اخبار اقتصاد ایران

بازگشت به فساد دبش! | خبرگزاری ایران تحلیل

ایران تحلیل: پس از افشای بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران که بالغ بر ۳.۴ میلیارد دلار به نام «چای دباش» بود، اتفاقاتی مانند بسته شدن پر سر و صدا صفحه اینستاگرام صادق بوقی و استرداد امیرحسین مقصودلو تتلو) از ترکیه به ایران اتفاق افتاد. بعد از آن جام ملت های آسیا آمد […]

ایران تحلیل: پس از افشای بزرگترین فساد مالی تاریخ ایران که بالغ بر ۳.۴ میلیارد دلار به نام «چای دباش» بود، اتفاقاتی مانند بسته شدن پر سر و صدا صفحه اینستاگرام صادق بوقی و استرداد امیرحسین مقصودلو تتلو) از ترکیه به ایران اتفاق افتاد. پس از آن جام ملت های آسیا آمد و متن و حواشی فوتبال و در نهایت حذف ایران از مسابقات سوژه اصلی شد.
حالا که صفحه صادق بوقی باز شده و فالوورهایش از ۱۲۷ هزار نفر به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده اند و تتلو پشت میله های زندان و در انتظار محاکمه است و تیم ملی حتی به فینال هم نرسید، وقت آن رسیده که به موضوع اصلی برگردیم. به عقب برگردیم و نگذاریم این فساد بزرگ به فراموشی سپرده شود.
نمی شود گروه هایی به اسم تامین نیاز داخلی میلیاردها دلار از پول این ملت را حیف و میل کنند یا ارز دولتی بگیرند و در بازار آزاد بفروشند و حتی چای تاریخ مصرف گذشته و مسموم را به حراج بفروشند و افکار عمومی این کار را نمی کند. حتی درک کنید که کدام مقامات چنین کاری انجام می دهند. با مردم کردند؟
بر اساس آنچه عصر ایران نوشت، محاکمه علنی عاملان اصلی این سرقت بزرگ و تاریخی – حتی اگر وزیر یا وزیری در بین متهمان باشند – مطالبه مردم است و نادیده گرفته نمی شود.
لازم به ذکر است که مسئولان دولت سیزدهم اعلام می کنند که شناسایی این فساد گسترده در اواخر سال اول دولت و توسط خود دولت اتفاق افتاده و روند برخورد با متخلفان و کشف ابعاد گسترده این فساد بلافاصله شروع شد.
عمده تخلف در این پرونده مربوط به تخصیص و عرضه ارز به میزان بیش از ۳ میلیارد دلار به شرکت های چای دباش است که از آن به عنوان یکی از بی سابقه ترین فسادهای تاریخ کشور یاد می شود.
شرکت کشاورزی دباش با نام تجاری “چای دباش” که توسط خانواده ای اداره می شود، در حال حاضر یکی از بزرگترین کارخانه های چای آسیا با ظرفیت تولید بیش از ۶۰۰۰ تن چای در سال را در اختیار دارد.
این گروه تجاری علاوه بر تولید چای در ایران به کشت و فرآوری چای در کشورهای آفریقایی نیز می پردازد.
رسماً برای اولین بار سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۱۱ آذر ۱۴۰۲ این اختلاس را تایید و اعلام کرد. بر اساس اعلام سازمان بازرسی کل کشور، گروه کشاورزی و صنعت دابش طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ مبلغی معادل سه میلیارد و سیصد و هفتاد میلیون دلار بابت واردات چای و ماشین آلات ارز دریافت کرده است که از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ دلار. هفتاد و دو میلیون دلار ارز دولتی بوده است.
به گفته خدائیان، واردات چای و ماشین آلات این گروه تجاری نیازمند ثبت سفارش و تاییدیه وزارت صلح، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بود که طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با هماهنگی انجام شد. ارسال به بانک مرکزی جهت تخصیص لازم انجام شده است. در حالی که برای سایر شرکت های متقاضی شرایطی مانند سابقه واردات قبلی و … ملاک تایید قرار گرفت.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، با بررسی عملکرد گروه مذکور در زمینه انتقال ارز و واردات چای، تخلفات فراوانی شناسایی و در نهایت سازمان بازرسی به دلیل تشکیل پرونده برای آن گروه تجاری عدم انجام تعهدات ارزی خود
پرونده دستگاه هایی که به این شرکت ارز تخصیص داده بودند نیز به دلیل بررسی برخی تخلفات به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال می شود. در حال حاضر بخش دیگری از این پرونده در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است.
رئیس سازمان بازرسی در این خصوص نتایج ورود این سازمان به موضوع «واردات چای و ماشین آلات وابسته به کشور طی سه سال گذشته و عدم ایفای تعهدات ارزی توسط یک گروه تجاری واردکننده» را تشریح کرد. وی با بیان اینکه میزان چای مورد نیاز کشور حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است که حدود ۷۰ درصد آن وارداتی است، گفت: در حالی که نزدیک به یکصد شرکت تولیدی و بازرگانی به واردات چای مشغول هستند. اما بیشتر واردات توسط یک گروه تجاری خاص انجام می شود.
خدائیان افزود: این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بابت واردات چای و ماشین آلات پیشرفته چاپ و بسته بندی ارز دریافت کرده و در این مدت ۷۹ درصد ارز خارجی دریافت کرده است. ارز اختصاص داده شده برای واردات چای ، به این گروه تجاری اختصاص داده شده است.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ کل ارز تامین شده برای واردات چای حدود یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار بوده که از این میزان یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار به این گروه اختصاص یافته است.


رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه گروه بازرگانی مذکور در قبال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافتی به تعهدات خود عمل نکرده و کالایی وارد کشور نکرده است، گفت: دریافت شده، در بازار آزاد به مبلغ بالاتر فروخته می شود.
خدائیان درباره واردات ماشین آلات مربوط به این گروه تجاری گفت: علاوه بر ارز تامین شده برای واردات چای، طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار برای واردات به این گروه تجاری اختصاص یافت. ماشین آلات مربوطه که مجموع تعهدات این شرکت است اضافه و با اتمام مهلت قانونی به مبلغ تعهدات منقضی شده حل نشده اضافه می شود.
وی با اشاره به تخلف این شرکت در ثبت سفارش چای درجه یک خارجی و واردات چای درجه دو کنیایی و ایرانی، گفت: در حالی که این گروه اقدام به ثبت سفارش چای درجه یک هندی با نام دارجلینگ به ارزش ۱۴ کرده بودند. دلار در هر کیلو اما در عمل چای کنیا و چای درجه دو صادراتی ایران را به ارزش حدود ۲ دلار وارد کرد و سازمان غذا و دارو با نمونه های به دست آمده با هماهنگی ارزیاب گمرک کیفیت چای های وارداتی را به صورت سیستماتیک تایید کرد. است.
خدایان یکی دیگر از تخلفات این شرکت را در نحوه ترخیص کالا برشمرد و اظهار داشت: مسیری که در گمرک برای ترخیص کالاهای این گروه در نظر گرفته شده بود عمدتاً «مسیر سبز» بوده است یعنی تنها از طریق سامانه، کنه های مورد نظر و در نتیجه کالا ترخیص و وارد کشور شده است. در حالی که واردات چای مستلزم استعلام از سایر دستگاه ها برای تایید کیفیت است و قاعدتاً طبق مقررات واردات این محصول باید از مسیر زرد یا قرمز انجام شود.
رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: واردات چای و ماشین آلات این گروه تجاری مستلزم ثبت سفارش و تاییدیه وزارت صلح، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بود و طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با هماهنگی انجام شده توسط مدیران مؤسسات مذکور، سفارشات این گروه به میزان بیشتری ثبت شد. تایید نیاز کشور و به محض ارسال به بانک مرکزی تخصیص لازم انجام شده است. در حالی که برای سایر شرکت های متقاضی شرایطی مانند سابقه واردات قبلی و… ملاک تایید قرار گرفت و به گفته برخی واردکنندگان گاهی هیچ یک از سفارش های درخواستی آنها تایید نشد.
خدائیان با توجه به تاکید مکرر رئیس قوه قضائیه مبنی بر برخورد با فردی که ارز را گرفته و در جای مناسب خرج نکرده است و همچنین درخواست از نهاد پرداخت کننده ارز، از ارجاع پرونده به دستگاه قضایی خبر داد. دادستانی و اعلام کرد: در خصوص تخلفات و مجرمیت های منتسب شده مدیران دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت حراست، گمرک، استاندارد و برخی بانک ها گزارش ویژه ای از سوی سازمان بازرسی تهیه و به سازمان بازرسی ارسال می کنند. دادسرای ویژه جرائم اقتصادی
در همین زمینه، بازرس ویژه رئیس جمهور در مبارزه با فساد در گفت و گو با ایرنا، درباره پرونده تخلف در واردات چای که مربوط به یک علامت تجاری خاص است، اظهار داشت: اتفاقی که افتاده مربوط به مرحله خاصی بوده است. که بیش از نیاز وارداتی بود با مقدار قابل توجهی ارز به شرکت مذکور تخصیص یافت.
حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان افزود: بازرسی ویژه ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات به محض اطلاع از این موضوع وارد این پرونده شدند و اقدامات و مکاتبات لازم با وزارت جهاد انجام شد. بانک مرکزی و گمرک جهت کسب اطلاعات و جلوگیری از تداوم تخصیص ارز به آن شرکت. و پرونده در مرجع قضایی در حال رسیدگی است.
درویشیان خاطرنشان کرد: البته در گذشته بخشی از این ارز به این شرکت پرداخت می شد و ما معتقدیم که نباید همین مبلغ پرداخت می شد و در برخی موارد شرکت تعهداتی داشت اما در زمان تعیین شده و سازمان تعزیرات هم اکنون در حال بررسی موضوع است. و اقدامات قانونی لازم انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا