اخبار اقتصاد ایران

بازگشت به عصر قرعه‌کشی؛ فرمان دست سایپا و ایران‌خودرو می‌افتد!

تعداد متقاضیان پیش فروش ایران خودرو از مرز یک میلیون نفر گذشت اما احتمالا تا پایان سال ظرفیت تولید ایران خودرو به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

افق میهن به نقل از فرارو، سامانه یکپارچه فروش خودرو تنها ۱۷ ماه پس از آغاز به کار رها شد و شواهد حاکی از بازگشت دوران قرعه کشی است.

پیش فروش ایران خودرو در مرداد امسال طبق اخبار غیررسمی بیش از یک میلیون متقاضی مورد استقبال قرار گرفته اند و از سوی دیگر آمارهای رسمی نشان می دهد که اگر ایران خودرو با سرعتی برابر با چهار ماهه امسال مشغول تولید باشد، باید انتظار داشت. تا پایان سال ۱۴۰۳ نزدیک به نیم میلیون سواری عرضه کند. بازگشت روش فروش خودرو زیر نظر خودروسازان در سایه شکست سیستم یکپارچه و عرضه خودرو در بورس اتفاق افتاده است و به همین ترتیب. تاکنون ابهامات زیادی برای متقاضیان شرکت در طرح پیش فروش ایران خودرو وجود داشته است.

بازگشت به دوران قرعه کشی

سیستم یکپارچه فروش خودرو کمتر از دو سال در صحنه باقی ماند. اسفند ۱۴۰۱ بلافاصله فاز اول فروش خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شد فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ مرحله جدید فروش خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو با کنار گذاشتن قرعه کشی ایران خودرو و سایپا شروع به کار کرد و در همان مرحله اول اولویت دریافت خودرو برای تمامی شرکت کنندگان مشخص شد. شرکت کنندگان خوش شانس در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۲ به محصولات منتخب دست یافتند. مهلت دریافت گروه دیگری از متقاضیان به سال ۱۴۰۳ موکول شد و در نهایت بخش قابل توجهی از خریداران به دلیل سال ۸۵ مجبور به انتخاب محصولی متفاوت از انتخاب اولیه شدند. داستان های استاندارد و سخت گیری های سازمان ملی استاندارد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو هم اکنون پس از گذشت نزدیک به ۱۷ ماه از صحنه خارج می شود و پس از کنار گذاشتن تخصیص خودرو بر اساس اولویت بندی سامانه، باید دوباره منتظر بازگشت قرعه کشی باشیم تا ظرفیت خودروسازان مشخص شود.

پیش فروش محصولات ایران خودرو در حال حاضر به گونه ای برگزار می شود که گفته می شود تا پایان سال ظرفیت تولید این کارخانه به میدان می آید. از این پس می توان انتظار داشت متقاضیان بیشتری نسبت به ظرفیت تولید ایران خودرو ثبت نام کنند. اخبار غیررسمی حاکی از آن است که تنها سه روز پس از اعلام شرط افتتاح حساب نیابتی برای شرکت در پیش فروش ایران خودرو، میلیون ها نفر در بانک های مختلف مشغول به کار شدند و هایمن بازگشت به دوران قرعه کشی را تقویت می کند.

شکست عرضه خودرو در بورس و سیستم یکپارچه

سامانه یکپارچه فروش خودرو شکست خورد و از سوی دیگر بحث عرضه خودرو در بورس تمام نشد. عباس علی آبادی وزیر صمت دولت سیزدهم اردیبهشت وی امسال از پایان سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد. علی آبادی گفته بود سیاست شخصی من حذف سیستم یکپارچه خودرو و ارتباط مستقیم مشتریان با خودروساز است.

عرضه خودرو در بورس نیز به عنوان راه دیگری برای جبران زیان خودروسازان معرفی شد. هدف از عرضه خودرو در بورس این بود که قیمتی بین قیمت مصوب کارخانه و بازار آزاد تعیین شود تا هم خودروسازان پول بیشتری به دست بیاورند و هم از سوی دیگر خریداران مجبور به معامله با بازار آزاد نباشند. اعداد

فروش خودرو در بورس اما مخالفان زیادی از جمله نمایندگان مجلس پیدا کرد و مشکل اصلی تفاوت تعیین قیمت خودرو در بورس با فرمولی بود که در کمیسیون صنایع فاش شد. نمایندگان مجلس بر این باور بودند که بر اساس قانون، مازاد درآمد خودروسازان از طریق فروش خودرو در بورس نباید به جیب آنها واریز شود و هزینه اضافی دریافتی از متقاضیان نسبت به نرخ کارخانه، متعلق به خزانه دولت

سه ابهام در پیش فروش جدید ایران خودرو

پیش فروش محصولات ایران خودرو در مرداد ۱۴۰۳ اولین عرضه بزرگ خودروسازان پس از کنار گذاشتن سیستم یکپارچه است. همزمان با آغاز پیش فروش ایران خودرو، بلاتکلیفی از جمله نحوه تخصیص خودرو به متقاضیان، نوع مدل های ارائه شده در طرح پیش فروش و شرایط شرکت در طرح برای متقاضیان مهم شد.

پیش فروش ایران خودرو معمولا ظرفیت دارد و از طرفی مانند اکثر پیش فروش های دیگر شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه هستیم. اگرچه پیش بینی ها حاکی از بازگشت روش عرضه خودرو در کارخانه به صورت قرعه کشی است، اما هنوز به صورت رسمی نحوه تخصیص خودرو به متقاضیان اعلام نشده است. دومین ابهام، نوع مدل های ارائه شده در طرح پیش فروش ایران خودرو است.

پیش فروش ایران خودرو با عرضه ۶ محصول داخلی شامل ۲۰۷ Desti، Rera، Tara، Ranaplus، Sorenplus و Hayma آغاز شده و دو خودروی برقی Luna GRE و FAW Bestune NAT در کنار این مدل ها حضور دارند. با این حال تا ظهر چهارشنبه ۲۴ مرداد هیچ کس در مورد مدل های ۲۰۷ Desti، Tara، Ranaplus و حتی هایما نمی دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا