بازگشت خودرو به بورس کالا
با طراحی مبادله مواد اولیه با گواهی سپرده وسیله نقلیه ، مسیر جدیدی برای سرمایه گذاری و خرید ماشین ایجاد می شود.
براساس Business News ، خرید و فروش اتومبیل در بورس با توجه به حل و فصل شورای رقابت از زمان خصوصی سازی تولید کنندگان خودرو و سهام آنها ، راه جدیدی برای بازار خودرو است.
مسیری که با عرضه مستقیم خودروها در مبادله کالا راه اندازی نشده است ، اما با ابزار جدید “گواهی سپرده اتومبیل”. بر این اساس ، مبادله مواد اولیه ایرانی این امکان را برای عموم مردم فراهم کرده است که بتوانند در معاملات گواهینامه های سپرده گذاری ، سرمایه گذاری در مبالغ اندک و در نهایت تبدیل به اتومبیل شوند. مسیری که طراحان آن می گویند می تواند هم یک ابزار سرمایه گذاری باشد و هم راهی برای خرید ماشین.
می توانید سؤالات مهمی را در مورد طراحی بازار “گواهی سپرده ماشین” پیدا کنید. اول ، آیا این اقدام برای هماهنگی و رضایت با مهمترین تصمیمات سیاسی اتومبیل ، از جمله وزارت بازرگانی و هیئت رقابت ، یا اینکه تجربه های قبلی در زمینه قیمت و مراقبت بدون اجماع سیاسی و در قالب آزمایش و خطا چقدر است؟
اگر در دو سال گذشته به مخالفت جدی این دو موسسه با بازار سهام نگاه کنیم ، این ابهام برجسته تر می شود. خواهیم فهمید که مخالفان حتی منجر به ایستادگی از اطلاعات مستقیم اتومبیل در مورد تبادل مواد اولیه شده اند ، و اکنون سایه آن در گواهینامه های سپرده قوی است.
صرف نظر از این که آیا این ابزار مالی جدید می تواند در تحریک تقاضا در رکود فعلی بازار خودرو نقش داشته باشد. بازار خودرو در چند ماه گذشته کاهش تجارت و کاهش چشمگیر در جایزه کارخانه را به حالت تعلیق درآورد. این روند نشان می دهد که عملکرد خرید مصرف کنندگان کاهش یافته و جذابیت بازار برای سرمایه گذاران کاهش یافته است.
آیا خرید گواهینامه های سپرده با میکروفوند می تواند یک تجارت ثانویه در بورس در چنین محیطی ایجاد کند و یا فقط به بازاری برای گمانه زنی ها و نوسانات تبدیل شود؟
این پروژه همچنین از محدودیت های ساختاری در بازار خودرو در ایران قرار دارد. از جمله کاهش تولید در ماه های اخیر و عدم شفافیت در رابطه با دستورالعمل های عرضه و قیمت. طراحان می گویند که هر شخصی با مبالغ اندک می تواند وارد بازار شود یا با پر کردن گواهینامه ها به مرور زمان می تواند به ماشین تحویل داده شود.
با این حال ، کارشناسان هشدار می دهند که در صورت عدم هماهنگی و شفافیت نهادی در این فرآیند ، تجربه شکست خورده با تحویل مستقیم خودرو می تواند در قالب جدید تکرار شود. اکنون همه دیدگاه ها در مورد واکنش تصمیمات سیاسی -سازندگان و همچنین تبریک یا بی تفاوتی بازار نسبت به این ابزار مالی جدید است. ابزاری که می تواند یک روش جدید برای سرمایه گذاری و خرید خودروها یا اضافه شدن به لیست طرح های بازار آزمون را آغاز کند.
بازار گواهی پرداخت خودرو از ۲ منظر
برای اینکه دریابیم که چه تعداد از بازارهای خودرو و چگونه این بازار می تواند به خرید خودرو در رکود معاملات کمک کند ، ما به دنبال نظر چندین تحلیلگر بازار سرمایه بودیم.
پوریا رافی ، یک تحلیلگر بازار سرمایه ، بازار گواهینامه گواهینامه سپرده را توضیح داد: ایده راه اندازی “گواهینامه گواهی” گامی در ارتباط با بازار سرمایه و صنعت خودرو است. در این پروژه ، اردوگاه یا پارکینگ ماشین پس از تأیید مبادله مواد اولیه به عنوان یک انبار هلدینگ شناخته می شود و بر اساس موجودی تولید ، گواهی سپرده گذاری صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران می توانند با دو رویکرد وارد بازار شوند ، وی ادامه داد: “نگاه مصرف کننده اولین رویکرد برای جمع آوری گواهینامه ها تا تعداد مورد نیاز وسایل نقلیه (به عنوان مثال ۶۰۰۰ گواهینامه برای یک ماشین با توجه به شرایط) است.”
رافی تأکید کرد که رویکرد دوم مبتنی بر یک سرمایه گذاری یا گمانه زنی است: “در این شرایط ، خرید و فروش گواهینامه ها در بازار با هدف ایجاد سود از نوسانات قیمت ، که هم می تواند مثبت و هم منفی باشد.”
وی توضیح داد: “اگر سرمایه گذار غیرمجاز اتفاق بیفتد ، او به نوبه خود حجم تجارت این گواهینامه ها را افزایش می دهد و به کشف بهتر قیمت کمک می کند و بازار برای مصرف کننده شفاف تر می شود.” باید در نظر گرفت که در مواردی که موج ناگهانی تورم ایجاد می شود ، دارایی هایی مانند طلا و ارز سریعتر هستند و ماشین می تواند به سرعت واکنش نشان دهد و می توان حدس زد.
در پاسخ به این سؤال که مردم چگونه می توانند در این بازار ایجاد کنند ، کارشناس بازار سرمایه گفت: “این گواهینامه ها موعد هستند و می توانند در دوره های بورس اوراق بهادار خریداری و فروخته شوند.” مصرف کنندگان همچنین می توانند به جای اقساط برخی از گواهینامه ها را در هر ماه دریافت کنند.
وی گفت: “تفاوت این است که قیمت گواهینامه ها روزانه و بعد از عرضه و تقاضا تغییر می کند.” در ابتدای پیشنهاد ، قیمت گذاری روی نرخ کشف شده براساس بازار رسمی خودروها خواهد بود و سپس مکانیسم بازار قیمت را تعیین می کند. باید در نظر گرفت که قیمت فروش اقساطی از قبل مشخص است ، اما از این طریق قیمت هر روز تغییر می کند.
رافی همچنین به مزایای بازار گواهینامه های پرداخت خودرو اشاره کرد و گفت که افزایش نقدینگی دارایی های فیزیکی مانند ماشین ، کاهش هزینه های خرید ، مالکیت و تجارت در اتومبیل ، امکان استفاده از گواهینامه ها به عنوان امنیت به عنوان امنیت ، شفافیت در روند ارزیابی ، کاهش خطرات و هزینه های فروش ، پشتیبانی از تأمین مالی و تأمین مالی خودرو و با هدف.
وی خاطرنشان کرد: مبادله مواد اولیه به عنوان یک مقام نظارتی اطمینان می دهد که اتومبیل ها در اردوگاه های معتبر و تحت نظارت انجام می شوند و طبق شرایط مشخص شده در گواهینامه تحویل داده می شوند.
Pouyan Mozaffari ، یکی دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه ، مکانیسم بازار دنیای تجارت را توضیح داد: “بازار یک گواهی سپرده اتومبیل است ، بازاری که توسط مبادله مواد اولیه معرفی شده است.” در حقیقت ، مبادله مواد اولیه به عنوان واسطه بین میکروین سرمایه گذار و یک دارایی فیزیکی عمل می کند. به عنوان مثال ، ما همچنین یک محصول زعفران داریم ، به این معنی که مصرف کننده می تواند تعدادی از گواهینامه ها را ارائه دهد و زعفران جسمی را تهیه کند.
وی گفت: “بنابراین ماشین در این بازار وارد می شود ، سپس گواهی با قیمت باز می شود.” این بدان معنی است که یک ماشین ۶۰۰۰ گواهی می شود و این گواهینامه ها در بورس اوراق بهادار هستند. قیمت اولیه این گواهینامه ها با کارخانه مصوب مطابقت دارد. به عنوان مثال ، اگر قیمت خودرو ۱ میلیارد تومان باشد ، هر گواهی این خودرو ۲،۰۰۰ تومانس هزینه دارد تا در مجموع ۲۰۰۰ گواهینامه برای یک میلیارد میلیارد تومانس داشته باشد.
موزافاری ادامه داد: قیمت اولیه جایزه تصویب شده کارخانه است. به دنبال مکانیسم کشف قیمت ، پیشنهاد و تقاضای مبادله مواد اولیه ، بدن تعریف می شود که از طریق آن قیمت کاهش می یابد یا افزایش می یابد. اگر مصرف کننده ۶۰۰۰ گواهی از یک ماشین داشته باشد و آن را به بورس اوراق بهادار تحویل دهد ، بازار متقاضی را برای تحویل ماشین به یکی از انبارهای قابل اعتماد خود معرفی می کند.
وی همچنین در مورد مزیت بازار گفت: Micro -Capital می تواند یک ماشین را از طریق این بازار خریداری کند ، به این معنی که متقاضی می تواند هر بار که بتواند گواهینامه بخرد و در نتیجه سرمایه خود را حفظ کند ، گواهینامه بخرد. به عنوان مثال ، یک نفر می تواند سه هزار گواهی خریداری کند و سپس به پول نیاز داشته باشد ، این شخص می تواند گواهی خود را در بورس اوراق بهادار بفروشد.
موزافاری ادامه داد: یا می توانید فکر کنید که قیمت یک ماشین افزایش می یابد تا بتواند گواهی را با قیمت ارزان تر خریداری کند و سپس گرانتر بفروشد و در واقع از نوسانات بازار استفاده کند. اساساً بازاری با عملکرد دو استریت.
وی در پاسخ به این سؤال که ماشین برای تحویل به مصرف کننده چه تضمینی دارد ، گفت: بورس اوراق بهادار برای گواهینامه ابتدا کالاها را از نظر جسمی تحویل می دهد و سپس کالاهای موجود در بورس اوراق بهادار تأیید می شود. اگر تصویب داده شود ، ۶۰۰۰ گواهی اتومبیل در پانل وجود دارد. داستان مورد اردوگاه ها در بورس فیزیکی است.
موزافاری توضیح داد که آیا گمانه زنی ها در این بازار می تواند گسترده باشد و توضیح می دهد: هر بازاری مرتبط با دارایی های فیزیکی اگر عمیق نباشد ، یعنی بسیاری از نمایندگی ها در دسترس نیستند ، امکان سوداگری وجود خواهد داشت. با این حال ، سوال اصلی این است که آیا بازار مواد اولیه عمیق خواهد بود یا خیر. به نظر می رسد این بازار به دلیل وجود مردم عمیق است ، اما به دلیل وجود خود صنعت خودرو است.
چند عاملی در مورد بازار جدید
فردیناند آگابازاری ، یک تحلیلگر بازار سرمایه ، گواهی درج مواد اولیه خودرو را از دیدگاه دیگری بررسی می کند و می یابد که در هیچ کجا در جهان قدرت وجود ندارد که ما را با ما مقایسه کند تا به دنیای اقتصاد بگوید: اگرچه به نظر می رسد یک کشف قیمت موفق یا موفق است.
وی افزود: تجارت خودرو در بورس کالا متوقف شد ، در حالی که این بهینه ترین روش و مناسب ترین مکانیسم برای کشف قیمت شفاف به نفع مصرف کننده نهایی بود. “
با توجه به تجربیات قبلی در مورد اختلال در سیستم فروش خودرو در بورس کالا ، بورس اوراق بهادار گفت: به نظر می رسد که این ابزار در حال حاضر قابل ارزیابی نیست. اگر می خواهیم هنگام ایجاد بازار در مورد کاغذ صحبت کنیم ، می تواند به نیازهای کاربر نهایی کمک کند. در حقیقت ، مصرف کننده خریدار را تولید می کند یا از ابزاری استفاده می کند که به او قدرت می دهد.
وی با توجه به موضع وزیر Semitic برای تجارت خودرو با مبادله مواد اولیه ، گفت: “قبل از اینکه به سر کار بیاید ، وزیر SEMIT از مکانیسم گردش خودروها در مبادله مواد اولیه دفاع کرد ، اما به محض اینکه نشست ، مخالف آن بود.” از آنجا که تصمیم گیرندگان خارج از مبادله مواد اولیه هستند ، نمی توان گفت مبادله مواد اولیه گواهی بازار برای سپرده خودرو را تضمین می کند. مرجع تولید کننده برای شرکت های خودروسازی در این بازار می تواند از تحویل یا اجرای پروژه جلوگیری کند.
منبع: دنیای اقتصاد