بازیابی اعتبار بندر کاسپین؛ از افزایش ۴۰ درصدی ترافیک کشتیهای تجاری تا پر شدن ظرفیت انبارها
در قرن بیست و یکم ، برگزاری رسانه ها و رویدادهای اقتصادی هزینه اضافی نیست. در عوض ، این بخشی از دیپلماسی اقتصادی و ابزار جذب سرمایه گذاری است. منطقه آزاد آنزالی امروز نیاز به معرفی صریح ، شفاف و گسترده برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد.
طبق پایگاه داده Diarmirza ، یک فعال و اقتصاددان در یادداشتی نوشت:
گزارش های مدیریتی سازمان منطقه آزاد آنزالی و مشاهدات میدانی از پل شهید نامجی نشان می دهد که کل منطقه کانتینر و انبارهای این بندر پر از کالاهای تجاری است. چنین صحنه ای نه تنها نشان دهنده تغییر مثبت در وضعیت اقتصادی منطقه آزاد آنزالی است ، بلکه بازتابی از تغییر رفتار فعالان اقتصادی به سمت اولین منطقه آزاد شمال کشور است.
علاوه بر این تحول ، معاون بندر سازمان منطقه آزاد Anzali همچنین در حال بررسی اصلاحات متخصص در حوضچه Rood-E-Row برای انتقال برج ها برای تسهیل و تسریع در روند بارگذاری سیمان صادرات در حوض است. این اقدامات حاکی از حرکت به سمت حداکثر بهره برداری از ظرفیت های بندر خزر و تعریف مجدد موقعیت آن در زنجیره لجستیکی کشور است.
اما اگر سال گذشته به عملکرد بندر این بندر نگاه کنیم ، واقعیت ها چندان خوشایند نخواهد بود. منطقه آزاد آنزالی نتوانست سهمیه ۵ میلیون دلاری را که توسط کالاهای تجاری تأیید شده بود ، جذب کند. نشانه ای از رکود در فعالیت های تجاری و خرده فروشی. مهمتر از همه ، بسیاری از کشتی های حامل غلات وارداتی به بندر بدون بار (خالی) به مبدا بازگشتند.
با این حال ، اکنون ، در کوتاه مدت ، در دو ماه اول سال جاری ، ۵ میلیون دلار از سهمیه ۵ میلیون دلاری جذب شده است. یعنی بیش از ۲ ٪ از کل سهمیه سال. این نه تنها سعادت نسبی را نشان می دهد ، بلکه بازگشت اعتماد سرمایه گذاران و فعالان تجاری به ظرفیت های منطقه آزاد آنزالی را نیز تأیید می کند.
شواهد میدانی همچنین این تغییر را تأیید می کند: بندر کاسپین با کالاهای تجاری بی سابقه است و بخش خصوصی پس از شش سال وقفه ، ساخت و ساز هفتم بندر بندر در نوروز امسال را آغاز کرده است. این تحولات دقیقاً زمانی اتفاق می افتد که تنها سه ماه از زمان شروع مدیریت جدید منطقه می گذرد. در کنار این روند ، فرودگاه هواپیمایی فرودگاه راشت فعال شده است و استان گیلان پس از سالها دارای یک هواپیمایی بومی است.
با این وجود باید تصدیق کرد که در سالهای اخیر ، منطقه آزاد آنزالی تمایل به ساخت مجتمع های تجاری و خرده فروشان دارد ، نه توسعه زیرساخت های صنعتی و حمل و نقل. حتی در راه آهن بندر خزر ، ما یک استثمار ناقص را دیدیم که بدون حوض و حوض اجرا شد. پروژه ای که هرچند روی کاغذ ، نمادی از پیشرفت در عمل بود.
اما اکنون برگه برگشته است. علیرغم تحریم ها و محدودیت هایی مانند ممنوعیت صادرات ورودی های کشاورزی توسط روسیه ، بندر خزر نه تنها شکوفا شده است ، بلکه به کنفرانس خبری سخنگوی دولت تبدیل شده است. این رویداد ملی فرصتی بی سابقه برای معرفی ظرفیت های بندر خزر و منطقه آزاد آنزالی با مشارکت ۵ خبرنگار از ۵ رسانه و پخش زنده از چهار شبکه خبری و پنج سایت آنلاین فراهم کرد. چه می شود اگر سازمان بخواهد چنین رسانه ای بخرد ، باید ده ها میلیارد دلار خرج کند.
در همین حال ، برخی از منتقدین رسانه ها را “تبلیغات” می نامند. اما باید از آن پرسید: این عزیزان در زمان تصویب برنامه توسعه هفتم ، جایی که نام بندر آنزالی و خزر از توسعه بندر دریای خزر خارج شده و تنها نام بندر امیرآباد درج شده است ، کجا بودند؟ آیا نباید ظرفیت بندر خزر به طور همزمان با صدای بلند باشد؟ آیا این بندر را از راهرو شمال و جنوب حذف نکردید؟
با این حال ، امروز ، ما با واقعیت دیگری روبرو هستیم: اقدامات سازمان منطقه آزاد آنزالی در دوره جدید نه تنها رویکرد تبلیغاتی ندارد ، بلکه نشان دهنده یک دیپلماسی اقتصادی فعال و هدفمند است. این اقدامات برای مصرف داخلی نیست ، بلکه برای توجه موسسات و موسسات تصمیم گیری ملی و بین المللی است.
نگاهی به ارقام عملکرد امسال می تواند عمق این تغییر را نشان دهد:
-
افزایش ۵ درصدی کشتی های تجاری در بندر خزر
-
۲ ٪ ظرفیت کامل انبارهای کالا
-
افزایش در صادرات سیمان
با چنین واقعیت هایی ، رسانه ها اجتناب ناپذیر هستند. سالها سکوت و بی اعتنایی ، بندر خزر از تصمیم بزرگ تصمیم گرفته شده است ، اما اکنون سکوت شکسته شده است. بندر فراموش شده دوباره به بازی بازگشت و آماده است تا بازیگر اصلی ترانزیت در جنوب دریای خزر شود.
سرانجام ، باید تأکید کرد که در قرن بیست و یکم ، اخبار ، رسانه ها و رویدادهای تجاری نمونه ای از پاشش نیستند ، بلکه یک نیاز استراتژیک برای جذب سرمایه گذاری و بازگرداندن اعتماد عمومی به موسسات توسعه کشور است. منطقه آزاد آنزالی امروز به درستی فهمیده است که برای دیدن ، باید ظرفیت های آن را روایت کند ، و اینکه چگونه این روایت می تواند با تصویر ، آمار و صدای رسانه ای بهتر باشد.
سفرهای رسانه ای ، کنفرانس های خبری و استفاده از ظرفیت رسانه ای برای معرفی قابلیت های منطقه ، تیزر تبلیغاتی نیست. در عوض ، “ویترین شفافیت” و بستر دیپلماسی اقتصادی جدید که می تواند بار دیگر دیدگاه های اولین منطقه آزاد شمال کشور را به خود اختصاص دهد.
هدف واضح است: جذب سرمایه گذاران که سالها از منطقه آزاد آنزالی نادیده گرفته اند ، اما اکنون دریافته اند که این منطقه با یک بندر مدرن ، زیرساخت های قانونی و موقعیت جغرافیایی ، شایسته جایگاه دیگری در معادلات اقتصادی و ترانزیت کشور است.