بانک و بیمه

بازی موثر بازارساز همزمان با کاهش نگرانی ژئوپلتیکی| اتاق بازرگانی و بورس هوشمندانه عمل کنند

مهران ابراهیمیان; بازار: وضعیت بازارهای بین المللی نادیده گرفته می شود و حساسیت به خطر هرج و مرج منطقه ای در خاورمیانه کاهش می یابد. بنابراین، بازارهای مالی و موازی واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، همانطور که در بازار نفت از ابتدای بلندپروازی‌های رژیم صهیونیستی قیمت هر بشکه نفت برنت در اول آوریل ۸۷ دلار و ۴۲ سنت بود، اما همزمان به دلیل ترس از ایران، افزایش یافت. واکنش ۹۱.۱۷ دلار و پس از حمله و توضیح مواضع منطقی پس از عملیات “قول صادقانه”، اوضاع به سرعت پیش رفت، پس از فروکش کردن اقدامات مضحک اسرائیل، تغییر چندانی در بازار نفت مشاهده نشد، بنابراین قیمت هر بشکه نفت خام برنت افزایش یافت. ۸۷.۲۹ دلار در هر بشکه که کمتر از ۱ آوریل بود.

پس از کاهش نگرانی ها در مورد تنش های ژئوپلیتیکی پس از کاهش موقت، ارزش بیت کوین در زمان انتشار این گزارش به ۶۴۹۶۵ دلار رسید که نشان می دهد سایه این نگرانی به تدریج از بازارهای مالی محو می شود. تحلیل‌ها و مقالات تحقیرآمیز درباره واکنش اسرائیل به حملات موشکی ایران، تأثیر ریسک ژئوپلیتیک را در چشم جهانیان کمرنگ کرده است. بلومبرگ نوشت: نگرانی سرمایه گذاران از حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در شهر اصفهان امروز پس از انتشار گزارشی مبنی بر آسیب نرسیدن به تاسیسات هسته ای این شهر آرام شد.

این در حالی است که بر خلاف قیمت داخلی، قیمت بین المللی طلا در هفته گذشته با ثبت ۱۱ رکورد جدید و افزایش بیش از ۱.۶۵ درصدی به روند خود ادامه داد. این نشان می دهد که تصمیم بانک های مرکزی کشورهای مختلف به ویژه چین که ماه ها قبل سطح ذخایر خود را افزایش دادند، درست بوده است.

در همین راستا، رویترز خاطرنشان کرد که بنیاد تحقیقات Antaiqi تحت حمایت دولت چین گفت: «طلا در سال جاری به سودهای قوی دست یافته است و به لطف انتظارات قوی برای تقاضای چین و عدم اطمینان حاکم در محیط اقتصاد کلان، به رشد خود ادامه خواهد داد.»

اما چگونه شد که با وجود ریسک منطقه ای و یک طرف تعارض قیمتی، قیمت طلا و ارز در کشور بر خلاف روند رسانه های متخاصم و تحلیلگران بدبین داخلی طی روزهای اخیر روند نزولی را به ثبت رساند. بدون اینکه بانک مرکزی و همچنین دولت قبل از مداخله و حملات خشونت آمیز ارزی آگاه باشند؟

بازارساز چگونه مداخله می کند؟

به گفته تحلیلگران، بازارساز اکنون با چندین عامل کلیدی توانسته است نبض بازار را تحت تأثیر قرار دهد، در حالی که در گذشته در چنین شرایطی، دلالان بزرگ حاضر به تغییر فرصتی که با چنین بهانه های قوی به دست می آید، نبودند. طبق شواهد؛ بانک مرکزی به نیازهای واقعی پاسخ می دهد و انتظارات غیر واقعی را کنترل می کند.

این در حالی است که سازوکار تخصیص ارز برای کالاهای ضروری به حدود یک روز نظام‌سازی و تخصیص ارز برای کالاهای غیرضروری به کمتر از یک ماه رسیده است. از سوی دیگر، خبر فروش نفت بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز حکایت از افزایش ذخایر ارزی چه در قالب تخصیص ارز برای واردات کالا و چه به صورت فیزیکی دارد.

بنابراین، دست سوینگرها و دلالان بزرگ برای ایجاد تقاضای قوی برای این نوع کالاها خالی است و ابزارهایی مانند اینفلوئنسرهای منفی و کانال های مجازی نیز کارکرد خود را از دست داده اند. علاوه بر این، شوک حمله قدرتمند «واده صدیق» بیشترین آدرنالین را به بازار مالی وارد کرد و قیمت تتر که در ۲۴ فروردین به بالاترین حد خود یعنی ۷۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده بود، به سرعت کاهش یافت، به طوری که در زمان تعیین گزارش قیمت هر تتر به زیر ۶۵ هزار تومان رسید و بیش از ۷ هزار تومان افت کرد.

قیمت تتر در اولین شنبه اردیبهشت با قیمت ۱۳ روز پیش، یعنی ۱۸ فروردین بازگشت باید نشانه نفوذ و قدرت در بازار باشد. با این حال باید تلاش ها برای کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و یکسان سازی نرخ عرضه کالاهای غیر ضروری و بازار آزاد ادامه یابد.

بازارهای موازی جذاب مانع رشد دلار می شوند

از سوی دیگر باید اذعان داشت که جذابیت بازارهای موازی مانند ارزهای رمزنگاری شده، طلا و حتی نرخ سود بانکی، جلوتر از بازار ارز که در ماه‌های آینده آرام‌تر خواهد بود، خود عاملی برای تداوم است. روند نزولی نرخ دلار بعید است ریسک های خارجی در زمستان امسال بسیار موثر باشند و سیاست گذاران و بازارسازان برنامه ریزی ها و پیش بینی های لازم را برای این امر انجام داده اند. یعنی بعد از این نوسان نرخ ارز، بدیهی است که تا پایان بهار و حتی تابستان روزهای پر دردسر یا بسیار محدودی نخواهیم داشت.

پس از تلاطم بازار ارز در ماه آوریل، بعید است سرمایه گذاری در این بازار بازدهی بالاتر از نرخ سود بانکی در محدوده ۳۰ درصد، حداقل تا ریسک خارجی بعدی (یعنی احتمال پذیرش ترامپ) داشته باشد. دفتر). بنابراین به سرمایه گذاران خصوصی اکیدا توصیه می شود حتی در روزهای تعطیل در دام معامله گران فعال در فضای مجازی نیفتند!

کاهش قیمت طلا برخلاف روند جهانی است

بنابراین قیمت طلا که متاثر از دو عامل نرخ ارز و قیمت جهانی است، با قیمت های جهانی منطبق نبوده و جز از طریق کنترل انتظارات تورمی در قالب انواع شمش و سکه طلا، با کاهش قابل توجهی روبرو است. سهام … و بهتر بگویم دخالت بازارساز امکان پذیر نبود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز شنبه با ۳.۲ درصد کاهش نسبت به دو روز قبل به ۳ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۴۰۰ (سه میلیون و ششصد و هفتاد و پنج هزار و چهارصد) تومان رسید. قیمت سکه امامی با ۳.۲۵ درصد کاهش نسبت به دو روز قبل (با قیمت ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) به ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار (چهل و سه میلیون و صد هزار) تومان رسید، در حالی که سکه امامی در بازار جهانی افزایش یافت. انسان به سفر خود ادامه می دهد و برخی اخبار گزارش می دهند که کارشناسان پیش بینی می کنند هر انسان جهانی به ۳۰۰۰ دلار برسد.

نقش اتاق بازرگانی و بورس در آینده

علاوه بر این، کارشناسان معتقدند جریانات بازارهای مالی جهانی و تلاش بازارسازان برای کنترل نرخ ارز و روند نزولی طلا در کنترل نقدینگی و ادامه روند نزولی نرخ ارز موثر است، اما بر این باورند که چنین است. بازار سرمایه کشور نیز باید نقش خود را در جذب وجوه به ویژه در راستای اجرای شعار سالانه و کنترل نقدینگی ایفا کند، زیرا علیرغم عقب ماندگی تاریخ بورس نسبت به سایر بازارهای موازی، بانک سپرده گذار چابکی لازم را ندارد!

همچنین انتظار می‌رود اتاق بازرگانی به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مشورتی، با در نظر گرفتن اصل مهم «تعارض منافع» در رفع موانع و نیازهای ارزی کشور، مواردی را پیشنهاد یا رسیدگی کند تا خداوند متعال مبادا جریان مطالبات ارزی به دست گروه برسد. بدون ترس از عواقب تصمیمات تحمیلی آنها بر سایر بخش ها، در اختیار کسانی قرار نگیرید که می خواهند از طریق رشد نرخ ارز سود خود را به حداکثر برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا