا، بلکه بر تمامی بازارهای مالی بسیار زیاد بود که اکنون عامل اصلی تعیین کننده در آینده طلا است تصمیم نهایی فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ بهره.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال، نرخ تورم کلی در این کشور همچنان بالای ۲ درصد است، بالاتر از انتظارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو. با این حال، منابع نزدیک به فدرال رزرو معتقدند که نرخ تورم تفاوت قابل توجهی با هدف فدرال رزرو ندارد و بنابراین روند کاهش نرخ بهره بانکی احتمالا از دسامبر سال جاری آغاز خواهد شد.

با این حال، آخرین برآوردها نشان می دهد که آغاز روند کاهش نرخ سود بانکی از ۳۹ واحد پایه آغاز خواهد شد که نشان دهنده احتیاط فدرال رزرو در مورد سرعت کاهش نرخ سود بانکی است. موضوعی که توسط هیئت تجارت شیکاگو (CBOT) نیز تایید شده است. از سوی دیگر، بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا نیز به ۴.۲۱۱ درصد کاهش یافته است که می تواند به عنوان یک مزیت برای طلا نیز تلقی شود.

کاهش تقاضا برای طلا در چین

عامل مهم دیگری که بر قیمت جهانی طلا تأثیر می گذارد، سطح تقاضای دولت و جمعیت چین است. چینی ها بزرگترین خریداران طلا در جهان هستند و این سنت در مورد مردم این کشور نیز صدق می کند. از آنجایی که شهروندان چینی نیز طلا را بهترین وسیله برای جلوگیری از از دست رفتن ارزش سرمایه خود می دانند، تقاضا به ویژه در زمان رکود اقتصادی یا تورم در این کشور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این افزایش تقاضا در محافظت شده ترین کشور جهان، شوک بزرگی به قیمت جهانی این فلز گرانبها وارد می کند.

اما آخرین اطلاعات منتشر شده توسط بانک خلق چین نشان می دهد که این بانک پس از حدود ۱۸ ماه خرید و افزایش ذخایر طلا را متوقف کرده است. ذخایر طلای بانک مرکزی چین در ماه مه در ۷۲.۸۰ میلیون اونس تروی ثابت ماند و ثابت کرد که این بانک خرید طلا را متوقف کرده است. این مشکل می تواند منجر به کاهش نسبتاً چشمگیر تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت بازار شود.

توسعه قیمت به کدام سمت خواهد رفت؟

اکنون زمان طرح این سوال است که قیمت بر اساس موارد ذکر شده در بالا به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟ آیا قیمت روز جمعه افزایش می یابد و کانال ۲۳۰۰ دلاری طلا حفظ می شود یا باید منتظر کاهش یا افزایش قیمت باشیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، همه چیز در مورد توسعه قیمت طلا در درجه اول به تصمیم فدرال رزرو در هفته های آینده بستگی دارد. البته اگر تا قبل از آذرماه اخبار مثبتی از کاهش نرخ سود بانکی در آمریکا داشته باشیم باید منتظر افزایش قیمت طلا و بالعکس باشیم. موضوع دیگری که می تواند بر طلا تأثیر بگذارد، وضعیت اقتصادی همچنان ناپایدار در منطقه یورو است. تصمیمات بانک مرکزی اروپا به اندازه تصمیمات فدرال رزرو آمریکا بر قیمت طلا تأثیر نمی گذارد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که تا پایان نرخ بالای سود بانکی در اروپا، بازار در جهت روند صعودی قیمت حرکت نخواهد کرد.

بنابراین در شرایط فعلی می توان گفت که پیش بینی می شود قیمت طلا در روزهای آینده در محدوده ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار آمریکا حرکت کند و دامنه نوسانات چندان بالا نباشد. اما در صورت تغییر عوامل فوق، ممکن است شاهد افت قیمت در بازارهای جهانی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا