فناوری

بازگشت موفقیت‌آمیز استارلاینر به کره زمین؛ بوئینگ نتوانست خدمه را از ایستگاه فضایی بازگرداند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: پس از یک تابستان پرتلاطم، فضاپیمای استارلاینر بوئینگ سرانجام در روز جمعه، ۶ سپتامبر (۱۶) فرود آمد. شهریور ۱۴۰۳) با موفقیت به زمین بازگشت، اما ماموریت خود را بدون بازگشت خدمه فضایی خود به پایان رساند.

فضاپیمای بوئینگ استارلاینر عصر جمعه در ساعت ۱۸:۰۴ به وقت شرق (۰۱:۳۴ بامداد شنبه به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین المللی را بدون حضور فضانوردان ترک کرد. سپس استارلاینر حدود شش ساعت به سمت زمین پرواز کرد تا اینکه در ساعت ۱۲:۰۱ بامداد روز شنبه (۷:۳۱ شنبه به وقت تهران) با موفقیت در فرودگاه فضایی وایت سندز در نیومکزیکو فرود آمد.

دوربین های ناسا این کپسول را در حال ورود به جو زمین و حرکت در آسمان با سرعت بالا ثبت کردند. برای کاهش سرعت فرود و اطمینان از فرود ایمن، این کپسول از دو مجموعه چتر نجات استفاده کرد. علاوه بر این، شش کیسه هوا درست قبل از فرود در زیر فضاپیما مستقر شد تا ضربه را جذب کرده و از آسیب جلوگیری کند.از

اگرچه بوئینگ احتمالاً از بازگشت موفقیت آمیز استارلاینر خوشحال است، اما احتمالاً احساس پشیمانی نیز دارد. بازگشت موفقیت‌آمیز نشان می‌دهد که اگر فضاپیما در شرایط بهتری قرار داشت، می‌توانست با خیال راحت فضانوردان را از ایستگاه فضایی بازگرداند. با این حال، مشکلات مربوط به رانشگرهای استارلاینر و نشت هلیوم، که اندکی پس از پرتاب ظاهر شد، مقامات ناسا را ​​بر آن داشت تا به جای آن اسپیس ایکس را برای انجام پرواز برگشت افق میهن کنند.

جوئل مونتالبانو، دستیار معاون عملیات فضایی ناسا، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل روز شنبه پس از فرود استارلاینر گفت: “به یاد داشته باشید، این یک ماموریت آزمایشی بود.”

سفری ۸ روزه در فضا که ماه ها به طول انجامید

در اوایل ژوئن، استارلاینر ۲ فضانورد ناسا به نام های بوچ ویلمور و سانی ویلیامز را در اولین پرواز آزمایشی سرنشین دار خود که قرار بود حدود ۸ روز به طول بینجامد، پرتاب کرد. با این حال، فضاپیما باید برای چندین ماه در ایستگاه فضایی لنگر انداخت در حالی که مهندسان روی زمین همه اقدامات احتیاطی را برای تعیین ایمن ترین راه برای بازگرداندن آنها به زمین انجام می دادند.

پس از هفته‌ها آزمایش و تجزیه و تحلیل، ناسا تشخیص داد که سیستم محرکه کپسول پایدار به نظر می‌رسد، اما مشکلات پیشران خطر زیادی برای بازگشت خدمه دارد. در نتیجه تصمیم گرفته شد که ویلمور و ویلیامز تا سال جدید در ایستگاه فضایی بمانند و در ماه فوریه با کپسول اسپیس ایکس به زمین بازگردند.

این دو فضانورد در فرآیند خروج Starliner از ایستگاه فضایی شرکت داشتند. این رویداد زمانی رخ داد که ایستگاه فضایی بر فراز مرکز چین در فاصله ۴۱۸ کیلومتری پرواز می کرد.

ماموریت بازگشت استارلاینر بسیار مورد انتظار بود، زیرا اوج چند ماه دراماتیک برای بوئینگ و ناسا بود. هدف از این پرواز آزمایشی این بود که نشان دهد این فضاپیما می تواند با خیال راحت فضانوردان را به مدار پایین زمین برساند و راه را برای ناسا هموار کند تا به بوئینگ اجازه سفرهای منظم به ایستگاه فضایی بدهد.

مشکلات Starliner در برابر رقیب خود SpaceX

درعوض، مشکلات پیشرانه فضاپیما به فهرست شکست‌های بوئینگ برای پروژه استارلاینر اضافه شد، پروژه‌ای که حتی قبل از پرتاب بیش از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه داشت و سال‌ها از برنامه عقب بود.

علاوه بر این، اولین پرواز آزمایشی بدون خدمه به ایستگاه فضایی، که ناسا قبل از اجازه دادن به فضاپیما برای حمل فضانوردان به آن نیاز داشت، نیز با مشکلاتی مواجه شد و مجبور شد در سال ۲۰۲۲ تکرار شود.

مقامات ناسا اوایل این هفته اعلام کردند که در حال همکاری با بوئینگ برای ایجاد تغییراتی در موتورهای Starliner هستند. با بازگشت فضاپیما، مهندسان می توانند عملکرد آن را ارزیابی کرده و تجزیه و تحلیل بیشتری روی آن انجام دهند.

با در نظر گرفتن مشکلات احتمالی پیشرانه، پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی، استارلاینر به طور مستقل پرواز کرد و از ایستگاه فضایی دور شد تا در صورت بروز مشکل، فاصله ایمن داشته باشد.

بوئینگ فضاپیمای استارلاینر خود را تحت پروژه فضاپیمای سرنشین دار تجاری ناسا توسعه داد، ابتکاری که در سال ۲۰۱۱ برای حمایت از وسایل نقلیه فضایی شرکت های خصوصی برای پر کردن شکاف ایجاد شده توسط شاتل های فضایی بازنشسته ناسا راه اندازی شد.

اسپیس ایکس به عنوان یک شرکت رقیب، فضاپیمای دراگون سرنشین دار خود را نیز به عنوان بخشی از همین برنامه توسعه داد و از سال ۲۰۲۰ به طور منظم به ایستگاه فضایی پرواز خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا