بانک و بیمه

بازار فروش و تولید طلا در کما| مردم به جای خرید، تماشگر ویترین مصنوعات طلا شده اند

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با توجه به افزایش تدریجی قیمت در بازار طلا و سکه در یک تا دو هفته اخیر، انتظار می رفت که خریداران و سرمایه گذاران مانند گذشته وارد چنین بازاری برای خرید این کالاهای ارزشمند با هدف کسب سود مناسب شوند. ارزش سرمایه حفظ شده است اما همانطور که مشخص است این اتفاق نیفتاده و واحدهای فروش طلا و سکه در حال حاضر مشتری زیادی ندارند. بازاری که به نظر می رسد با توجه به عوامل متعدد و نوسانات قیمتی که سال ها و ماه ها پیش حاکم بود، حال و هوای خوبی ندارد.

چرایی سردی بازار فروش و تولید طلا در کشور مدتی است که نشان می دهد موانع و عواملی وجود دارد که مسئولان باید برای تحرک این صنعت و صنعت مهم پولی کشور، برنامه ریزی دقیقی انجام دهند و در این زمینه اقدام کنند. بخش، تصمیم درست گرفته و اقدامات لازم را انجام دهد. البته هرج و مرج و رکود و رونق بازارهای مهم سرمایه گذاری به وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی بستگی دارد و بر مسائل سیاسی نیز تأثیر می گذارد، اما به گفته کارشناسان تنها در این صورت است که اقتصاد در مسیر رشد و توسعه و مدیریت و تصمیمات کارشناسی قرار می گیرد. ساخته تبدیل شدن . ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که ثبات و رونق به بازارها بازگردد.

بازار تولید و فروش طلا وضعیت خوبی ندارد و به دلیل موازی کاری و ایجاد سیستم های توزیع و همچنین هزینه های بالای تولید و کاهش فروش مصنوعات در حالت کما قرار دارد دولت جدید به وضعیت این صنعت فکر خواهد کرد.

رکود بازار طلا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم

اگر به گذشته نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که وضعیت اقتصادی مردم همیشه خوب بوده و پول ملی ارزش واقعی خود را حفظ کرده است، نرخ تورم در کشور چندان بالا نیست و بخش تولید و فعالیت های تجاری نیز در حال رونق است. از سوی دیگر، سرمایه گذاری در بخش های مختلف نیز به خوبی اجرا شده است. در چنین شرایطی قدرت خرید مردم نیز افزایش یافته و اغلب آنها بخشی از درآمد خود را پس انداز می کنند و یا آن را به کالاهای با ارزشی مانند طلا، سکه و … تبدیل می کنند، اما اکنون چون نرخ تورم در کشور بالاست و در از یک سو شاخص‌های کلان اقتصادی نیز وضعیت خوبی ندارند، بنابراین درآمد لزوماً هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و بخش بزرگی از جامعه توانایی خرید طلا، سکه، خودرو و غیره را ندارند.

مشکلی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید؛ بازار تولید و فروش طلا وضعیت خوبی ندارد و با توجه به موازی کاری و ایجاد سیستم ها و همچنین هزینه های بالای تولید و کاهش فروش، پیش بینی می شود که دولت جدید به فکر این موضوع باشد صنعت به گفته نادر بذرافشان، تولید طلا در سال گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت، در حالی که در صورت فعال بودن بخش صادرات و رفع موانع، شرایط این صنعت قابل تغییر است. با این حال فعالان بازار طلا اکنون نگران آینده هستند چرا که تولید به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر واحدهای تولیدی نیز برای تامین هزینه های جاری آسیب های زیادی دیده اند.

کارگاه های تولید مصنوعات طلا به دلیل افزایش ناگهانی هزینه ها روزهای سرد و نامناسب تولید را سپری می کنند و مجبور به تامین هزینه های خود هستند و بسیاری تمایلی به تولید در چنین بازاری ندارند.

هزینه های بالایی که باعث دلسردی تولیدکنندگان و فروشندگان طلا شده است

عبادالله محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی تصریح کرد: بازار طلا و جواهر در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و به دلیل نوسانات قیمت و کاهش شدید قدرت خرید مردم، معاملات به راحتی انجام نمی شود، اگرچه معمولا در ماه های محرم و صفر افت جزئی وجود دارد تقاضا، بازار در حال حاضر خالی از مشتری است و تعداد کمی از خریدارانی که قصد خرید طلا و سکه را دارند به دلیل نوسانات قیمت این کالاها از دست می روند.

وی با بیان اینکه کارگاه ها و کارخانجات تولید مصنوعات طلا در کشور نیز به دلیل افزایش سریع هزینه ها روزهای سرد و بی ثمری را سپری می کنند، افزود: تولیدکنندگان شمش را به صورت نقدی خریداری می کنند و در ازای پرداخت دستمزد کارکنان و تهیه ابزار نیز باید پول پرداخت شود. مواد مصرفی را بلافاصله و به صورت نقدی دریافت می کنند، بنابراین مدیریت آنها اکنون به گونه ای است که مجبور به تامین هزینه های خود هستند و بسیاری تمایلی به تولید ندارند. از سوی دیگر، فروشندگان طلا و سکه به دلیل کاهش خرید، تمایل چندانی برای ماندن در چنین بازاری ندارند. بازار دوده و کوری، جایی که خریداران فقط می توانند به مصنوعات طلا در پشت ویترین نگاه کنند، زیرا توانایی خرید آنها را ندارند.

بازار مرکز فروش صرافی و طلای ایران عرضه کننده سکه و شمش طلا است که حراج سکه هایی که گاها قیمت آنها بالاتر از بازار آزاد است و یا راه اندازی سامانه هوشمند خرید، فروش و نگهداری طلا، نظر مردم را به خود جلب کرده است. جهت گیری تا حدودی موازی با اقداماتی است که باعث بی انگیزگی فعالان صنعت طلا شده است

به موازات اقدامات منجر به تعطیلی واحدهای فروش طلا

یکی از اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: پیش از این، هر زمان که قیمت طلا افزایش می یافت، استقبال بیشتری از سوی خریداران صورت می گرفت، اما اکنون دیگر اینطور نیست، زیرا خریداران طلا همیشه به دنبال سود هستند و در حال افزایش هستند عجله کنید تا در مدت کوتاهی از طلایی که می خرند سود ببرید زیرا فروشندگان طلا در حال حاضر باید آن را در زمان فروش با قیمت پایین تری بفروشند، بنابراین در چنین شرایطی خریداران طلا و سکه تصمیم به خرید طلای آب شده می گیرند تا حداقل هنگام خرید پول کمتری پرداخت کنید.

وی با بیان اینکه بازار مرکز مبادلات طلا و ارز ایران از دیرباز با عرضه سکه و شمش فعال بوده است، افزود: حراج سکه که قیمت آن گاها از بازار آزاد بیشتر است و یا ایجاد سامانه هوشمند خرید طلا فروش و احتکار تا حدودی مردم را به این سمت سوق داده است، رفتاری که برای اقتصاد بازار آزاد چندان مطلوب نیست. به موازات اقداماتی که انگیزه لازم را از فعالان صنعت طلا سلب کرده است، یکی از نمونه های آن تعطیلی یا کاهش فعالیت بسیاری از واحدهای تولید و فروش طلا است که اکنون مشهود است.

بر اساس این پاساژ، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان و سکه طرح جدید آزادی ۴۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۴۳۱ دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا