بانک و بیمه

بازی های سیاسی با فرار سرمایه / ضرورت پیوست تحلیلی در گزارش بانک مرکزی

بازار؛ گروه بانک و بیمه: «فرار سرمایه» یکی از اصطلاحاتی است که در سال‌های اخیر مانند «فرار مغزها» مبنای بازی‌ها و اهداف سیاسی قرار گرفته است. در فضای سیاسی ایران، علاوه بر جناح‌های مخالف دولت که علاقه خاصی به نمایش آسیب‌پذیری‌های حکومت دارند، جریان‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز به ارقام و آمارهایی توجه می‌کنند که تصور تیره‌ای از فضای عمومی ایران به دست می‌دهد. و از آنجایی که محاسبه «فرار سرمایه» نیاز به درک و تخصص مناسب دارد و امکان محاسبه آن برای عموم مردم دشوار است، پتانسیل خوبی برای سوء استفاده این دو گروه در روابط سیاسی و تبلیغاتی ایجاد کرده است. به همین دلیل، انتشار هر از چندگاهی آمار خالص حساب سرمایه ایران توسط بانک مرکزی مبتنی بر اخبار و تحلیل های هدفمند این دو گروه است و علیرغم بیانیه ای که بانک مرکزی هر بار در این زمینه منتشر می کند، چرخه ادامه داد.

نکته جالب توجه این است که عناوین «حساب جاری» و «حساب مالی و سرمایه» در گزارش بانک مرکزی ماهیت حسابداری دارند و علائم مثبت و منفی اعداد به دلیل مسدود بودن، تفسیر و تفسیر خاص خود را دارد. منابع مالی با تحریم های آمریکا علیه ایران، بخش قابل توجهی از سرمایه صادرات ایران به صورت وام در کشورهای مقصد جمع آوری می شود که این به معنای فرار سرمایه نیست.
به همین دلیل به نظر می رسد بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده های سیاسی، بهتر است به جای توضیح بدیهیات با ادبیاتی که برای عموم مردم قابل درک نیست، انتشار آمار خالص سرمایه را با تحلیل های کارشناسی و عقل سلیم همراهی کند. جریان ها ایجاد فضا برای نقد و تحلیل مناسب توسط کارشناسان اقتصادی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا