اخبار بورس

بازدهی قابل توجه سبد‌های “تفارس”/ تحقق سود خالص ۲۹۵ میلیارد تومانی “تفارس”/ صندوق بازنشستگی تکمیلی خلیج فارس در مرحله موافقت اصولی قرار دارد

مدیر عامل تامین مالی خلیج فارس گفت:

مدیرعامل صندوق سرمایه خلیج فارس گفت: مدیرعامل «تفارس» در تشریح راه‌اندازی این صندوق گفت: مجوز تأسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی خلیج فارس اخذ شده و در مرحله تصویب اصولی هستیم.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمجمع عمومی عادی سالیانه تامین مالی خلیج فارس در روز دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تشکیل شد.

بر اساس این گزارش، محمد ابراهیم پور زرندی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه خلیج فارس در این مجمع اظهار داشت: می دانید که سرمایه شرکت در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است از جلسه میلیارد تومان بهمن در این ماه فرآیند افزایش سرمایه به پایان رسید و مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به سرمایه اضافه شد. با توجه به الزامات سازمان بورس و تعهد ما به جلسه، ملکی با این مبلغ خریداری شد.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود این ساختمان صرفا برای تامین سرمایه خریداری شود، اما هیات هلدینگ خلیج فارس با توجه به تاسیس گروه مالی خلیج فارس و تجمیع شرکت کارگزاری خلیج فارس و شرکت ها تصمیم به خرید آن گرفت. در آینده افزوده می شود، در یک واحد اداری تصمیم به فعالیت در این ساختمان با سه شرکت سرمایه گذاری مدبران، کارگزاری خلیج فارس و تامین مالی خلیج فارس گرفت. ۴۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق خلیج فارس و ۴۵۰ میلیارد تومان توسط دو شرکت دیگر پرداخت شد. این ساختمان ۴۳۰۰ متر مربع و در ۹ طبقه در خیابان بخارست واقع شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس تصریح کرد: سهامداران «تفارس» شامل ۴۵ درصد هلدینگ خلیج فارس، ۱۸.۸ درصد مابقی را مدیران، سهامداران خرد و صندوق مدیریت بازار تشکیل می دهند. اعضای هیئت مدیره جزو بهترین های بازار سرمایه هستند.

پورزرندی خاطرنشان کرد: روند تغییرات شاخص ارزش شرکت نسبت به شاخص صنعت و بورس تقریبا بهتر از رقبا بوده است.

همچنین ۱۶ جلسه کمیته حسابرسی، ۴ جلسه کمیته ریسک و نظارت و ۵ جلسه کمیته انتصابات در «تفارس» تشکیل شد و تمامی این گزارشات به هیأت مدیره ارائه شد و حسابرس و بازرس قانونی نیز اخذ کرده اند. همه این موارد را در نظر بگیرید

وی در خصوص عملکرد تامین سرمایه در خلیج فارس ادامه داد: اگر فعالیت تامین سرمایه را به دو بخش مدیریت دارایی و تامین مالی تقسیم کنیم، در این بخش یک پروکسی داریم که ۴ صندوق فعال دارد. در جلسه سال گذشته که اولین سال تاسیس پایتخت خلیج فارس بود، دو صندوق داشتیم. امسال دومین سال فعالیت مالی در خلیج فارس است. صندوق نفت ۶۲۰۰ میلیارد تومان، صندوق ساحل ۵۰۰ میلیارد تومان، صندوق گنجینه مینو که یک صندوق سهام عدالت است ۲۶۰ میلیارد تومان و صندوق ضمانت سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان است. مجوزهای این صندوق ها در آذر و دی ماه گذشته دریافت شد.

مدیرعامل «تفارس» در تشریح تأسیس این صندوق گفت: مصوبه تأسیس صندوق بازنشستگی اضافی خلیج فارس گرفته شده و در مرحله تصویب کلی از صندوق ذخیره انرژی از سوی بورس انرژی هستیم ، که اساساً در فاز مجوز اعطا می شود. همچنین مجوز تأسیس صندوق بخشی و صندوق کارشناسی صنعت را دریافت کرده ایم و به زودی پذیره نویسی را آغاز می کنند.

وی افزود: در مورد دارایی های تحت مدیریت شرکت نیز باید گفت که سال گذشته ۵۹۰۰ میلیارد تومان داشتیم و امسال عملکرد به ۷۳۸۰ میلیارد تومان رسیده است.

پورزرندی در خصوص عملیات بازار گفت: در این بخش مدیریت بازار ۱۳ اوراق بهادار را به عهده داریم. از سوی دیگر مجموع فروش اوراق در سال ۱۴۰۲ به نزدیک به ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید در حالی که سال گذشته این ارزش ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود. معاونت مالی سرمایه گذاری خلیج فارس نیز در دو سبد یکی پذیره نویسی پتروشیمی اروند و دیگری پتروشیمی تندگویان کار خود را آغاز کرده و به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیارد تومان پرتفوی تشکیل داده است. این سبدها مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بوده و بازدهی قابل توجهی را برای سهامداران به همراه داشت. پذیره نویسی و بازاریابی اوراق بدهی شرکت، انتشار اوراق به ارزش ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، ۶۸ درصد توسط هلدینگ و گروه پتروشیمی ها و ۳۲ درصد در خارج از هلدینگ رخ داده است. در خصوص تعهدات پذیره نویسی برای مدیریت بازار، ۱۹۰۰ اوراق صادر کردیم که معادل ۴۸۰۰ اوراق است. تعهد پذیره نویسی سهام نیز ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در بخش مشاوره نیز از نظر تامین مالی در رتبه اول و از نظر اعتبار در رتبه ششم قرار داریم. رتبه ما در سال گذشته به ۳ و امسال به ۱۰ رسید زیرا شرکت های کلیدی را رتبه بندی کردیم. از پتروشیمی اروند تاییدیه گرفته ایم که به زودی منتشر می شود. پتروشیمی بندر امام را هم در برنامه داریم.

مدیرعامل صندوق سرمایه حلیج فارس درباره ابزارهای جدید گفت: اوراق اتکایی، وکالت و انتشار اوراق ارزی را در دستور کار داریم و به محض اخذ مجوز فعالیت، منتشر می شود.

وی در خصوص عملیات مالی «تفارس» گفت: درآمد این شرکت نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان و سود خالص ۲۹۵ میلیارد تومان بوده است. ما ۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه داشتیم و از این درآمد ۵۰ درصد سود کردیم. حاشیه سود عملیاتی ۵۱ درصد، حاشیه سود خالص ۴۹ درصد، نسبت کل بدهی به حقوق صاحبان سهام ۶۱ درصد، نسبت سود انباشته به دارایی ها ۱۵ درصد است که البته پایین است زیرا بیش از ۹۰ درصد سود بوده است. ساخته شده در سال گذشته توزیع شده است.

پورزرندی افزود: در بین ۱۲ منبع سرمایه فعال در کشور تنها سرمایه خلیج فارس یک میلیارد تومان و سایر منابع سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد و بیشتر است.

مدیرعامل شرکت تفارس گفت: در این جلسه صورتهای مالی سالانه در تاریخ ۲۹ منتشر شد اسفند ۱۴۰۲ تایید شده است. معاملات موضوع ماده ۱۲۹ باید تفویض شود. همچنین پیشنهاد می کنیم در صورت مخالفت، سود تا حد امکان کم باشد. ما تابع سهامداران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا