فناوری

بازی تلگرامی «همستر کامبت» چگونه کار می‌کند و چطور باید مراقب امنیت خود باشیم؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بی بی سی: آیا این روزها شما هم با این پدیده مواجه شده اید که همه دوستان و آشنایانتان به بازی «همستر کمبت» در تلگرام پیوسته اند یا درباره آن صحبت می کنند؟ اگر هنوز دقیقاً نمی دانید این بازی چیست و چگونه کار می کند، این گزارش را تا انتها بخوانید.

Hamster Combat بر اساس یک ربات تلگرام است که ادعا می کند به کاربر خود اجازه می دهد تا درآمد کسب کند.

برای شروع بازی همستر کامبت ابتدا باید به دنبال ربات مربوط به این بازی در تلگرام بگردید. پس از اتصال به ربات، وارد دنیای مجازی می شوید که در آن می توانید صرافی مجازی ارز دیجیتال خود را مدیریت کنید. این بازی به صورت Tap-to-Earn کار می کند، یعنی با ضربه زدن روی سکه های نماد همستر در وسط بازی، سکه دریافت می کنید. راه های دیگری نیز برای کسب درآمد در این بازی وجود دارد، از جمله حدس زدن کارت های روزانه و عضویت در کانال های X (توئیتر سابق) و کانال های یوتیوب مرتبط با بازی. همچنین می توانید با دعوت از دوستان خود به بازی سکه دریافت کنید. به این ترتیب به ازای هر دوستی که به بازی دعوت کنید، بازی به شما و دوست دعوت شده ۵ هزار سکه اعطا می کند.

در بازی می توانید صرافی خود را ایران تحلیل کنید که از سمت راست بالای بازی با برچسب “Exchange” قابل تغییر است. این مبادلات روزانه به شما توکن می دهند. با استفاده از سکه ها و توکن هایی که در بازی به دست می آورید، می توانید تجربه بیشتری از بازی به دست آورید و از امکانات و ارتقاء های مختلف بازی بهره مند شوید.

تب مبارزه با همستر در ایران

کاربران همستر کامبت به حدود ۱۰۰ میلیون نفر رسیده اند و این بازی حتی در ایران نیز بسیار محبوب بوده است. پس از فیلتر شدن تلگرام، بسیاری از کاربران به پلتفرم های دیگر رفتند و برخی آن را از تلفن همراه خود حذف کردند. اما طبق گزارش رسانه های ایران در روزهای اخیر افراد زیادی با خرید پروکسی و فیلترشکن دوباره به تلگرام پیوسته اند تا شانس خود را در این بازی امتحان کنند.

اما مانند بسیاری از موضوعات داغ این روزها، جوک های زیادی در مورد این بازی ساخته می شود و برخی افراد برای افزایش تعداد سوایپ های خود دست به کارهای جالبی می زنند. از اختراع دستگاهی برای ضربه زدن بیشتر به صفحه نمایش گرفته تا شوخی کردن با مادربزرگ ها و استفاده از بازی به عنوان پیشخوان برکت. موجی از جوک ها و فیلم ها و انیمیشن های مختلف که این بازی را مسخره می کنند به راه افتاد.

مانند بسیاری از بازی های آنلاین دیگر، Hamster Combat نیز مزایا و معایب خود را دارد. برخی معتقدند با این بازی می توان دلار به دست آورد و آینده روشنی دارد و برخی دیگر معتقدند سکه های این بازی ارزش واقعی ندارند و تنها یک بازی مجازی است که بعید به نظر می رسد درآمد واقعی داشته باشد.

امنیت کاربران و موضوع فعالیت ناشناس در شبکه های اجتماعی

وب سایت رسمی بازی گفته می شود در مسکو، پایتخت روسیه به ثبت رسیده است. در عین حال خود سایت هیچ جزئیاتی در مورد توسعه دهندگان ندارد و تمامی داده های مربوط به آن از گزارش های دامنه حذف شده است.

هشدار درباره منشا و شرکت بازی Hamster Combat اولین بار توسط رسانه های اوکراینی مطرح شد. پس از انتشار بازی، موج عظیمی از تبلیغات در جوامع تلگرامی اوکراین آغاز شد. با توجه به اصالت روسی و عدم وجود هرگونه محدودیت اعلام شده برای جمع آوری اطلاعات کاربران در این بازی، رسانه های اوکراینی از این بابت ابراز نگرانی کردند. با توجه به اینکه جنگ بین دو کشور همچنان ادامه دارد، می توان فرض کرد که داده های به اشتراک گذاشته شده توسط شهروندان اوکراینی می تواند بسیار حساس باشد.

تصویری از یک وب سایت اوکراینی که بر اساس اطلاعات ثبت دامنه سایت بازی ادعا می کند همستر کمبت روسی است

گروه Ray Center در تصویر بالا به عنوان بخشی از گروه چندرسانه ای روسی RBK که مالک همان رسانه بود، فعالیت می کرد. از سپتامبر ۲۰۲۱، مالک اصلی آن به کنسرسیومی از سرمایه گذاران خصوصی تبدیل شده است، اما RBK همچنان ۲۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. مقر این گروه در مسکو قرار دارد.

نگرانی اصلی امنیتی مربوط به قانونی است که دولت روسیه در سال ۲۰۱۵ تصویب کرد. “قانون حفظ اطلاعات” به دستگاه های امنیتی روسیه اجازه می دهد تا در صورت لزوم به داده های کاربران دسترسی داشته باشند. این می تواند شامل داده های کاربران بازی Hamster Combat باشد. وجود این قانون نگرانی هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد کرده است.

کاربران با استفاده از شماره تلفن خود وارد بازی می شوند و این اطلاعات به همراه نام کاربری حداقل داده ای است که برنامه ممکن است به آن دسترسی داشته باشد. در بدترین حالت، Hamster Kombat می تواند کل داده های کاربران از جمله لیست مخاطبین، گالری عکس و حتی مکان گوشی را با به روز رسانی های منظم جمع آوری کند.

همچنین باید مراقب باشید که لینک دعوت این بازی را در شبکه های اجتماعی و عمومی منتشر نکنید زیرا این اقدام می تواند هویت شما را لو دهد. مطالعات نشان داده است که اگر اکانت تلگرام شما به نام خودتان باشد، هویت شما قابل شناسایی است.

در عین حال، همستر کمبت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی و شبکه ای برای خود تلگرام عمل می کند. یک سرویس پیام رسانی که تعداد کاربران آن نزدیک به یک میلیارد نفر است.

آپدیت جدید تلگرام با نام ستاره های تلگرام، این پیام رسان را یک قدم به پلتفرمی شبیه وی چت در چین نزدیک می کند.

این به روز رسانی جدید در واقع یک ارز درون برنامه ای اضافه می کند که به سازندگان ربات و بازی اجازه می دهد خدمات دیجیتالی را از طریق آن ارائه دهند. از جمله فروش محصولاتی مانند کتاب های الکترونیکی، دوره های آموزشی یا نمونه های مورد استفاده در بازی هایی مانند همستر کامبت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا