فناوری

بازدهی بازارها در هفته چهارم دی ۱۴۰۲

به گزارش میهن تجارت، در هفته چهارم دی در ماه جاری، حمله موشکی سپاه به برخی مواضع تروریست ها در منطقه، بازارهای داخلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. بازار ارز و بورس به این اتفاقات واکنش صعودی نشان دادند.

در مدت یاد شده قیمت دلار به شکل شارپی روند صعودی را آغاز کرد و امروز با انتشار خبر حمله نظامی پاکستان به سراوان، روند صعودی قیمت این اسکناس شتاب بیشتری گرفت.

تحلیلگران اقتصادی رویدادهای هفته گذشته را که از سه شنبه شب آغاز شد، تاثیرگذارترین عامل در نوسانات بازار می دانند. این در حالی است که برخی فعالان اقتصادی معتقدند که اگر تلاش سیاستگذاران نبود، دلار به راحتی به محدوده ۵۶ هزار تومان می رسید و پس از آن سایر بازارها روند صعودی به خود می گرفتند.

قیمت دلار

بررسی کارایی قیمت دلار از ۲۱ تا امروز ۲۸ نشان می دهد که اسکناس آمریکا هفته را با افزایش ۴.۳۷ درصدی به پایان رساند. این اسکناس امروز با قیمت ۵۳ هزار و ۷۵۰ تومان بسته شد.

قیمت طلا

امروز ۱۶ آذرماه هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت ۲ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و با ۷۸ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به پایان رسید. طلا در این هفته بازدهی مثبت ۳.۰۲ درصدی داشت. در هفته چهارم آذرماه هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.

لازم به ذکر است که قیمت جهانی طلا در زمان نگارش این گزارش به دلار ۲۰۱۱ رسید. قیمت جهانی طلا در هفته جاری نسبت به مدت مشابه هفته گذشته ۲۲ دلار کاهش داشته است.

قیمت سکه

سکه امامی در هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۱۷ درصدی داشت. این قطعه امروز با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان به کار خود پایان داد و نسبت به هفته گذشته ۵۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت سکه امامی امروز با ۱۳۵ هزار تومان کاهش به ۳۱ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی با ۷۰ هزار تومان کاهش به سطح ۲۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. در آخرین معامله امروز قیمت نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و ۱۷ میلیون و ۹۹۰ و ۱۰ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی ۶ میلیون و پنج هزار تومان معامله شد و پنج هزار تومان افزایش یافت.

تبادل

بازار سهام این هفته شاهد نقش آفرینی قیمت دلار بود. رشد قیمت دلار در نیمه اول هفته و ورود به کانال ۵۳ هزار تومانی بورس را در مسیر صعودی قرار داد و معاملات را داغ کرد.

اما با سرکوب قیمت دلار در اواسط هفته توسط بانک مرکزی که مبتنی بر سیاست ارزی و خبر درمانی بود، بورس نیز سقوط کرد و وارد فاز احتیاط شد. حتی پس از حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر گروه های تروریستی در عراق، سوریه و پاکستان که منجر به بازگشت قیمت دلار به کانال ۵۳ هزار تومانی شد، بازار سهام بهبود نیافته و در بازار باقی ماند. همان مرحله محتاطانه تا بالاخره هفته آخر ژانویه. به منظور تکمیل فضای بهبود.

عملکرد شاخص ها در هفته پایانی دی ماه

در هفته چهارم دی شاخص کل بورس در ماه جاری از سطح دو میلیون و ۱۷۰ هزار واحد به دو میلیون و ۱۸۵ هزار واحد رسید و بازدهی ۰.۷ درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل در این هفته تحت تاثیر معاملات سهام دلار تقویت شد که البته در آخرین روز معاملاتی هفته از این اهرم استفاده نشد.

در هفته جاری به دلیل توجه بیشتر معامله گران به نمادهای صادرات محور و دلاری، بازار نمادهای کوچک و متوسط ​​کاهش یافت و شاخص هم وزن بازدهی منفی را به ثبت رساند. با این حال بازار در آخرین روز هفته مدار سهام خرد را روشن کرد تا شاخص هم وزن در روز چهارشنبه مثبت شود.

شاخص هم وزن از ۷۶۳ هزار و ۲۰۰ واحد در هفته جاری به ۷۶۲ هزار و ۳۴۰ واحد رسید و بازدهی منفی ۰.۱۱ درصدی را به ثبت رساند.

حجم و ارزش معاملات خرده فروشی

در این هفته حجم خرده فروشی سهام، حق تقدم و صندوق های سرمایه گذاری به طور میانگین ۹ میلیارد سهم بوده است. در عین حال میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۵ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است.

در این هفته ۷۵۰ میلیارد تومان پول واقعی از سهام، حق تقدم و صندوق های سرمایه گذاری برداشت شد.

گزارش های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا