بانک و بیمه

بازار گرم خرید طلای مصرفی!| طلا برای سرمایه گذاری جذابیتی ندارد!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از کاهش قیمت جهانی طلا، مدتی است که قیمت طلا در بازار داخلی کاهش یافته است، کاهش قیمت منجر به کاهش قیمت سکه شده است، از سوی دیگر این روزها مردم نیز مطالبه دارند. سکه های کوچک یا قطعات طلا با وزن کم است. مشکلی که نشان می دهد بازار سرمایه گذاری برای سکه و طلا وجود ندارد. این در حالی است که در ماه های اخیر با وجود افزایش چشمگیر و بی سابقه قیمت طلا و سکه، خریداران زیادی به این بازار مراجعه کرده اند. از آنجایی که قیمت ها اکنون به کف رسیده است، بازار طلا و سکه با سرمایه گذاران برای خرید طلا و سکه مواجه نیست.

آن مرحوم فروردین ماه سال و نیمه اول شهریور قیمت طلا و سکه به قدری افزایش یافت که بسیاری از مردم تعجب کردند و با مشاهده افزایش آنی قیمت این کالاهای با ارزش حتی در اوج قیمت، با فرض اینکه طلا یا سکه های دیروز را به عنوان دستمزد می خرند، آنها را خریداری کردند. کمتر برای چنین معامله ای. روند صعودی قیمت این کالاها مدتی ادامه یافت، اما به دلیل اثربخشی کاهش مشکلات سیاسی، تنش در منطقه و همچنین ناتوانی رژیم صهیونیستی در پاسخگویی به حمله موشکی ایران، قیمت طلا افزایش یافت و سکه کاهش یافت.

رشد قیمت طلا و سکه اخیرا فروردین این امر علاوه بر تاثیر تشدید تنش ها در منطقه، ناشی از افزایش بی سابقه قیمت جهانی طلا بود که به حدی رسید که قیمت جهانی طلا به بیش از ۲۳۰۰ دلار رسید و افزایش بی سابقه قیمت را در پی داشت. و همین امر موجب شد تا قیمت طلا و سکه نیز به همین نسبت افزایش یابد. رشد آن باید همراه با افزایش قیمت ارز افزایش یابد

رشد بی ثبات قیمت طلا و سکه

قیمت سکه که در آن روزها برای ورود به کانال ۴۷ میلیون تومان افزایش یافته بود و قیمت هر گرم طلا در آستانه ۴ میلیون تومان قرار داشت، به یکباره سقوط کرد و قیمت این کالاها کاهش یافت به طوری که اکنون قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به کانال ۳۹ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. در حال حاضر بازار سرد است و خریدار زیادی وجود ندارد.

البته رشد قیمت طلا و سکه اخیرا فروردین و اوایل اردیبهشت علاوه بر تاثیر تشدید تنش‌ها در منطقه و همچنین رویدادهای بین‌المللی و سیاسی، این ماه به دلیل رشد بی‌سابقه قیمت جهانی طلا بود، زیرا قیمت جهانی طلا در میانه‌ی سال‌های اخیر در مسیر رشد قرار داشت. نقطه داغ جنگ بین نیروهای حماس و رژیم جعلی اسرائیل این بود که قیمت جهانی آناس با افزایش بی سابقه قیمت به بیش از ۲۳۰۰ دلار رسید و همین امر باعث شد قیمت طلا و سکه همگام با رشد افزایش یابد. نرخ آناس بی سابقه است علاوه بر افزایش قیمت ارز در کشور رکوردهایی به ثبت رساند

قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر بیش از ۷۰ دلار کاهش یافته است که همراه با کاهش نرخ ارز ناشی از مدیریت بازار این گونه کالاها، کاهش تقاضای نقدینگی را در پی داشته است. افزایش قیمت در بازار سکه و طلا منجر شد که با کاهش همراه شد

روند نزولی قیمت ها در بازار سکه و طلا

گفتگوی محمد کشتی آرای رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص وضعیت فعلی بازار طلا گفت: پس از افزایش تدریجی قیمت جهانی طلا از پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، به دلیل اجرای سیاست های اقتصادی و همچنین مشکلات سیاسی جهان، قیمت طلا، نقره، پلاتین و غیره سقوط کرده اند، بنابراین در چند روز گذشته ما توانستیم کاهش قیمت بیش از ۷۰ دلاری را برای هر اونس طلا مشاهده کنیم. این معضل در کنار کاهش نرخ ارز در کشور به دلیل مدیریت بازار این گونه کالاها که منجر به کاهش تقاضا برای ارز شده است، باعث کاهش قیمت در بازار سکه و طلا شده است.

وی با بیان اینکه چند هفته است که طلا و ارز در محدوده ثبات قیمتی قرار دارند، گفت: البته چنین روندی وضعیت خوب و باثبات بازار این کالاها را نشان می دهد و از آنجایی که نرخ ارز در بازار افزایشی نیست. همچنین قیمت ارز جهانی افزایش می یابد. مسیر نزولی از پیش تعیین شده است، بنابراین ریزش قیمت طلا و سکه این روزها در بازار باید جذابیت لازم را داشته باشد کاهش قیمت ها، اما برخلاف واقعیتی که گاهی قیمت ها افزایش می یابد، همه برای خرید طلا و سکه به سمت بازار هجوم می آورند. . با خودشون میارن ولی الان دیگه اینطوری نیست.

با وجود اینکه واحدهای فروش طلا مشتریان زیادی دارند، اکثر خریداران طلا کسانی هستند که برای سرمایه گذاری در طلا و سکه برای خرید به بازار نمی آیند و بیشتر متقاضیان را افرادی تشکیل می دهند که طلای سبک یا طلای کوچک را خریداری می کنند. قطعه، یعنی طلا را با دیدگاه مصرف می خرند

طلا و سکه برای سرمایه گذاران جذابیت کمتری پیدا کرده اند

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: معمولا در هفته های منتهی به محرم با برگزاری مراسم عروسی و انجام مراسم های مختلف، تقاضای طلا افزایش می یابد. این رویداد ممکن است شرایط بازار را در هفته های آینده تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه در حال حاضر واحدهای فروش طلا با مشتریان زیادی مواجه هستند، اما اکثر خریداران طلا کسانی هستند که با قصد سرمایه گذاری طلا و سکه به بازار نمی آیند و بیشتر متقاضیان خرید طلا یا خرده طلا هستند. سکه، یعنی طلا را برای مصرف می خرند نه برای سرمایه گذاری. مشکل اینجاست که این روزها جذابیت طلا و سکه برای سرمایه گذاران کمتر شده است.

کشتی آرا افزود: از آنجایی که مدتی است انگیزه و هیجان سرمایه گذاران برای خرید طلا کم شده است، معاملات در بازار روال عادی و آرام در حال انجام است و دیگر تقاضای زیادی برای خرید قطعات هر سکه بهار آزادی یا طلا وجود ندارد. از نظر وزن زیاد قابل توجه نیست. چنین روندی حاکی از آن است که سرمایه گذاران طلا و سکه با آگاهی از وضعیت بازار، توجه کمتری به این بازار دارند.

حراج طلا در شرایط خاصی برگزار می شود و عمومی نیست، زیرا چنین سیاستی برای رفع نیازهای تولیدکنندگان و کارگاه های تولیدی طلا انجام می شود و جهانی نیست. اقدامی که می تواند به تنظیم بازار و رفع نیاز بازار تولیدکنندگان طلا کمک کند

تنظیم بازار با حراج سکه و شمش طلا

وی با اشاره به تاثیر حراج سکه و شمش طلا در بازار افزود: حراج طلا در چارچوب خاصی صورت می گیرد و جنبه کلی ندارد چرا که چنین سیاستی متناسب با عرضه طلا توسط تولیدکنندگان انجام می شود. و به کارگاه های تولیدی نیازی نیست و عموماً نیازی نیست. اقدامی که می تواند به تنظیم بازار و رفع نیازهای بازار تولیدکنندگان طلا کمک کند. بر اساس گزارش های موجود، تاکنون در مجموع ۳۱ حراج حضوری در مرکز مبادلات ایران، حدود ۴۸۴۴ کیلوگرم شمش طلا معامله شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۷ میلیون تومان است. ۶۰۰۰۰۰ تومان. قیمت نیم سکه ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷ میلیون تومان است. همچنین در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۴۵ هزار و ۵۰۸ تومان و حواله دلاری نیز با نرخ ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان معامله می شود. در حالی که نرخ دلار آزاد همچنان زیر ۶۰ هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا